Resultat 1 till 3 av 3

Nyckelord & rankningar- olika platser, olika svar

  1. #1
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Jag håller på att optimera en blogg och har några problem. Jag använder gserp.se för att kolla mina placeringar. När jag sedan själv söker incognito visar det sig att gserp för det mesta visar korrekt position.

    Mina frågor är då:
    1. Varför "ljuger" Statcounter? Där man kan alltså se de senaste sökorden, och ibland får man en liten ruta med en siffra som motsvarar ens position i serpen. Men positionerna är inte riktiga.

    Varför visar Statcounter fel? Kan det vara så att någon sökt på en fras och avgränsat sökresultatet med språk, tidspunkt osv?

    2. Google Webmaster Tools gör ungefär samma sak under "Sökfrågor", men då står det "gen position". Men vad innebär det? Har hört att WMT's positioner ska vara de bästa man någonsin nått? De är inte riktiga, ofta är de långt, långt från verkligheten.

    Tips/svar/funderingar?
    Romresan | Justin Bieber |omitalien.se

  2. #2
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    1) Sökresultat kan variera beroende på saker som om du använder google.com eller google.se, "Webben", "Sidor skrivna på svenska", "Sidor från Sverige", om man är inloggad när man söker, cache och säkert även andra faktorer..

  3. #3
    MariaKs avatar
    MariaK MariaK är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Om du endast optimerar en sida skulle jag helt sonika rekommendera att du kollar sökorden manuellt i Google. Jag har personligen arbetat med olika verktyg som ska kontrollera rankingen automatiskt och inte något verktyg har visat helt korrekta resultat. Om du kollar manuellt se då till att du först:

    * Rensar cookies
    * Söker i Google.se (inte har inställt "sidor skrivna på svenska" osv.)
    * Ser till att du inte samtidigt är inloggad på något Google-konto.

    Att statcounter visar fel kan bero på att de ev. kontrollerar rankingen från en server i USA (det ger inte samma resultat som från en server i Sverige).

    När det står gen. position i Google Analytics betyder det den placering din hemsida rankar på just för det sökordet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:44
  2. Flera landningssidor med olika nyckelord
    Av goodvibes i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 16:27
  3. förstör &trade & ® och nyckelord?
    Av SWE_Monstro i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 15:50
  4. Olika nyckelord
    Av SteP i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 18:13
  5. Variation på samma utlänk med olika nyckelord?
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 22:01