Resultat 1 till 3 av 3

Gör jag dubbel-jobb på grund av huvuddomänen?

  1. #1
    SofiaBs avatar
    SofiaB SofiaB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Hej!

    Min webbshop finns på två språk, .com för engelska och .se för svenska, .se-domänen är i dagsläget huvuddomän och jag undrar om detta är dåligt i länkbyggar-syfte?

    Vad händer om jag bygger massor med länkar till .se för vissa nyckelord på svenska? Måste jag bygga helt på nytt till .com om jag vill klättra med min engelska sida då? Både sökorden och domänen skiljer ju sig.

    Är de bättre att ha .com som huvuddomän och att svenska sidan ligger under www.mindomän.com/se?

    Mvh Sofia

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har du två webbplatser så behöver du bygga länkar till båda.
    Om du länkar mellan webbplatserna så får visserligen den ena en viss liten hjälp av de länkar som du bygger till den svenska sidan som exempel. Men inte mycket hjälp så du lär behöva bygga länkar även till den engelska sidan också.

    I princip kan du betrakta dem som två helt separata webbplatser och ha en länkstrategi därefter.

    Att flytta in en etablerad .se-domän till en undersida på .com är tveksamt om det är förnuftigt.
    I så fall behöver du göra en redirect för varje enskild produkt- och kategorisida. Men det känns ändå inte som det bästa valet att på ett sätt göra sig av med en .se-domän för att peta in den under en .com.

  3. #3
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Vilken är mest etablerad? Vilket språk har mest besök? Om huvudbusinessen är svenska kan det vars klokt att lägga engelska i en underkatalog, butik.se/en/. Du får då en större webbplats som glänser lite extra hos Google. Dessutom påverkar dina seo-ansträngningar båda språken.

    Du nyttjar inte geo-location sÅ bra (det blir svårare att fånga uppbesökare från USA). Är inte det en målgrupp kan kompromissen vara värt att tänka över (isf redirectar du .com till motsvarande /en/-sidor.)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad gör jag med gamla sidor?
    Av Kimpo i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 19:08
  2. Nu gör jag entré
    Av Fredrik Jönsson i forum Introduktion
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 00:06
  3. Hur gör jag en strategisk sitemap?
    Av erison i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 17:52
  4. Hur gör jag en 301 redirect?
    Av Tina Isola i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 10:45
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 23:05