En gång per dag får vi in exakt en besökare från Overture. Jag har alltid misstänkt att det är någon form av funktion de har för att få mig att "upptäcka" deras tjänst och kanske kan använda den.

Nyligen upptäckte jag dock funktionen "Länkomvandling" i Analatyics som i det mesta är identisk med "Hänvisningskälla" förutom att jag dessutom får den exakta sökvägen till länken. Och upptäckte att de faktiskt har någon form av meta-sökfunktion:

http://www.overture.com/d/search/p/hp/panel/

En jämförbar meta-sökgrej har vi tidigare fått en hel del besökare på ifrån Dell. Faktiskt tror jag att det är samma tjänst i grunden.

Fortfarande undrar man dock över att det alltid är en besökare, och att han alltid tittar på bara en sida hos oss. De flesta besökare från sökmotorer brukar ju läsa ganska många sidor. Vårt snitt på Google, Eniro och Altavista ligger respektive på ungefär 4 sidvisningar per besökare medan MSN besökarna ligger på 6 - 7 sidvisningar per besökare (vilket i och försig är väldigt intressant eftersom det indikerar att MSN ger bättre sökresultat).

Men det kanske är engelsk-talande besökare som Overture sökgrej ger?