Resultat 1 till 20 av 20

Göra en omdesign på min befintliga websida, alternativt, göra en till websida

  1. #1
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Har funderat på att göra om min gamla websida, och börjar då oroa mig för att google då kanske bestämmer sig för att registrera den som en ny sida, och att man då tappar i ranking osv. Är det så?


    Har också funderat på att låta min gamla sida vara kvar, men göra en helt ny fräsh sida, som dels länkar till den gamla, men där jag, på den nya sidan, kan lägga tlll lite finesser som inte passar på den gamla sidan.

    Vad är optimalt för mig?

    1. Att ha kvar den gamla sidan med adress, men helt göra om den.

    2. Att ha kvar den gamla sidan med adress, men även göra en ny fräsh sida, men ny adress, som även länkar till den gamla?

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Vad menar du med omdesign? Är det bara designen du skall ändra på och behålla befintlig sidstruktur och innehåll eller skall du göra om hela sidan?

  3. #3
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av frippe Visa inlägg
    Vad menar du med omdesign? Är det bara designen du skall ändra på och behålla befintlig sidstruktur och innehåll eller skall du göra om hela sidan?

    Nej, tänkte till viss del göra om sidstrukturen också, ta bort en del sidor, lägga till andra. Men vill inte att google skall nollställa sidan och uppfatta den som ny.


    Har också hellre två sidor (den gamla och en ny) som totalt genererar 160 träffar, än en sida som genererar 140 träffar.

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Ok men har du redan en etablerad sida så bör du ju köra på den. Behåll så mycket som möjligt av sidstrukturen och de sidor du tar bort se till att 301 redirecta dem till en ny sida med liknande innehåll om det är ett sökord som du bryr dig om. annars kan du 301 redirecta sidan du tar bort som kanske inte är så viktig till startsidan.

    Hur bra rankar sidan? Hur mycket besökare har du från sökresultat idag? Vilka ord? Vilka sidor är det som syns i google på dessa sökorden? Tänk igenom det, men 301 redirectar du gamla sidor till nya med liknande innehåll så får du den mesta "kraften" överförd.

  5. #5
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av frippe Visa inlägg
    Ok men har du redan en etablerad sida så bör du ju köra på den. Behåll så mycket som möjligt av sidstrukturen och de sidor du tar bort se till att 301 redirecta dem till en ny sida med liknande innehåll om det är ett sökord som du bryr dig om. annars kan du 301 redirecta sidan du tar bort som kanske inte är så viktig till startsidan.

    Hur bra rankar sidan? Hur mycket besökare har du från sökresultat idag? Vilka ord? Vilka sidor är det som syns i google på dessa sökorden? Tänk igenom det, men 301 redirectar du gamla sidor till nya med liknande innehåll så får du den mesta "kraften" överförd.

    Ärligt talat, min befintliga sida generar inte så väldans mycket trafik, och jag tror att den kanske inte är helt sökoptimerad då den gjordes för några år sedan. Jag är egentligen lite mer nyfiken på möjligheterna att göra en helt ny sida, men att samtidigt ha kvar den gamla, så att man så att säga kan ha två sidor att locka kunder med, snarare än en.

    Det är mycket jag skulle vilja ändra om jag skulle köra på den gamla sidan, och eftersom den inte genererar jättemycket trafik, men tillräckligt för att jag skulle bry mig om den skulle nollställas, kanske det kan vara nog så bra att göra en helt ny sida som komplement till den gamla?

  6. #6
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Kan du "nischa" den nya sidan så du kan få in andra sökord att optimera dig på? Normalt sätt så förvirrar två olika sidor kunderna. Men är det ex. affiliate sida eller något liknande, kör på en ny. Utan att veta vad du gör eller hur sidan ser ut blir de svårt att ge råd =)

  7. #7
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av frippe Visa inlägg
    Kan du "nischa" den nya sidan så du kan få in andra sökord att optimera dig på? Normalt sätt så förvirrar två olika sidor kunderna. Men är det ex. affiliate sida eller något liknande, kör på en ny. Utan att veta vad du gör eller hur sidan ser ut blir de svårt att ge råd =)

    Ja, jag har tänkt på aspekten att det kan vara lite förvirrande, men jag tror det ändå är värt i slutändan. Det är nämligen också så att jag tänkt rikta mig till en annan geografisk målgrupp än tidigare, och det kan vara ytterligare ett skäl till att ha en ny sida.

