Resultat 1 till 5 av 5

Asp vs xml?

  1. #1
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Hej!

    Jag håller på att bygga en applikation som genererar artiklar, jag jobbar i asp för tillfället men jag har möjlighet att generera artiklarna i xml också!

    Min fråga är det bättre att använda asp eller xml när jag indexerar sidorna på google? Blir det någon skillnad?

    Tack på förhand!
    Regards
    Pontus

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hej.

    Det är som att jämföra äpplen och... kaffebryggare... ASP och XML är två helt olika saker.

    ASP är ett (gammalt och omodernt) programmeringspråk som används på windows servrar. Man kan utföra logik. Koden körs på servern och inget skickas till besökaren (eller google) om du inte "skriver ut" något.

    XML är ett (ännu äldre men inte lika omodernt) "markup language". Man kan inte utföra logik. Det man kan göra är att visa och gruppera data.

    När du säger "generera artiklar", vad menar du då?
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Hej!

    Tack för ditt svar!

    Jag kanske var lite otydlig! Jag förstår att språken inte går att jämföra med varandra då ena (asp) kommunicerar mot databaser, och xml endast består av taggar och lagrar information men även kan användas som databas i t.ex. .Net.

    Jag håller på att bygga ett" Yellow Pages" script liknande hitta.se. Jag presenterar informationen i asp, när man klickar på t.ex. Johans Bygg ser man telefonnummer, org.ner osv. Jag använder mig av response.write (table + info) i html och asp. Men saken är den att jag även kan generera informationen i xml dvs. när man klickar på Johans Bygg så kommer man till en xml sida stylad av xls som innehåller samma information som asp sidan.

    Min fråga blir då, "om Google indexerar informationen lättare och bättre i xml istället för asp? Eller spelar det ingen roll eftersom asp är serverside script?"

    Tack på förhand!
    Regards
    Pontus

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    ASP är ett serverside script som du säger, resultatet av det scriptet blir en HTML-sida. Det spelar ingen roll om du använder ASP, PHP, Python, Ruby, java eller whatever för att generera denna HTML sida. Allt är serverside så google eller besökarna kan inte se scriptet utan bara resultatet.

    Jag tolkar din fråga som "Ska jag använda HTML eller XML för att visa innehållet för mina besökare?"

    Både HTML och XML är markup languages. Google är en mästare på att hantera båda, så det behöver du inte oroa dig över. Du har mycket mer möjligheter att stylea ett HTML dokument än XML. XML är mer för att skicka organiserad data mellan applikationer och inte meningen att en människa ska läsa.
    Jag skulle använda HTML för att det är lättare för utvecklaren, snyggare för besökaren och google inte bryr sig.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    poneks01s avatar
    poneks01 poneks01 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    39
    Exakt det svaret jag var ute efter! Tack så hemskt mycket!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. Spekulationer angående XML
    Av poneks01 i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 17:41
  3. ROR-xml
    Av Bolleten i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 08:42
  4. Problem XML Sitemaps...??
    Av Daniel S i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 16:19
  5. xml-sitemaps.com
    Av David Nilsson i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 10:55