Resultat 1 till 4 av 4

Regel 8 och bortmodererade länkar

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Kopierat från en olyckligt kapad tråd (Urban, ta gärna bort inläggen därifrån):

    Citat Ursprungligen postat av Michael Bingmert Visa inlägg
    Ursäkta att jag kapar tråden en smula, men nu har jag irriterat mig några gånger på detta så jag måste få vädra det. Lovar att återkomma med ett inlägg on-topic också för att lämna tillbaks tråden där den ska vara.

    När ni moderatorer (Urban huvudsakligen, eftersom du drar hela det lasset) modererar undan länkar av olika skäl, troligen regelrelevanta, så förstör det hela värdet för mig som läsare. Inlägget av Gustav Bergman hade bara en intressepunkt för mig och det var den förmodade listan på dofollow-bloggar. Som jag ser det så faller den klockrent under regel 8 - dvs fördjupning/sidospår som inte krävs för att föra tråden vidare men som ger den stöd.

    Eftersom jag inte kan se länken kan jag bara gissa - det är ju möjligt att han länkade till något eget/spammigt/irrelvant, vad vet jag - men jag gissar att det var en användbar lista över något som jag kan ha glädje av.

    Nu är inte det här kritik mot dig Urban, du gör ett jättebra jobb - men det är möjligt att det är fel på regel 8 eller tolkningen av den. Vad jag önskar är att du/ni skulle redigera bort href:en och bara ha kvar länken som text. Eller, om den i sanning är värdelös faktiskt radera den och då ange det som skäl, inte bara "regel 8". Jag tänker mig något i stil med:

    "Senast redigerad av Urban G den idag klockan 10:58. Anledning: Regel 8 / länken värdelös"

    eller

    "Senast redigerad av Urban G den idag klockan 10:58. Anledning: Regel 8 / egenreklam, ankartexten avlänkad"

    Och med det sagt ska jag nu åta mig ärendet igen och försöka bidra med något annat än gnäll :-)
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Länkarna som jag tog bort gick till hans egen sida med en kommentar om att den hade dofollow, till sökmotorkonsult med en kommentar om att den hade dofollow samt till ett blogginlägg av en bloggare att han hade tagit bort nofollow på sin blogg.
    Med andra ord ingen lista alls.
    Att avlänka bara har Jim tidigare inte ansett vara godtagbart. Antingen klickbar länk eller ingen alls.
    Användbara listor eller relevant information brukar inte redigeras som du nog har sett.

    Regel 8 då:


    Jämför det med denna post av samma person http://www.seo-forum.se/showthread.p...3555#post43555
    Där är länkningen till egen sida ok enligt mig då inlägget i sig ger information.

    Men ta gärna upp ämnet senare i den här avdelningen http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=36
    Som jag sa Urban, jag tror inte att du gör något utöver vad du "ska" göra enligt regler och anvisningar, men jag vill gärna få en regel-/anvisningsförändring till stånd så att jag som läsare av tråden inte svävar i ovisshet om huruvida jag gått miste om något. Nu när du förklarat i förnämligt utförliga ordalag så är den ovissheten borta, men det är ju inte meningen att du ska behöva förklara dig på det där viset varje gång någon undrar.

    Skälen att en länk raderas kan vara många: kanske ibland för att det är lite för "svart hatt", lite för mycket "egenreklam" eller liknande. Men för mig som läsare kan den ändå ha ett stort värde. Jag tycker inte att ni ska släppa på reglerna och öppna upp för spam, jag förstår reglerna och varför de är där, men jag vill ändå inte drabbas som läsare. Därför föreslår jag att ni (och med "ni" menar jag moderatorerna med stöd av Jim):

    • Alltid förklarar varför länken är raderad, inte bara "regel 8" eftersom det kan vara många skäl.
    • Alltid lämnar kvar länken i olänkad form (den saknar då "spamvärde" för skribenten) i de fall då den inte är uppenbart skadlig.

    På så sätt kan jag själv avgöra om jag ändå vill titta på den manuellt. Går länken till en ickerelevant spamsida full med virus har jag naturligtvis inget emot att den raderas helt och hållet.

