Resultat 1 till 9 av 9

Domännamn med sökord, åäö, ordet "i" samt ev bindestreck

  1. #1
    f10maters avatar
    f10mater f10mater är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Hej.
    har sökt på forumet och läst mycket bra inlägg men tyvärr inte hittat svaren jag söker.

    Hur påverkas placeringen gällande domännamn där man använder sökord, åäö, ordet "i" mellan "orden" samt eventuellt bindestreck. Påverkas placeringen?
    Har tänkt att köpa ett antal domännamn för att förbättra placeringen. Funkar det?

    Exempel (fiktivt):
    Rörmokare som är verksam i Årjäng.
    har en hemsida som exempelvis heter www.rormokare.se
    (sidorna har titles, keywords, h1 osv och innehåller text angående rörmokeri och att han finns i årjäng.)

    För att placera sig bättre undrar jag om man skall köpa ytterligare domännamn (och sedan 301 redirecta mot huvudsiten som heter rormokare.se)

    www.rörmokare.se
    rörmokare-i-årjäng.se
    rörmokareiårjäng.se
    rormokare-i-arjang.se
    rormokareiarjang.se
    rormokarearjang.se
    rörmokareårjäng.se

    mao
    använda åäö
    utan ort
    med sökord + ort
    använda bindestreck
    använda ordet "i" mellan sökordet och orten
    skippa ordet "i" mellan sökordet och orten

    då blir det 7 st domännamn för varje sökord. om man har många sökord blir det ju en del pengar. min teori med ovan resonemang är nämligen att man fångar upp de orden som folk skriver i sökmotorerna.

    Funkar alla ovan lika bra? eller finns det någon prioritering.

    Stort tack på förhand!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att köpa ett antal domännamn till för att sätta en 301 till huvudsidan är inte speciellt vettigt. För att det skall fungera behöver de extra domänerna vara indexerade och ha ett antal länkar till sig. Med andra ord du behöver optimera dem först före en 301 kan ge någon som helst effekt.

    Om du då skulle optimera alla extra domänerna så de placerar sig bra i SERPen är det även då bortkastat att skicka in dem till huvuddomänen som jag ser det. Bättre i så fall att bygga upp dem som satellitsidor/faktasidor. Sidor som en besökare kan göra en konvertering på och det utan att nödvändigtvis besöka huvudsidan. Jag förklarar här lite mer utförligt om det hela (extern regelmässig länk).

    I ditt exempel blir det lite skevt för en rörmokare i Årjäng lär med stor sannolikhet inte ha någon nytta av att optimera upp sig för andra delar av landet om vi med rörmokare tänker oss en hantverkare.
    Utan intresset där lär väl med stor sannolikhet vara att han skall synas på kombinationen – rörmokare + Årjäng och de geografiska områdena han kan tänka sig att utföra uppdrag inom.

    Men generellt sitter du med namnet rörmokare.se lär det med stor sannolikhet täcka alla de begreppen du vill optimera för med tillägg av de undersidor du skapar.
    Bäst vore kanske att även ha domänen rormokare.se också.
    Title på första sidan kan vara något i stil med: Rörman – Rörmokare i Årjäng -
    Sedan följa upp det med som du skriver H1 och text på sidan.

  3. #3
    f10maters avatar
    f10mater f10mater är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Tack Urban för ditt svar.
    I just detta fall är det att bli hittad när någon söker på det han håller på med + geografiska områdena.
    exempelvis: rörmokare + årjäng.
    om jag tolkat dig rätt så har inte det geografiska namnet någon betydelse i domännamnet?
    utan det hade räckt med rormokare.se + rörmokare.se

    om exempelvis dessa två redan är upptagna. skulle det funka att slänga in geografin då (ex rormokarearjang.se)?
    eller finns det bättre förslag?
    min teori om man skulle använda sig eller inte av ordet "i" mellan sökord och ort?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja inte riktigt så att det geografiska saknar betydelse utan mer att det inte brukar vara några större problem att optimera nyckelord + geografisk ort. Nyckelordet enbart brukar vålla störst problem. För det geografiska bör man även använda Google places/maps. Eftersom nyckelord + geografisk ort mer och mer börjar framträda efter en sökning där.

