Resultat 1 till 6 av 6

Lämnar mina länkar footprints och ignoreras av Google?

  1. #1
    xertions avatar
    xertion xertion är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    1
    Hej!
    Har en webbtjänst som hjälper företag att komma ut med budskap, information och dylikt. Många medlemmar av min tjänst skriver om dessa budskap och länkar till dessa företag, samtidigt som de även länkar till min hemsida.

    Företagen betalar för att finnas på min sida och även om jag inte "säljer länkar" så är det självklart så att en del av företagen inte bara vill få ut information, utan även bygga länkar genom min tjänst.

    Det jag tänkt på senaste är att alla inlägg som mina medlemmar skriver på sina bloggar och hemsidor kanske ses som "köpta" av Google eftersom att nästan alla även innehåller en länk tillbaka till min sida, ett footprint alltså.

    Hur fungerar det med footprints? Om det t ex är 200 personer som skriver om www.seo-forum.se och ALLA dessa länkar även har en länk till http://www.exempelsida.se/. Kopplar Google detta till att SEO-Forum köpt länkar av exempelsida.se och tar bort värdet av alla dessa länkar?

    Hur ska man i sådana fall undvika detta?

  2. #2
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av xertion Visa inlägg
    Hur fungerar det med footprints? Om det t ex är 200 personer som skriver om www.seo-forum.se och ALLA dessa länkar även har en länk till http://www.exempelsida.se/. Kopplar Google detta till att SEO-Forum köpt länkar av exempelsida.se och tar bort värdet av alla dessa länkar?
    Kort svar: Ja. Man bör alltid undvika footprints och utgå ifrån att det som kan upptäckas manuellt också kan upptäckas av Google.

    Det är sedan omtvistat huruvida footprints verkligen känns igen automatiskt och om det i så fall sänker värdet på inlänkarna. Det är vanligt att SEO-företag lägger samma länkar till sina två eller tre nya kunder på hundratals bloggar, satellitsajter, profiler mm och ändå får goda resultat.

    Konsensus är dock att man alltid ska undvika footprints. Det är bla därför som "link wheels" används på det sätt det gör.

  3. #3
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Footprints behöver man inte vara orolig för. Det finns billjoner sidor ute på nätet och Googles jobb är att kategorisera dessa sidor med hjälp av deras algoritm. Tänk dig att du är Google och ska kategorisera 1,000,000,000 sidor. Nu helt plötsligt har du som uppgift att hitta ett mönster mellan endast två av sidorna från 1 biljon andra. Du har en jätte matris av möjligheter och du ska multiplicera varje sida av varje annan sida för att hitta alla möjliga kombinationer. Det är 1,000,000,000,000,000,000 kombinationer. Nu måste du hitta mönster mellan 10 eller 20 olika sidor för att hitta "Footprints" och mönster. Det är 1,000,000,000 * 20. Det finns ingen dator i världen som kan räkna ut alla dessa kombinationer........... om nu inte Google kommer från en planet långt långt härifrån.
    Senast redigerat av olsson den 2011-05-25 klockan 14:05.

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av olsson Visa inlägg
    Footprints behöver man inte vara orolig för. Det finns billjoner sidor ute på nätet och Googles jobb är att kategorisera dessa sidor med hjälp av deras algoritm. Tänk dig att du är Google och ska kategorisera 1,000,000,000 sidor. Nu helt plötsligt har du som uppgift att hitta ett mönster mellan endast två av sidorna från 1 biljon andra. Du har en jätte matris av möjligheter och du ska multiplicera varje sida av varje annan sida för att hitta alla möjliga kombinationer. Det är 1,000,000,000,000,000,000 kombinationer. Nu måste du hitta mönster mellan 10 eller 20 olika sidor för att hitta "Footprints" och mönster. Det är 1,000,000,000 * 20. Det finns ingen dator i världen som kan räkna ut alla dessa kombinationer........... om nu inte Google kommer från en planet långt långt härifrån.
    Däremot är det full möjligt att en dator kan hitta likheter mellan sidor. Man får använde en bra algoritm och inte en naiv lösning som du beskriver här.

    Till exempel så kan man lätt hitta footprints om man kategoriserar webbsidor i aspekter som "Vem de (sitewide)länkar till". Då blir det helt plötsligt mycket enkelt att hitta en konjunktion av kategorierna.

    @xertion: Det är möjligt att google hittar footprints. Jag håller helt klart med @Nord.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan bara instämma med Nord och Tobias.
    Det går att hitta länksamband rent manuellt också om man bara tar sig lite tid. Och klarar man det så lär en algoritm inte ha några problem heller.
    Eftersom inlänkarna är en faktor som styr placeringen i serpen så behöver dessa spåras per automatik. Därifrån är inte steget långt att hitta mönster och samband.

    Sedan kan man förstås fråga sig hur många footprints det krävs för att det skall ge motsatt effekt än den önskade.

  6. #6
    Rogges avatar
    Rogge Rogge är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Det borde vara ganska enkelt att identifiera ett länkhjul. Om sajten X länkar till sajten Y är det bara att kolla om X länkar till någon annan sajt som också länkar till Y. Man kan även kolla inlänkarna till Y och se om sajterna som länkar har någon minsta gemensam nämnare. Sedan är förstås den stora frågan hur Google skiljer på "folk med samma intressen" (positivt) och ett onaturligt länkhjul (som ska straffas).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 21:25
  2. Säljer lite länkar från några av mina siter
    Av the blackjacker i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 07:11
  3. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:55
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 22:57