Resultat 1 till 4 av 4

Hur bra är leksakr.se som domän?

  1. #1
    mattiasjarnhalls avatar
    mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    14
    Hittade igår en perfekt (i mina ögon) domän för att sälja leksaker på (leksakr.se).
    Den passar det jag tänkt för den bra på många sätt, men min fråga är hur bra den är rent SEO-mässigt?
    Kommer google att "fatta" att den handlar om leksaker via bara namnet eller kommer den att hanteras på samma sätt som om jag kallat den för tex hejhopp.se?

    Inte klockrent beskrivet kanske Förstår ni vad jag menar?
    Jag säljer små plånböcker på nätet

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Den är bra. Dels kommer du träffa in sökordet "Leksak" bra och även Leksaker kommer framhäva ditt sökord. Eller är inte helt hundra men jag vet att exempelvis om du söker på hundar så blir hund i domänen framhävt =)

  3. #3
    nicklass avatar
    nicklas nicklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    80
    Ett stort problem med leksakr.se är att du kommer att tappa en hel del typo trafik när du blir större.
    Jag har en webbplats som får mycket trafik av en konkurent som kör en liknande stavning när denne syns i tidningar så skriver de ofta fel adress i artiklarna och i tv så säger de ofta fel adress, vilket är mycket bra för mig!
    Så mitt råd är att du tänker ut ett mer unikt namn vilket du kommer tjäna på när du blir större!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer i kritiken mot domänen till viss del. Det är en låg igenkännandefaktor i namnet. Risken är uppenbar att folk som skall återge domänen i mail, på forum, länka till den, etc kommer att skriva ut leksaker eller leksak istället och då med .se. Eftersom man mycket lätt kan tro att r har kommit dit av misstag eller att e saknas.

    Om du vill testa den SEO-mässigt däremot kan du göra så här.
    Optimera huvuddomänen för orden leksak och leksaker inga specifika leksaker utan endast de orden.

    Skapa en subdomän som du döper till exempelvis industri. Med andra ord en subdomän som heter industri.leksakr
    På den subdomänen använder du ordet industri några gånger men undviker att skriva in leksak eller leksaker.
    Om du använder en Wordpressplattform på subdomänen med ping aktiverad så kommer det ta ungefär en vecka tills du utan inlänkar kommer vara sökbar på ordet industrileksak kanske men inte så sannolikt industrileksaker också.

    Lite som det testet jag gjorde här. Där jag kunde se att Google kopplar ihop en subdomän med huvuddomänen på ett sammansatt ord där subdomänen bara har första delen av ordet i sig och huvuddomänen del andra halvan. Och det utan att det sammansatta ordet finns på någon av domänerna.
    Det ger ett litet test hur Google kommer uppfatta den. För kopplar Google ihop subdomänen med huvuddomänen visar det att Google förstår innebörden i huvuddomänen.
    Valet av ordet industri är mer en smaksak finns inte så många träffar på det ordet så det blir inte till att leta i SERPen så mycket då som om du skulle kalla subdomänen för barn.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-03-05 klockan 14:12. Anledning: korr

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. hur bra är yahoo directory egentligen?
    Av folo i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 14:45
  2. Ta han om gammal domän som är indexerad, hur?
    Av Skillrookie i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:30
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 13:50
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 14:46
  5. Har köpt en domän som är högt placerad
    Av Alexander i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 20:40