    En sak jag funderat på är också, om domännamnens ändelser har olika rangordning för google, låt säga,
    en sida som heter www.dvdfilmer.ru har 100 besökare per dag, men www.dvdfilmer.com har bara 70 besökare, men hamnar högre i rankingen
    pga att en .com-adress har mer värde än en .ru-adress?
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2011-03-03 klockan 14:02. Anledning: Regel 8

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    svenska adresser .se och .nu har fördelar i Sverige, även .com jag vet inte hur det är med andra "lokala".

  9. #9
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Lokala domäner får fördelar i "sitt" land.
    En bonus är också om den hostas i samma land.
    Genetiska toppdomäner (som .com) går att ställa in i webmaster tools med geographic targeting och ger då likvärdig bonus som om det vore en landsdomän.

    Vad jag grävt fram om 301 redirects är att upp till 30% av länkjuicen försvinner i tomma intet.

    Imho är det mycket bättre att du jobbar vidare på befintlig domän då denna ackumulerat både authority och inlänkar. Lägg istället dina geografiska inriktningar i undermappar (domän.com/se/). Dessa går även att ge en egen geographic targeting i webmaster tools.
    Då drar du nytta av gammal authority, gamla inlänkar, plus att webbplatsen i sin helhetr större och uppdateras oftare. Bättre än flera småsajter.

  10. #10
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Sen förstår jag väl inte vitsen med att ha kvar en sida som är dåligt sölmotoroptimerad heller.
    Bygg om och gör rätt, i ett bra cms jag gillar modx, fantastiska möjligheter att administera flera språk/ olika sajter på ett konto och låta dem dela på templates etc.

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Bara du behåller dina sidnamn och struktur fungerar det ju hur bra som helst, google ser ju inte annat än länkar och struktur så kör hårt på det

  12. #12
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Om inte dina URLer ser ut såhär:
    http://www.example.com/cgi-bin/gen.p...8,4&view=basic

    Då är det bättre att rusta om i ett CMS som ger dig kontroll över nyckelorden i URLen (Google kollar även där vad sidan handlar om, fetmarkeras t.om i en sökning...),
    Sen 301 rewrita alla urler till de nya urlerna. Best practice.

  13. #13
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Lokala domäner får fördelar i "sitt" land.
    En bonus är också om den hostas i samma land.
    Genetiska toppdomäner (som .com) går att ställa in i webmaster tools med geographic targeting och ger då likvärdig bonus som om det vore en landsdomän.
    Intressant, jag föredrar en .com-adress, då jag huvudsakligen inte inriktar mig på den svenska marknaden.


    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Vad jag grävt fram om 301 redirects är att upp till 30% av länkjuicen försvinner i tomma intet.
    Hmm, det låter ju inte så bra alls.


    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Imho är det mycket bättre att du jobbar vidare på befintlig domän då denna ackumulerat både authority och inlänkar. Lägg istället dina geografiska inriktningar i undermappar (domän.com/se/). Dessa går även att ge en egen geographic targeting i webmaster tools.
    Då drar du nytta av gammal authority, gamla inlänkar, plus att webbplatsen i sin helhetr större och uppdateras oftare. Bättre än flera småsajter.
    Ja, det är helt klart en del saker som talar för att jag skall använda mig av den befintliga sajten, och helt omdesigna den, jag får ta mig en funderare kring detta. Men tanken att börja rota i något som redan fungerar hyfsat, skrämmer mig lite skall jag villigt erkänna.

