Resultat 1 till 9 av 9

Länk i direktreklam?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hur ska man ställa sig till att få med sin site i ett DR-utskick? Kostar inget och i listan finns det ca 14 länktips med bl a siter som SVT, SJ, DN, Gulasidorna, Fass .... dvs rätt tunga namn .... och så "min lilla site".

    Är "all reklam" för en site, bra reklam?

    cya,
    /PatrikB

    PS ... hitta inget lämpligt forum, så moderator får flytta om det inte passar in ... DS

  2. #2
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Är det direktreklam med Posten du menar? Vad handlar din sida om? Och i vilket sammanhang hamnar din länk?

    Att synas är ju allid bra, så länge det inte speglar siten negativt.

    Sen kan man ju även utvärdera vilken nytta reklamen gör beroende på omständigheter som sammanhang, vem som läser reklamen jämfört med din målgrupp mm

    Är du helt bortkopplad från det övriga innehållet och det inte finns något som lockar personer att gå in på din site så kan man lika bra hoppa över reklamen.
    Men efter som det är gratis (och förhoppningsvis inget som speglar siten negativt) så kan du lika gärna vara med.

    MEN jag skulle som sagt helst göra en utvärdering av din site, samt reklam utskicket och dess målgrupp innan jag kan säga med säkerhet om det är bra eller inte.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det är för en av de större internetleverantörerna och utskicket ska gå tilla alla deras kunder. Länkarna är satta på sista sidan som länktips, bra kvalitets-siter, som man kan "förkovra sig på" efter man använt de traditionella bank-tjänsterna osv ...

    Målgruppen ... he, he ... den finns ju garanterat bland deras kunder

    Siten det gäller ser du i länken nedan ... ta bort carcasherdotcom-seocontest från urlen bara ... vilken internetleverantör det är vill jag inte ännu uttala mig om så mina konkurrenter "försöker sno åt sig platsen" ... för jag vet att minst en av dem hänger här ...

    Vi har tackat ja, så får vi se hur det går, om det ger något ...

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-08-25 klockan 20:01.

  4. #4
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Då är mina rekommendationer att du hänger på reklamutskicket

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    kan fortfarande säga nej ... har ända till måndag på mig ... därav min fråga ...

    Mest för att kolla om det är fler som har varit med i DR-utskick, och hur det påverkat besöksantalet. Själv är jag inte ute efter "engångsbesökare", utan vill ha en stor, återkommande, besökskrets.

    cya,
    /PatrikB

  6. #6
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Det jag tror att du kommer att få ut av denna reklam kan jag säga att det till minst 90% (antagligen runt 95%) kommer att handla om engångsbesökare - så är det med den mesta reklamen.
    Det som är den största källan till ni återkomande "kunder" är personer som blivit tipsade av vänner och bekanta.
    Där är både engångsbesökarna och de 5% som kanske blir återkommende en viktig del.
    1. En del av stor del engångsbesökarna har kanske inte "behov" av din sida, men de vet att du finns och de har sannolikt en vän (med hund/ska skaffa hund) som de kan "tips" (jag har dock inte kollat upp hur många % som har hund i sverige).
    2. En minder del av engångsbesökarna har inget har kanske inte "behov" av din sida för tillfället, men om de någongång skaffar hund så minns de med stor sannolikhet att det fanns en bra sida om det på Internet.
    3. De 5% som blir återkommande besökare kommer med all sannolikhet tipsa sina likasinnade vänner om din sida.

    I slutändan så växer antalet återkommande kunder med hjälp av de "få besökare" du fått in med hjäp av reklamen.

    Den var en förkortat version av min kunskap i marknadföring och lite trött är man med nu på kvällskvisten )

  7. #7
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Har du fått ett bra pris så kan det nog vara värt att testa. Det kan ju vara ett bra sätt att nå nya kunder som man inte kanske kommit i kontakt med annars.

    Vad som är synd med DR är att det kan vara svårt att följa upp effekten av utskicket. Man blir ju lite bortskämd när man sysslar med internetmarknadsföring

    Ett sätt att mäta resultatet är att använda en kampanj-landningssida, men då tappar man lite av effekten av att promota www.mintoppenbrasida.sewww.mintoppenbrasida.se/kampanj inte ser lika bra ut.

    Ett annat sätt är att ha en specifik kod som de som signar upp sig/köper får ange. För att detta skall fungera måste det vara tillräckligt intressant för kunden t.ex. få något gratis eller få rabatt.

    Finns det fler och bättre sätt att mäta effekten av ett DR utskick?

    En framgångsfaktor är dock typ av utskick och målgrupp. Ett mindre utskick till hundägare/brukshundsklubbar ger säkert mycket mycket mer än ett jättestort utskick till breda massan.

    Tja, lite sena natt-tankar...
    Lycka till!
    /Thomas

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tack för bra svar.

    Har ju fortfarande tid på mig att tacka nej, men det är värt att testa på att nå ut till flera hundra tusen, på en baksida .... kostnaden är GRATIS!

    Vi vart bara kontaktade med frågan om det var OK för dem att lägga upp oss som "länktips" i ett DR-utskick.

    Blir typ att domänen syns, och en till 2 rader text under ... inte mycket, men det är ju gratis. Så chansen att lägga till en kod osv blir svår, och då "mäta resultatet" ännu svårare. Dock har jag mycket statistik från siten, och vi har annonserat i hundtidningar förut, och sett "effekten av det". Så, varje ny "kanal man når ut", har man sett tydligt i loggfilerna att "ngt hänt" och då man inte gör så många liknande saker samtidigt så vet man ändå vad "effekten kommer ifrån".

    Likadant för en annan site jag har. Efter en artikel i Expressen med "rätt sökfras" så ökade besöksantalet med ca 400% under ett par dagar, varpå det senare sjönk med 50% ... dvs, ökade ändå besöksantalet med 200% totalt sett, dock hade/har den siten mycket färre besökare än min hundsite.

    Ska ta all denna kunskap ni plitat ned med mig. Kommer troligen till användning vid ett senare tillfälle.

    cya & go'natt
    /PatrikB

  9. #9
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Är det gratis finns INGEN anledning att tveka så länge smmanhanget inte strider mot dina värderingar. Kör hårt! Återkom gärna och berätta vad du såg för effekter.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Test: Ersätta site-wide med enkel länk
    Av stereodee i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 20:01
  2. 2 problem med css meny
    Av Obbe i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:09
  3. Länk till Webbutveckling.org
    Av koFFiii i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 20:59
  4. bortglömd länk
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 10:34
  5. Jag har sålt min första länk!
    Av Nikke Lindqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55