Resultat 1 till 8 av 8

Finns i Google men ändå inte.

  1. #1
    Mattzauns avatar
    Mattzaun Mattzaun är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    8
    Jag har en site som är optimerad för ett visst begrepp och efter en tids arbete hamnat i topp tre i serpen. Efter att legat stabilt under ett par månader så började sidan vissa dagar försvinna eller rättare sagt att vid en sökning så var huvudurlen borta i sökresultaten men en annan sida som har plats 120 visas. Nu har detta skett fram och tillbaks under många veckor för att huvud sidan försvunnit helt.

    Tanken var dåå att sidan var blockad eller straffad. Men nej, Vid en "site:" sökning på google så visas sitens alla sidor och undersidor även den försvunna.

    Vad kan ha hänt?

    Det är helt klart att den försvunna sidan som tidigare låg på topp tre är den mest relevanta för sökbegreppet.

    Tacksam för alla tips och tankar.

    /Mattias

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Du har inte råkat söka på den med "anpassningar" påslaget? Då brukar man få upp de sidor man besöker ofta högst upp i resultatlistan.

    Har du verifierat/följt positionen med gserp.se, webmaster tools eller liknande?

  3. #3
    Mattzauns avatar
    Mattzaun Mattzaun är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    8
    Hej Michael,

    Tack för ett snabbt svar!

    Det är just det som är det underliga. Huvudsidan dyker upp i GSERP och i Google även med anpassningar avstängt.

    Vad kan det vara?

    Tack på förhand!

    Mattias

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Nu har du tappat mig längs vägen. Sidan dyker upp i Gserp och i Google, så vad är problemet? Att den rankar för lågt? Min fråga i så fall är; har den verkligen rankat högt någon gång, även i Gserp till exempel?

    Du får PM:a mig URL:en/sökordet om du vill att jag ska titta på det närmare, annars blir det bara gissningar och fler otydligheter är jag rädd..

  5. #5
    Mattzauns avatar
    Mattzaun Mattzaun är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    8
    Ok, Sorry.
    Huvudsidan har legat top tre i Gserp och Google under lång tid. för att sedan börjat försvinna och återkomma.

    Jag skickar domänen.

    Tack på förhand!

  6. #6
    2cool4schools avatar
    2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sälen
    Inlägg
    52
    Jag har en sajt som upplever vad Mattzaun pratar om.

    Sajten är sedan tidigare indexerad av google, och optimerad för just 1 sökord. Sajten hoppar i resultaten mellan plats 6-7 och sen för att inte finnas med på topp 200. Detta ändras nästan var 3e dag. Detta gäller inte enbart för just det sökordet utan upplever även samma sak på longtail ord.

    Min tanke är att sidan är såpass ny runt 4-5 månader gammal vilket gör Google osäker på vilken plats den förtjänar. En annan teori jag har är att det är onaturligt överoptimerad för sökordet (både on-page och off-page) vilket gör att Google straffar sajten. Men då borde den inte dycka upp överhuvud taget på sökordet.

    Någon som har upplevt något liknande och har förslag på åtgärder? Bör jag stoppa länkbyggningen? Eller tvärtom?
    Jobbar med följande projekt: LCHF-recept.se & Frilla.se.

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Här är tråden som handlar just om svajande sajter: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6377

    Ärendet avhandlas ganska väl där.

    Mattzaun: Jag kollade din sajt och man kan väl ledigt säga att du är offensiv på annons/innehålls-kvoten. I princip alla länkar ut från sajten är till affiliates eller länkfarmar (kalla dem artikelkataloger eller länkkataloger om du vill). Domänen har väldigt lite inlänkar (åtminstone av värde) och har av allt att döma en låg trust. Du bör hejda din annonsframfart och börja bygga unikt innehåll till sajten och försöka attrahera lite naturliga inlänkar (dvs andra bloggare som länkar till dina guldartiklar).

    Det faktum att du rankat högt är enbart pga ditt domännamn skulle jag vilja påstå. Utan det skulle du inte få många besökare, men eftersom Google ännu fäster stor vikt vid det så kan man anta att du så att säga far mellan "hopp och förtvivlan" i SERParna. Se det som en "varning" och öka kvaliteten på sidan så kommer du stabilisera dig i toppen, fortsätt att gödsla med skräplänkar och annonser och jag tror att position 100+ är där du landar. Googles nya uppdatering - "Panda"/"Farmer Update" kommer inte heller att gynna dig när den kommer till Sverige.

  8. #8
    Mattzauns avatar
    Mattzaun Mattzaun är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    8
    Tack Michael för din tid och tydliga tips!

    Då var det dags att börja jobba

    Mattias

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har fler inlänkar, men rankar ändå inte högst
    Av emanuelkarlsten i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 22:33
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 10:07
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:52
  4. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 02:40
  5. Google funkar, men inte andra..
    Av thorm i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 18:58