Resultat 1 till 21 av 21

Min sajt försvann helt...

  1. #1
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    En av mina sajter försvann helt från de 1000 första placeringarna på Google idag. sajten är från 2005.
    Jag har legat på plats 1-2 under ett par månader.
    Kikade in den idag via dels Google, gserp.se och Market samurai.

    I MS ser man de 1000 första placeringarna och jag finns inte med bland dessa.
    Hela domänen verkar sänkt. Har tappat typ 90% av all trafik till denna sajt.

    Mina andra sajter ligger kvar där de brukar ligga eller har hoppat upp ett par pinnhål på Google.

    Vad kan ha hänt sajten som försvann?

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Har du kollat med "site:domain.se" för att verifiera att den faktiskt är "försvunnen"?

    Jag har (visserligen för ganska länge sedan) haft enstaka domäner som försvunnit helt under bara några timmar för att sedan komma tillbaks på samma plats som om inget hänt, det kan vara värt att vänta och se lite. Kolla med andra sökscenter också - typ google.com, google.co.uk osv..

    Vad var det för typ av sajt - det är inte så att Panda-uppdateringen kommit till oss och börjat röra till?

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Den är helt uppslukad av intet...
    Finns inte indexerad längre.
    Sajten var en MFA, made for AdSense sida.

    Jag får vänta och se vad som händer...
    Trist, det var en inkomstkälla...

    Tack för svar!

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då kan man ställa sig frågan hur mycket MFA den var. Att du sörjer en inkomstkälla förstår jag. Men ärligt talat är det några besökare som sörjer den?
    Eller klickade de bara på reklamen för att slippa se eländet?
    Jag hittar inte någon källa på det nu men har för mig att jag läst att ett allt för högt CTR på en MFA-sida snarare kan dra till sig negativ uppmärksamhet från Google.

    Det är trots allt så att kör man AdWords så vill man ha kvalitativa besökare till den webbplatsen man annonserar med och inte de som klickar sig bort från en MFA-sida.

    Några tecken om det är en skräp-MFA-sida kan vara: mycket hög avvisningsfrekvens, kort tid på webbplatsen, om samma besökare klickar på fler annonser direkt efter varandra samt då en mycket hög CTR.
    En sådan sida är endast till nytta för den som äger sidan inte för någon annan och har väl då inget större existensberättigande i Google. Om vi nu ser rent krasst på det hela.

    Fast det kan förstås också vara en kortvarig dipp som Michael säger. En webbplats kan faktiskt vara borta några dagar också för att sedan komma tillbaka. Inte så vanligt men det händer.

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    ler...det var väldigt vad krasst du såg på denna sidan Urban
    Inte ett uns av positivism i ditt inlägg...ler...
    Nu fick man smaka på kvasten...

    Den hade Bouncerate under 40. Tid på webbplats var ok. CTR ca 6 %, så inget särskilt högt.

    Elände var att ta i Urban, tycker jag.

    Petter Hedman
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag vet faktiskt inte vilken sida det gäller Petter utan det var mer ett generellt svar. Men syftet med en MFA-sida är trots allt att tjäna pengar på klick eller då leads/sales (Om man i A för MFA lägger in Affiliate). Och jag har några sådana sidor själv också så det är inte det.
    Men skräp-MFA vimlar det av på nätet.

  7. #7
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    ler...det e bra Urban.
    Allt e ok.
    Ja, denna typ av sida är ju enbart konstruerad för att tjäna pengar på klicken.

    Den var skriven enbart för Google, inte alls för besökaren. Mina andra sajter, som söker sig mot MFA hållet är mera skapad för besökaren och de har klarat sig bra.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  8. #8
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Skicka gärna en länk till mig
    kan vara lärorikt att se hur man inte ska göra
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  9. #9
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av MrB Visa inlägg
    Skicka gärna en länk till mig
    kan vara lärorikt att se hur man inte ska göra
    sök på MFA-pages så ser du direkt hur man inte ska göra

    Nej, nu ska vi inte vara sådana. Tjänar man pengar på det så varför inte.. dock så är det precis som Urban skriver, dvs. att de knappast tillför besökarna någonting utan man klickar bara frenetiskt på skärmen för att komma bort ifrån eländet.

  10. #10
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs Visa inlägg
    sök på MFA-pages så ser du direkt hur man inte ska göra

    Nej, nu ska vi inte vara sådana. Tjänar man pengar på det så varför inte.. dock så är det precis som Urban skriver, dvs. att de knappast tillför besökarna någonting utan man klickar bara frenetiskt på skärmen för att komma bort ifrån eländet.
    nja.. jag fråga inte hur en standard MFA sida såg ut
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  11. #11
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Nej, jag kommer inte att visa hur den var uppbyggd.

    Inte denna gång, kanske längre fram.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  12. #12
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Skicka gärna sidan.