  14. #14
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Om inte dina URLer ser ut såhär:
    http://www.example.com/cgi-bin/gen.p...8,4&view=basic

    Då är det bättre att rusta om i ett CMS som ger dig kontroll över nyckelorden i URLen (Google kollar även där vad sidan handlar om, fetmarkeras t.om i en sökning...),
    Sen 301 rewrita alla urler till de nya urlerna. Best practice.

    så här ser länkarna ut www.example.com/konktakt.php?...etc

    Personen som anlitar har börjat jobba med wordpress som cms, visst är den helt okej sett ur et SEO-perspektiv?

  15. #15
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Wordpress har alla seo-möjligheter man kan tänka isg

    För att komma runt dina oroligheter bör du utveckla din nya hemsida i en utvecklingsmiljö. Kanske lokalt på din dator, eller i en speciell mapp på din befintliga domän (som spärras för allmän åtkomst..).

    När du sen är helt nöjd och färdig med hemsidan, byter du bara ut den gamla mot den nya. Det är aldrig en bra idé i att rota i någonting live, då kan det gå hur fel som helst :P

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    så här ser länkarna ut www.example.com/konktakt.php?...etc

    Personen som anlitar har börjat jobba med wordpress som cms, visst är den helt okej sett ur et SEO-perspektiv?
    Nej den där typen av sökvägar är inte ok vilket Donny nog påpekade. Statiska, beskrivande är bättre att använda sig av. Magnus visade det i ett praktiskt test här. Ett test som dessutom är lätt att upprepa för att se att beskrivande sökvägar är bättre.

  17. #17
    Pontus Österlins avatar
    Pontus Österlin Pontus Österlin är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Wordpress har alla seo-möjligheter man kan tänka isg
    Jag har inte testat denna själv men en kollega använder sig alltid av nedan plugin till wordpress och jag måste säga ett den verkar heltäckande:

    All in One SEO Pack

    En funktion jag dock själv skulle vara lite tveksam att använda är "automatisk Meta tagg generering". Bättre att själv skriva in dessa.

    Finns som gratisversion - en proversion kostar från 40 USD.
    Pontus Österlin

  18. #18
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Wordpress har alla seo-möjligheter man kan tänka isg

    För att komma runt dina oroligheter bör du utveckla din nya hemsida i en utvecklingsmiljö. Kanske lokalt på din dator, eller i en speciell mapp på din befintliga domän (som spärras för allmän åtkomst..).

    När du sen är helt nöjd och färdig med hemsidan, byter du bara ut den gamla mot den nya. Det är aldrig en bra idé i att rota i någonting live, då kan det gå hur fel som helst :P

    Problemet är att det inte är jag som skall jobba med sidan, jag köper tjänsten av en annan person. Jag har alltså inte själv full kontroll över uppdateringsskedet. Detta är ytterligare en orosfaktor.
    Senast redigerat av ayayeyey den 2011-03-05 klockan 18:23.

  19. #19
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Ja just ja, har för mig att det faktiskt går att göra statiska sökvägar trots att man jobbar i ett CMS, eller kommer jag ihåg fel? Annars är det väl kört, för personen jag anställer kommer nog att använda sig av Wordpress.

  20. #20
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av pontus66 Visa inlägg
    Jag har inte testat denna själv men en kollega använder sig alltid av nedan plugin till wordpress och jag måste säga ett den verkar heltäckande:

    All in One SEO Pack

    En funktion jag dock själv skulle vara lite tveksam att använda är "automatisk Meta tagg generering". Bättre att själv skriva in dessa.

    Finns som gratisversion - en proversion kostar från 40 USD.
    Kanon, den där pluggen lär vara användbar, men som sagt, lär vara säkrare att själv skapa meta-taggarna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Göra en bra beskrivning och tittel
    Av habbcraw i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 12:54
  2. ny ägare till websida
    Av eddantodo i forum Introduktion
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 18:14
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:49
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 19:11
  5. Göra en egen katalog
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:22