    Det här kräver inte ens en regeländring tror jag. Det handlar nog mer om en omtolkning och en förändring i praxis för hur ni använder den när ni modererar. Om grundtanken är att "Inte skapa fördelar för skribenten" samtidigt som man "Inte skapar nackdelar för läsaren" så är ni hemma i min värld.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Alltid förklarar varför länken är raderad, inte bara "regel 8" eftersom det kan vara många skäl.
    Jag skall tänka på det att motivera raderingen också om det kan kan verka lite oklart. Nu kan det flyta ihop lite med regel 1, 7 och 8 en del också, faktiskt 9 men inte så ofta den sista. Nu brukar jag ibland skicka pm om det kan vara oklart, men inte alltid och det berör i så fall bara den som blir raderad.
    Jag brukar ha en rätt så bra motivering när jag raderar men som du säger den framgår inte för de andra som ser det hela.
    Alltid lämnar kvar länken i olänkad form (den saknar då "spamvärde" för skribenten) i de fall då den inte är uppenbart skadlig.
    Egentligen något som Jim måste godkänna. Skall ta upp det internt.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag ställer inte upp på någon av punkterna.

    Alltid förklarar varför länken är raderad, inte bara "regel 8" eftersom det kan vara många skäl.
    Alltid lämnar kvar länken i olänkad form (den saknar då "spamvärde" för skribenten) i de fall då den inte är uppenbart skadlig.
    Jag kan gå med på att ibland förklara varför en länk tas bort men är det verkligen nödvändigt att skapa en massa merarbete för skötseln av forumet för att folk inte kan låta bli att länka till skräp? Det är redan en hel del jobb att moderera forumet men det syns förstås inte så mycket utåt - om vi gör vårt jobb bra så märker ingen när vi gjort det förstås - skräp som inte finns är ju omöjligt att hitta.

    Att alltid lämna länkar skulle vara dåligt för forumet och särskilt för de länkar som faktiskt idag skulle lämnas kvar - jag kan verkligen inte se något behov av att låta folk länka till vad skräp som helst. Jag tycker att reglerna är väldigt generösa med länkar idag - att man får länka till egna grejer när det är relevant är en frihet med ansvar, alternativet om det ansvaret inte levs upp till är inte att ge mer frihet.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Jag kan gå med på att ibland förklara varför en länk tas bort men är det verkligen nödvändigt att skapa en massa merarbete för skötseln av forumet för att folk inte kan låta bli att länka till skräp? Det är redan en hel del jobb att moderera forumet men det syns förstås inte så mycket utåt - om vi gör vårt jobb bra så märker ingen när vi gjort det förstås - skräp som inte finns är ju omöjligt att hitta.
    Vill gärna återupprepa att jag inte på något sätt är missnöjd med ert arbete med att hålla forumet rent och snyggt, tvärtom - jag tycker ni gör ett strålande jobb. Det jag ville uppnå var givetvis en förbättring för oss användare och jag tyckte jag såg en sådan möjlighet här. Jag har själv funnit mig själv i situationen flera gånger att jag suttit och letat efter refererat material i bortredigerade länkar för att jag varit nyfiken på det. Det hade varit enklare att ha kvar referensen och kunna göra en egen bedömning. Jag utgår ifrån att alla länkar är raderade av goda skäl och enligt reglerna, det är inte det, men en del av dessa länkar kan ju ändå vara av intresse för en del läsare.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Att alltid lämna länkar skulle vara dåligt för forumet och särskilt för de länkar som faktiskt idag skulle lämnas kvar - jag kan verkligen inte se något behov av att låta folk länka till vad skräp som helst. Jag tycker att reglerna är väldigt generösa med länkar idag - att man får länka till egna grejer när det är relevant är en frihet med ansvar, alternativet om det ansvaret inte levs upp till är inte att ge mer frihet.
    Nu utgår jag ifrån att du missuppfattat mig. Jag vill inte att länkarna skall vara kvar i teknisk mening, jag vill (i den mån de inte är ren spam/virus/liknande) bara kunna se vad det var skribenten skrev.

    Ett typiskt exempel kan vara: "Jag har problem med min sida [bortmodererat] där bla bla". Säkert en otillåten länk till egen sajt, men för mig som läsare - som kanske vill hjälpa personen, så är det bara frustrerande. Om URLen fanns kvar i ren textform kunde jag ju fortfarande hjälpa personen i fråga.

    Your forum, your call - men nu har jag i alla fall förtydligat mig hoppas jag.. :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 07:14
  2. Definition av regel nummer 6
    Av Patrik Berggren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 00:06
  3. Köp och säljmarknad för länkar och webbtjänster
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 17:31
  4. Google och dynamiska länkar
    Av Stellan i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 18:16
  5. Länkar erotik och dejting
    Av Agnetha i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 18:33