Resultat 1 till 8 av 8

Planera ett relevant länknätverk

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Efter två stora domänreor så har jag samlat på mig närmare 50 högrelevanta domäner inom samma nisch. Ett par är utvecklade men det är hög tid att påbörja resten och samtidigt länka mellan dessa eftersom ämnena är klart relevanta och samtidigt få en extra push i sökresultaten.

    Under de senaste åren har det pratats om länkhjul, länkpyramider och "link push" men det verkar som att fler blir stjälpta än hjälpta av det. Vid två olika tillfällen förra året så korslänkade jag 5-6 sajter (samma länklista i sidkolumnen) med resultatet att båda "nätverken" trillade bak 50-60 placeringar utan tecken på att återvända.

    Rådet många ger är att länka naturligt mellan sajterna men hur planerar man naturligt?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Shit detta är svårt. Hade du exakt samma länkar i sidkolumnen? Alltså ett massa länkande mellan sidorna?

    Antar att man får strunta i vissa länkar och bara placera ut länkarna lite slumpmässigt. Så fort det blir för automatiserat så tror jag man riskerar att åka på en nit.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Shit detta är svårt. Hade du exakt samma länkar i sidkolumnen? Alltså ett massa länkande mellan sidorna?
    Alla sajterna länkade till varandra så det blev 4-5 utlänkar på varje sajt med varierande ankartexter.

  4. #4
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    hmm men alla ska väll inte länka till varandra

    ett öppet länk hjul pratas det ju en del om

    site X är din främsta sida

    Site 1 länkar till X och site 2
    Site 2 länkar till X och site 3
    Site 3 länkar till X och site 4
    .....
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    först och främst, om man ska kunna ge ett hyffsat ok svar:

    Vad är syftet med de 50 domänerna? Att alla ska ranka? Ett fåtal ska ranka?

  6. #6
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    först och främst, om man ska kunna ge ett hyffsat ok svar:

    Vad är syftet med de 50 domänerna? Att alla ska ranka? Ett fåtal ska ranka?
    Målet är att min huvudsajt ska ranka bra på 5-6 utvalda nyckelord och att så många sajter som möjligt ska placera sig bra nog för att betala sig själva (99 kr / året). Många ligger på nyckelord med låg konkurrens vilket placerar en sajt utan länkar på position 8-11.

  7. #7
    Anders Hs avatar
    Anders H Anders H är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    20
    Placera sidorna på olike servers med olika A, B och C-nät. Ska du gära detta vattentätt är ju även whois-protection att föredra. Fyll sidorna med relevant och unikt content, få sidorna att se naturliga ut med lite udnersidor. Vanliga WordPress-sidor borde räcka.

    Få sedan länkarna mellan sidorna att se så naturliga ut som möjligt, det är viktigt att sidorna i nätverket får inlänklar utifrån nätverket, samt även länkar till sidor utanför nätverket. Jobba med länkbyten för framförallt fixa utlänkar.

  8. #8
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Anders H Visa inlägg
    Placera sidorna på olike servers med olika A, B och C-nät. Ska du gära detta vattentätt är ju även whois-protection att föredra. Fyll sidorna med relevant och unikt content, få sidorna att se naturliga ut med lite udnersidor. Vanliga WordPress-sidor borde räcka.

    Få sedan länkarna mellan sidorna att se så naturliga ut som möjligt, det är viktigt att sidorna i nätverket får inlänklar utifrån nätverket, samt även länkar till sidor utanför nätverket. Jobba med länkbyten för framförallt fixa utlänkar.
    Tack Anders. Det blir unikt innehåll utspridda på åtminstone 3-4 olika webbhotell.

    Det jag hänger upp mig på är "naturligt" eftersom det känns svårt att få en överblick på. Hur många bör varje sajt länka till? Hur stor andel ska länka till huvuddomänen och bör dessa sajterna ligga högre upp i hierarkin på så vis att man har fler inlänkar än övriga i nätverket? Det är möjligt att jag överanalyserar och det handlar inte om någon otroligt konkurrensutsatt bransch men det verkar vara svårt att hitta några vettiga djupgående artiklar på ämnet vilket är förvånande med tanke på hur många som bör syssla med det. Eller är det helt enkelt information man vill hålla hemlig?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bygga långsiktigt länknätverk
    Av Maxelll i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 13:27
  2. Kinnevik ökar sitt ägande i Relevant Traffic
    Av Sökmororgurun i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 10:35
  3. Orelevant domännam med relevant sökväg
    Av hamochi i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 22:35
  4. Riskerna med att ha länknätverk!
    Av parisian i forum Länkbygge
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 18:56
  5. Köpes - relevant mot verkstad/industri
    Av Bengt i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 20:20