Resultat 1 till 7 av 7

Hur viktigt är det med nyckelord i permalänken

  1. #1
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Hej,

    Sitter och funderar på hur jag bäst ska optimera min site. Som det är nu har jag inte med recept i permalänken bara hela receptnamnet.

    Jag tror att folk söker på google söker typ på: Blodpudding recept. Borde jag ändra om strukturen och "sumpa" inlänkar eller räcker det med att jag fixar till meta title etc. och lägger in recept på sidan.

  2. #2
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Yep, permalänken är en seo-faktor och det vore bra om du hade strategiska nyckelord där.
    Du kan ändra i permalänken och göra en 301 redirect av den gamla urlen till den nya. Det görs lite olika på olika cms, Annars kan du göra det direkt i din .htaccess. Googla lite

  3. #3
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Okay. Har googlat lite... Jag använder wordpress. Problemet är att jag inte bara har recept som kategori, det finns dryckeskategorier etc. Så det är svårt att skriva en generell regel dvs lägg till recept på allt. Jag vill ju inte att mitt rödtjut hamnar under recept...

    Skulle det vara konstigt om man redirectade till index sidan, eller skulle det blir problem med google. eller är jag ute och cyklar?!

  4. #4
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Kan du inte ha en kategori som heter recept där du lägger in dina recept, t.ex. /recept/algfile-med-enbars-och-portvinssky/ och annan kategori för dryck, exempelvis /dryck/. Tips på dricka och recept tycker hör väl inte riktigt hemma under samma kategori ändå?

    Ett tips är förresten att du kan ta bort /kategori/ från permalänkstrukturen, så du inte behöver ha /kategori/recept/... , pluginet "wp no category base" fixar detta.

  5. #5
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    jo det var så jag tänkte att jag skulle ha det. Problemet är att jag har över 2000 poster och att i nuläget ingår inte kategorin i permalänkstrukturen. dvs www.aaa.se/postnamnet
    Problemet är hur det blir med alla länkar om jag bara ändrar struktur. jag vet inte eller är det värt det att sumpa länkarna? jag vet inte.

  6. #6
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Ahaa, då är jag med! Om posterna redan ligger i rätt kategori finns det wordpress-plugins för att fixa 301 redirects till nya permalänkstrukturen, http://wordpress.org/extend/plugins/...ed-permalinks/ verkar exempelvis kunna gå att använda för det. Du sumpar ju egentligen inte länkarna om du ändrar strukturen och gör korrekta 301 redirects, större delen av länkkraften följer med.

    Det hela förutsätter att du vill ha den här permalänkstrukturen på hela webbplatsen, ett manuellt (och antagligen ganska jobbigt) alternativ är ju annars att ändra posterna manuellt och lägga till "recept" i titel och post-url.

  7. #7
    Picinaes avatar
    Picinae Picinae är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Tack jag ska genast testa på nån av mina skräp domäner...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur pass viktigt är Twitter?
    Av Gator i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 09:53
  2. Hur viktigt är unikt innehåll
    Av Ripipip i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 10:39
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 22:39
  4. Hur viktigt är min title på sidan
    Av blabers i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:22
  5. Hur är det med keywords i meta-taggen?
    Av eidos- i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 22:06