Resultat 1 till 3 av 3

Canonical - ???

  1. #1
    McDavids avatar
    McDavid McDavid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    48
    Hej,
    Har en massa nyheter på min sida från mynewsdesk. Det är exakt samma nyhetsartikel som postas in. Hur negativt är det att samma innehåll finns med på min hemsida? Har hört något om "Canonical", vad är det?

    Mvh
    David

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om du har många sidor med liknade innehåll på en sajt kan du lägga till Canonical-tagg för att tala om för sökmotorer vilken sida som du föredra att få indexerad. Till exempel bloggar kan få många sidor med liknade innehåll genom kategorier, author-sida etc. Istället för att spä ut länkkraften går den att koncentreras till en sida.

    så här kan taggen se ut:
    <link rel="canonical" href="http://www.domän.info/" />



    Dub. Cont är omdiskuterat. De flesta brukar framhålla att det är bättre med eget unikt material än att kopiera andras. Uppdateringar som Google gjort under våren har inte haft syftet att få bort dub cont utan få bort användare genererat material med låg kvalité, i vart fall som jag förstått diskussionen.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om du till exempel kan besöka din sida med domän.se/index.php?p=23 eller domän.se/test så använder du canonical för att tala om vilken som är den "riktiga". Du vill inte använda canonical och peka på mynewsdesk, eftersom Matt Cutts nyligen deklarerade att canonical har samma effekt som en 301. (och meta-refresh med 0 delay också), vilket innebär att din sida inte blir indexerad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. canonical link
    Av icet i forum Hjälp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 10:52
  2. Canonical - öppen fråga
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 12:37
  3. autogenererad Canonical tagg
    Av Kimpo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 20:34