Resultat 1 till 3 av 3

Feeder-sites och SERP

  1. #1
    justlyons avatar
    justlyon justlyon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Hej,

    Har ett projekt där jag planerar att tillämpa en strategi som går ut på att ha en moneysite som inte kommer vara särskilt on-page optimerad (pga den större marknadsföringsstrategi jag tillämpar kommer jag ha väldigt liten mängd material där), men istället ha flertalet feeder-sites som är optimerade både on- och offpage för nyckelord som ändå är relaterade till moneysiten, och via dem driva trafiken till huvudmålet.

    Med tanke på den optimering som sker för feeder-siterna (och den auktoritet de får) och att utlänkarna sedan går till moneysiten, hur tror ni det kommer att påverka moneysitens placering i SERPen för nyckelorden som feeder-siterna är optimerade för?

    Krånglig formulerat kanske men hoppas ni fattar .

    Tack

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om jag förstår dig rätt så:
    1) Skall huvudsidan inte optimeras speciellt mycket vilket bör innebär att den även kommer att vara tunn på innehåll/content.
    2) Satellitsidorna/feeder-sidorna kommer däremot optimeras och då med innehåll som du plockar från andra sidor deras feeds vilket innebär inte mycket unikt innehåll.
    Om det stämmer så låter det som en utmärkt idé för att för inte nå topp 10 med någon av sidorna.

    Om nu satellitsidorna har bra kvalitativt unikt innehåll så lär dessa placera sig bättre i SERPen än huvudsidan.
    Ett visst förbehåll dock för vilka nyckelord vi pratar om samt antalet satellitsidor och om jag förstått det hela rätt.

  3. #3
    justlyons avatar
    justlyon justlyon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Tja,

    Njae inte riktigt - satellitsidorna skall ha högkvalitativt, unikt innehåll både i tier 2&3 (om satellitsidan är tier 1) vad gäller onpage optimeringen.
    (Var fick du det ifrån att jag skulle plocka innehållet från andra sidor!?)

    Så eftersom jag då strävar efter att satellitsidorna skall nå en relativt hög auktoritet och ligga på position 1-3 i SERPen (har gjort detta framgångsrikt med ett par pilotprojekt tidigare, och dessa longtail-sökord har en liknande konkurrensbild), och samtliga dessa (i starka positioner) pekar på min moneysite, hur kommer den att påverkas i förhållande till nyckelorden trots low-content (tänk squeeze-page med PLF back-end).

    Jag svarar ju nästan på min egen fråga förutsatt att det är alla "vanliga" faktorer som påverkar, dvs beroende på konkurrensen kring nyckelorden så kan flera hög-auktoritets inlänkar samt en hyfsad optimering on/off-page för moneysiten ge en helt ok placering i SERPen.

    Men ändå intresserad av mer input .

    Mvh
    Kim
    Senast redigerat av justlyon den 2011-05-20 klockan 17:06.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Sites och indexering
    Av per_per i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 19:19
  2. C-klass och "Feeder Sites"
    Av Henke123 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 12:22
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 23:28
  4. BigDaddy - trusted sites
    Av dr phil i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 10:38
  5. SERP-rakning och Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:09