Resultat 1 till 7 av 7

Bindestreck eller inte?

  1. #1
    Pablos avatar
    Pablo Pablo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Hej

    Om jag förstår det rätt så har domänadressen betydelse för att komma högre upp i sökningar. Men hur stor betydelse har det?

    Fråga 1:
    Om jag vill starta en sajt om att snickra badrum.

    Vad är bäst?

    snickrabadrum.se
    snickra-badrum.se
    snickra.badrum.se

    Eller spelar det ingen roll?
    Kanske finns det bättre sätt?

    Fråga 2:
    Hur viktigt är det att innehåll och domännamn stämmer över ens?

    Fråga 3:
    Jag förstår att både domännamn och innehåll är viktigt. Men..

    Vad betyder mest?
    Ett domännamn med "snickrabadrum", eller att skriva snickra badrum 10 gånger på sajten.

    Är domännamnet "snickrabadrum" värt lika mycker som att ordet "snickrabadrum" skrivs en, två, tre, 10, 20 gånger inne i sajten?
    Finns det något givet förhållande?


    Tack!

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    1. Skillnaden mellan snickrabadrum.se och snickra-badrum.se tror jag är minimal ur seo-synpunkt. Dock inte för användarens, frågan är då om du snickarar och gör badrum eller badrumssnickrar?
    2. Annars blir det väll konstigt? Någonurlunda bör det stämma, tänkt på dina besökare också.
    3. Innehållet är viktigast, exakta siffror emot domännamn vet jag ej, men med en h1 rubrik och en del text med bra innehåll och sökordet i sig så blir det mer värdefullt än domännamn (bara ett domännamn och inget innehåll ger nada i sökmotorerna).

  3. #3
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Egentligen har per_r redan gett dig riktiga svar, men jag utvecklar lite.

    1.
    Spelar ingen roll ur Seo synpunkt i dagsläget. Jim som har det här forumet valde med bindestreck. Själv hade jag valt att skriva ihop orden. Men som det är nu spelar det ingen roll. Man kan dock aldrig veta hur det kommer att vara om något år eller så. Sökmotorerna förändrar hela tiden sina metoder att ranka sidor.

    2.
    Mycket viktigt. Kanske inte nödvändigvis för sökmotorerna, men för besökarna. Därmed inte sagt att orden du vill ranka bra på måste finnas i domännamnet.

    3.
    Skriver du ditt nyckelord 20 gånger på samma sida så skjuter du dig själv i foten. Google nedvärderar sidor som spammar sökord.
    Domännamnet är viktigt på så sätt att du kommer att få många inlänkar med domänens namn i ankartexten. Domännamnet har i sig inte så stor betydelse, men ger stor effekt på grund av sättet som folk länkar till sidor. Du kan läsa mer om inlänkar här på forumet.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En nannan intressant aspekt som jag har påpekat tidigare i andra trådar, och som är av större intresse att diskutera än domännamnet, är namnet på siten.

    Om ditt sitenamn (eller företagsnamn) innehåller ditt viktigaste sökord (i ditt exempel "badrum"?) så kommer du att få länkar från de viktigaste katalogerna innehållande ditt viktigaste sökord. Detta är inte helt avgörande, men det är onekligen en bra start, och kan till och med ge dig en toppranking om sökordet som du eftertraktar inte är fullt så konkurrentutsatt.

    Kolla bara hur länkarna på SUNET ser ut så förstår du vad jag menar.

  5. #5
    Kajsas avatar
    Kajsa Kajsa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    15
    Gällande snickrabadrum eller snickra-badrum så är det faktikst en liten skillnad. Bindestreck och + är enligt Google detsamma som ett mellanrum. Du kan själv gå in och söka på "snickrabadrum", "snickra_badrum", "snickra-badrum" och "snickra+badrum" så ser du skillnaderna. Och självklart är det ju positivt att ditt domännamn stämmer exakt överens med sökordet. Det är ju bara en liten sak, men det är ju positivt. Så jag skulle rekommendera dig att använda dig av bindestreck, det ser bra ut för användaren och är en liten fördel i sökmotorerna, men ditt innehåll skall du såklart också stämma överens för att du skall se stor skillnad. Och där skall du inte skriva in ordet en hel massa gånger. Det är dock bra om det finns med i titeln, och rubriken på sidan rent innehållsmässigt och sedan nämns i första meningen. Men mycket mer än så är spam enligt vad jag förstått.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Domännamnet har betydelse men är definitvt inget avgörande. Ta en titt på Wikipedia som titt som tätt dyker upp i topp 10.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nej, domännamnet har i sig inte någon större betydelse, men som Bernt mycket riktigt påpekar kommer de flesta naturliga länkar att ha domännamnet som länktext, och då spelar domännamnet plötsligt en mycket stor roll.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. kategorisering eller inte?
    Av John Ivarsson i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:59
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 14:55
  4. Sandlåde-effekt? eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Googles sandlåda
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 18:17
  5. Moral eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:11