Resultat 1 till 3 av 3

helt annat ord som domännamn/text direkt i html, eller bild?

  1. #1
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    1. En fundering och fråga kring domännamn.
    Exempelvis, jag skall sälja custom-byggda gitarrer. Alltså specialgjorda elgitarrer där köparen själv får bestämma hur gitarren skall se ut. Jag upptäcker att www.customgitarr.com redan är upptagen, jag upptäcker att det är flera som säljer custom-gitarrer som redan använder ordert "custom" och "gitarr" i en oändlig mängd kombiantioner.
    "customgitarr", "custom-gitarr", customgitarrer" osv. De två nyckelorden är i detta fallet då "custom" och "gitarr".

    Jag undrar, om jag redan bestämt mig för att ha med dessa ord i min domän, kan jag då exempelvis köpa domänen "customelgitarr", även om order "el", hamnar mellan custom och gitarr, eller kommer det att bli väldigt ineffektivt?
    Kommer google att tolka detta som ett helt annat ord än just custom-el-gitarr?

    2. Är det dåligt ur ett SEO-perspektiv att skriva texten i PS eller Illustrator, och sedan kopiera in detta som en bild/jpg i HTML-kodningen?

    Är det bättre att skriva all text direkt i html-koden? Eller är skillnaden marginell nuförtiden?
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2011-04-27 klockan 15:14. Anledning: Regel 8

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Sökmotorerna kommer inte att se vad som står i bilden (inte ännu iaf).
    Jag säger inte att du ska undvika bilder, men du bör inte ha texten enbart i en bild.

    Vad gäller domänen så har jag sett alla möjliga varianter för att få med nyckelorden. customelgitarr borde inte vara något problem.

  3. #3
    ayayeyeys avatar
    ayayeyey ayayeyey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Sökmotorerna kommer inte att se vad som står i bilden (inte ännu iaf).
    Jag säger inte att du ska undvika bilder, men du bör inte ha texten enbart i en bild.

    Ok, det var det jag anade, att det fortfarande är bättre att ha ren text, snarare än bildbaserad text


    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Vad gäller domänen så har jag sett alla möjliga varianter för att få med nyckelorden. customelgitarr borde inte vara något problem.
    Ja, jag har också sett väldigt många varianter, och det är därför jag frågar. Jag kan faktiskt tänka mig att många söker på exempelvis "custom gitarr" "customgitarr" och när då ordet "el" kommer emellan så förstår inte google att det fortfarande rör som custom och gitarr.
    Att det kanske då till och med skulle vara mer effektivt att döpa sajten till www.pizzacustomgitarrtomat.com, för då kommer i alla fall customgitarr i samma bokstavsföljd. även om custom el gitarr, för den logiskt tänkande känns mer befogad.
    Jag är dock inte alls säker på om min teori stämmer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 22:26
  2. Osynlig html text
    Av funkyjones i forum Optimering
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 19:09
  3. (frilans) partner t Joomla (eller ev. annat CMS) sökes
    Av Jan Sandahl i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 13:40
  4. Olika Alt-text på samma bild
    Av David i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 12:38
  5. CSS i direkt i html-dokumentet
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:54