Resultat 1 till 16 av 16

Satellitsidor på samma webbhotell

  1. #1
    nassprays avatar
    nasspray nasspray är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Kan man ha ett par satellitsidor på samma webbhotell som man har huvudsidan på?
    Eller bör man ha satelliterna på andra webbhotell?

  2. #2
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Jag skulle säga Max 3 på samma webhotell. Å andra sidan har jag jobbat med kunder som hostat hela länkhjul på 12 sajter på samma ip... Dock var de olika sidorna inom samma bransch men olika ämnen.

    Så, beror på satellitsidorna. Ska de bara innehålla spunna artiklar av samma content som huvudsidan, Max 2 då kanske. Om de är unika artiklar om kringliggande ämnen, då kan du nog ha fler.

  3. #3
    Crilles avatar
    Crille Crille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    92
    Jag har just nu huvudsidan på samma webbhotell som jag har ca 8-9 sattelitsidor på och det funkar utan några som helst problem.
    Kör även några satteliter på några andra hotell för samma huvudsida.

  4. #4
    Seotjejens avatar
    Seotjejen Seotjejen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Utomlands
    Inlägg
    47
    Små mängder funkar förmodligen, men är inte optimalt. Kör dock inte alla på samma, så klart. Google tar hänsyn även till detta, så jag tror att du får bättre effekt om du sprider ut dem lite.

  5. #5
    nassprays avatar
    nasspray nasspray är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Tack för svaren.

    Låter alltså som att jag iaf kan börja med att lägga två satelliter på samma webbhotell som huvudsaiten.

    Stämmer det, tror jag läst det någonstans nämligen att google kollar när domänerna är registrerade, så därför är det inte bra att regga satellitsaiter samtidigt som man reggar huvudsidan?

  6. #6
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Så länge man satsar på kvalitet och inte tar det till överdrift med samma ip så lär det vara lugnt.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  7. #7
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Någon sade i en tidigare tråd i detta ämne att 5 st var lugnt. Någon sade 10 st i samma tråd.
    Jag rekommenderar 4-5 st på samma ip.

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  8. #8
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Har byggt kluster med 5-6 sajter på samma hotell, funkat utmärkt. Men har man fler hotell än ett finns det ju förstås ingen anledning att lägga alla ägg i samma korg.

  9. #9
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Jag har hört att man lätt blir straffad ifall man länkar till sidor på samma hotell. Att google såg det som nån form av "inavel" när man länkar till sig själv. Fast i små skalor kanske det är bra?

  10. #10
    Thomas Js avatar
    Thomas J Thomas J är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    1
    Hur definieras egentligen att "ligga på samma hotell". Om jag har reggat domäner på webbhotell a men byter namnservrar till hotell b där jag lägger upp sajten vilket ip räknas, a eller b?

  11. #11
    Axels avatar
    Axel Axel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    med hotell menar jag C-block. Byter man namnservrar till en annan server eller VPS så är det den IP:n som gäller. Vilken registrar du köpt domänen genom spelar ingen roll, det är där själva filerna ligger som räknas.
    med andra ord; b

  12. #12
    Hertigs avatar
    Hertig Hertig är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    39
    Finns det någon här som egentligen vet om länkvärdet påverkas av att ligga på olika c-klasser och ip-nummer? Har något prövat att sprida sina länksajter från ett och samma ip-nummer ut på flera olika och fått effekt av detta? Registrera man domänen på 10 år istället för 1 år så ger det också effekt sägs det...
    Att Google KAN se detta är det ju inget tvivel om men värderar dom verkligen saker som detta?

    Exempelvis: Lanserar du en helt ny unik produkt på din hemsida som får stor uppmärksamhet och detta leder till att du får 100 nya länkar. 50 av dom kommer från bloggar/sidor som ligger på t.ex. one.com (som är av de största webbhotellen) i samma c-klass och med samma ip. Blir dom länkarna inte lika värdefulla som de andra 50 då?

    Jag skulle vilja höra/se någon som har fått mätbar effekt av detta så att det inte bara är "Google ser allt" snack.
    Resultatbaserad sökordsoptimering

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Hertig Jag har också efterfrågat någon undersökning, test av det hela tidigare men inget svar. Mycket möjligt att det kan finnas anledning att sprida ut dem, men som sagt någon källa till det har jag inte sett.
    Det kan ligga ett hundratal webbplatser på samma ip-nummer när det gäller ett webbhotell.

    Sedan kan man vända på det och se det så här. Om man har en webbplats och sedan ett antal öppna satellitsidor till den och tänker sig följande.
    Samtliga sidor ligger på samma webbhotell, samma ip till viss del men det är inte säkert, likartat design, tydligt vilken som är avsändare av alla webbplatserna och de länkar mellan varandra.
    Vad är mest naturligt. Att de ligger på samma webbhotell eller att de är spridda på skilda hotell?
    Antalet som Donny och Crille nämner verkar inte vara några problem jag skulle t.o.m. vilja öka det antalet en del till.

    Om man skall ta rätt på om länkeffekten blir bättre att sprida webbplatserna till fler hotell krävs en hel del.
    Webbplatserna får inte ta emot några som helst inlänkar, de får heller inte uppdateras under strax före eller under testperioden. Inlänkar får heller inte försvinna strax före eller under testet.
    Sedan naturligtvis noggrann placeringsmätning före man startar.
    Kanske någon har gjort det här och publicerat resultat, kanske inte.

  14. #14
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag är också av åsikten att man bör sprida sina sajter. Det låter rimligt att Google kan ha vägt in detta i sin algoritm. Det finns bara ett problem med att ge detta en alltför stor inverkan på positioneringen.

    Du är inte webbhotellets enda kund

    Oavsett om du är kund hos ett stort eller litet webbhotell kommer du dela IP/c-nät med sajter som du inte har någon som helst koppling till. Ett av de större webbhotellen i världen, Godaddy, har förvisso flera olika IP:n. Trots detta misstänker jag att tusentals sajter kan dela IP. Hade det då varit rimligt att Google straffar naturliga länkar mellan dessa bara för de råkar ligga på samma IP/c-nät?

    Då tror jag det är större eller lika stor risk att köra samma Adsense/Analytics och ha samma ägare till domänen.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  15. #15
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Bäst att köpa en foliehatt också.
    Jag tror man kan hoppa över att sprida dom på olika ipnummer det finns saker som har större påverkan på vart i serpen och som är bättre att lägga tid på.
    LIte samma som wedholm säger, tar Google stor hänsyn till detta skulle ju webbhotellen bli sämre ju fler kunder dom har.

  16. #16
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Om jag också får spekulera så är jag ganska överens med Hertig, Urban, Wedholm mfl. Det beror väl lite på vilka volymer vi pratar om. Det har nämnts 4-15 sidor och i de volymerna så spelar det nog inte så stor roll. Troligtvis finns det ju ändå länkar från andra sidor utanför. Däremot skulle Google den förskräcklige kanske reagera om det enbart finns länkar från olika domäner på samma IP/C och i större volymer, tusental och tiotusental. Då finns det säkert andra gemensamma nämnare som upptäcks.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flera domäner på samma webbhotell
    Av Edsmyr i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-02-01, 20:12
  2. Satellitsidor med samma innehåll
    Av Nils Nilsson i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 10:20
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25
  4. Flera domäner till samma webbhotell
    Av Erik Bergman i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 15:03
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 19:25