    PS. kan inte seo-forum ändra de här reglerna med adresser... Vore mycket smidigare om alla kunde skriva ut sina exempel.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  13. #13
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Ser gärna också exemplet :-) Skicka ifall du vill.

  14. #14
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    https://www.google.com/adsense/suppo...n&answer=17954
    Googles egna rekommendationer för adsense-placering är ju allt annat än luftigt.
    Men det har ju gått ett ramaskri genom internet på grund av Farmer/Panda-algoritmuppdateringen, då det är uppenbart att Google nu straffar sidor som följer deras placeringsrekommendationer till punkt och pricka.

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Jag hittar inte någon källa på det nu men har för mig att jag läst att ett allt för högt CTR på en MFA-sida snarare kan dra till sig negativ uppmärksamhet från Google.
    Den informationen har jag aldrig sett någon gång ... de allra flesta siter (MFA siter) jag kör har vad jag kallar "double digit"-CTR, en hel del av dem med CTR >50%, siter som ÖKAT i ranking även efter den "stora updaten" som nyligen gjordes ... så, den källan skulle jag vilja se då "mina fakta" ser helt annorlunda ut ;-)

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    https://www.google.com/adsense/suppo...n&answer=17954
    Googles egna rekommendationer för adsense-placering är ju allt annat än luftigt.
    Men det har ju gått ett ramaskri genom internet på grund av Farmer/Panda-algoritmuppdateringen, då det är uppenbart att Google nu straffar sidor som följer deras placeringsrekommendationer till punkt och pricka.
    Nja, inte är det väl så att de straffar sidorna för att de har placerat sina annonser enligt Googles förslag, det köper jag inte. Det är ju helt andra faktorer och Jennifer (PotPieGirl) förklarar det riktigt bra, här, och den teorin som man lättast köper av alla som florerar där ute

  17. #17
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Nja, inte är det väl så att de straffar sidorna för att de har placerat sina annonser enligt Googles förslag, det köper jag inte. Det är ju helt andra faktorer och Jennifer (PotPieGirl) förklarar det riktigt bra, här, och den teorin som man lättast köper av alla som florerar där ute
    Hmm, den hade jag missat i stormen av hat från RSS-feederna Men det låter såklart mycket rimligare.

    Den straffade siten jag tänkte på var WiseGeek, som behandlades i ett inlägg på SEOBook. (http://www.seobook.com/can-you-trust-google)
    En hel del reklam ändå, måste man väl säga.

  18. #18
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Sajten var som jag kanske nämnde tidigare i denna tråden enbart skriven för Google.
    Den rankade högst, det beror inte på länkbygge. Jag har ca 50 länkar in.
    Jag arbetade hårt med min Onpage optimering. Drog den till gränsen.

    Länkarna är skapade från 3 ställen, så det kanske även var det som Google retade sig på.

    Sajten har en historia, jag köpte domänen av en slump och visste faktiskt inte om att den varit i bruk tidigare.

    Den var en testsida för att se hur långt man kan gå när man enbart skriver för Google och jag nådde gränsen, kan man väl säga...ler...

    Det är en bra lärdom. Ser man det på sikt, så har jag fått smaka på Googles muskler.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  19. #19
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Kolla din sajt i waybackmachine och kolla historiken. Stabil sajt eller spam? Jag har tagit över spammiga domäner tidigare och fått jobba hårt och länge för att få fason på dem. Även det av misstag, man lär sig att kolla historik innan man köper domäner numera.

    Tror du kan ha dragit på lite för mycket med inlänkar mot en sajt utan historik och stabilitet. Tricket i det här läget är nu att fortsätta med inlänkar. Att stanna av arbetet är att bekräfta Googles misstanke om att det är en spammig sajt. Sakta ner med "MFA:andet", in med lite bra content och blås på med inlänkar i samma takt för att på sätt och vis bekräfta att du haft rätt hela tiden. Sajten kommer tillbaks, men det kan ta någon månad.

    Du kan också tona ner placeringarna på annonserna. Det är kanske inte läge att maximera blocken med så stora blaffor som möjligt, allra helst nu när du inte får någon trafik.

    Utnyttja pausen och håll ett öga på robotens framfart i loggarna. Så länge Googlebot är där och hämtar så är du nog ok i längden.

  20. #20
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Tack Michael!
    Jag skall göra de förändringar du nämner och fortsätta med de länkar och Content.

    Tack för bra input!

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  21. #21
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    @ Michael.
    Kikade i waybackmachine. Där får man några hintar om vad det varit för en sajt tidigare.
    Tack för tipset.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Min nya sajt har hamnat i ett av googles filte tror jag!
    Av nestak i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 12:12
  2. Min sajt visar annonser från fel städer
    Av Nallets i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 11:15
  3. Problem med description för min sajt
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 00:28
  4. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 16:18
  5. Vad har hänt med Yahoo eller min sajt?
    Av nfinland i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 09:09