    Visst skulle det fungera att slänga in ortsnamnet ihop med nyckelordet. Google skall inte ha några problem att förstå innebörden om det är ihopskrivet som om man skulle separera det med ett bindestreck.

    I (i) skulle jag lämna därhän, kan ge en del problem för dem som skall länka till sida eller om man skall presentera namnet muntligt.

    Sedan är det förstås frågan hur många det är som använder i som kombinationssökning. Bäst där är att köra en AdWords-kampanj och se hur sökningarna ser ut.
    Men det skall inte vara några problem att få med i title, rubriker istället för att ha i domännamnet.
    (Klart är det Apple-produkter som man skall optimera för lär nog i behöva finnas med)

    Tillägg
    snickeriiiggesund.se ser lite märkligt ut som domännamn samma med maleriiinfjarden.se
    Senast redigerat av Urban G den 2011-05-11 klockan 15:09.

  5. #5
    f10maters avatar
    f10mater f10mater är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Tack.

    Då reggar jag på places + maps. (Läste dina länkar som var bra).

    Jag skippar "i".
    försöker köpa domännamn med själva SÖKordet
    rormokare.se + rörmokare.se

    Tillbaka till kärnfrågan så jag uppfattat rätt. (ursäkta om jag är lite rostig...
    Tjänar jag något i placeringar på att köpa:
    sökord+geografisk ort domännamn:
    rormokarearjang.se + rörmokareårjäng.se
    och om jag fattade rätt så är det ingen idé att 301:a dem utan då måste jag göra "temasidor som du beskrev i din länk"??

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst kan du köpa dem också med geografisk ort i. Frågan är bara vad du tänker göra med dem.
    Om det nu är en begränsad konkurrens på orten med rörmokare så lär rörmokareårjäng.se räcka med att köpa. Om man kan befara konkurrens eller att någon vill tränga sig in i det sökområdet längre fram så ta den utan prickar också.

    Men lite svårt att svara på då ju rörmokare bara är ett exempel. Pratar vi någon typ av tjänst som då rörmokare, frisör, konsult som är knuten till en ort eller är det något helt annat område det rör sig om?

  7. #7
    f10maters avatar
    f10mater f10mater är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    I detta fall så är det en salong knuten till en geografisk ort. Salongen erbjuder olika tjänster.
    konkurrensen är hård på orten (ca 50 st salonger) och därför tänkte jag om man tjänade placeringar köpa in ett antal domäner
    med de olika sökorden samt komplettera med sökord+ort.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu börjar vi komma ned på en sådan detaljnivå att det kan bli svårt att ge konkreta tips utan att veta exakt vad det gäller.
    Om det är en ny salong som skall etablerad sig så får man agera lite annorlunda än om det är en gammal som skall profilera sig ytterligare.
    Och eftersom det geografiska namnet verkar vara viktigt så kan det knappast gälla vanlig hårklippning. Vet inte, men har svårt att tänka mig att man söker på nätet på – hårklippning Säffle – som exempel före man bestämmer sig för var man skall klippa håret.

    Men ett schematiskt försök då:
    Salongmimi.se
    Title: Salong Mimi – Skönhetssalong i Säffle

    Salongmimi.se/harforlangning/
    Title: Hårförlängning hos Mimi i Säffle

    Salongmimi.se/nagelskulptering/
    Title: Nagelskulptering i Säffle hos Salong Mimi

    Extra domänerna då:
    Hårförlängning.se
    Title: Hårförlängning. Hur du enklast kan förlänga håret i Säffle
    Alternativdomän: hårförlängning-säffle.se
    Inte så snyggt namn men fungerar kommer det att göra.

    Anser nog att om det är en rörelse med fler tjänster att varumärket/firmanamnet är det som bör vara det tongivande i domänen för framtiden.
    Men en hel del reservationer omkring mina råd då det egentligen behövs en mer ingående analys av det hela.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-05-12 klockan 02:50. Anledning: korr.

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Kan inte annat än hålla med Urban, en bra analys tycker jag.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 13:40
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. Google "rättar" och särskriver sökord
    Av Joakim i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 16:26
  4. Ordet "Gratis Ringsignaler" ledigt
    Av Trådlöst i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 14:30
  5. Klarifiering av ordet "Länkfarm"
    Av Marcus Westberg i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:24