Resultat 1 till 13 av 13

Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har Googles pandauppdatering kommit till Sverige ännu? Mynewsdesk innehåller material (pressreleaser) som ofta återpubliceras på andra sajter. Sajten kan alltså ha stor risk till att bli drabbad. Vad tror ni?

    Skrivet om Google Pandas uppdatering:

    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6638
    http://googlewebmastercentral.blogsp...h-quality.html
    http://googlewebmastercentral.blogsp...ithm-goes.html
    http://www.seomoz.org/blog/googles-f...ners-vs-losers
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ja det tror jag att de kommer att få.
    Återproducerat materiel är ju det som har fått spö av Panda uppdateringen utomlands.
    Så, jag tror att Mynewsdesk kommer få lite pisk.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    davidwennergrens avatar
    davidwennergren davidwennergren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    2
    Hittills har vi inte kunnat se några effekter av Google Panda. Tittar man våra konkurrenter i USA så har vissa ökat sin trafik och några minskat. PRnewswire hörde till sajterna som tappade mest i trafik, se video för mer info om det:

    http://www.youtube.com/watch?v=vapYJIVvgwc

    En stor del av vårt material publiceras av kunderna själva, och är inte återpubliceringar. Men som alltid när det är Google, så är det svårt att veta exakt. Vi återkommer på vår blogg (blog.mynewsdesk.com) när vi ser någon effekt.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Som jag har förståt har Pandan (eller dödens ängel) slagit lite ojämnt avseende vem som är originalkällan.
    Ett problem som Mynewsdesk kan ha är det som jag tar upp här där det gäller artikelkataloger och unika texter.
    Helt enkelt de skickar in samma text till fler ställen efter det första har tagit in den.
    Där har Google problem att avgöra vilken källa som är den ursprungliga. Vilket i så fall kan ställa till en del trassel om/när dödens ängel kliver förbi.

    Förresten
    Du är varmt välkommen hit David. Och ni verkar ha bra kontroll på er omvärldsbevakning.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-05-25 klockan 16:32.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag driver ett par sajter som borde ligga i direkt skottlinje när Panda börjar skjuta. Senaste månaden har de dock ökat med ca 10 respektive ca 30% jämfört med månaden innan. Det är dock total trafik, jag har inga färska siffror på söktrafiken och jag sitter uppkopplad via mobilen nu så jag har inte för avsikt att ta fram färsk statistik på det.

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Säger som Urban. Välkommen hit!
    Man hoppas ju för er del att ni är safe så klart.

    Jag har oxå några sajter, som borde ligga i skottlinjen, men de har hoppat upp några pinnhål, den senaste tiden.
    Är det någon som vet om Pandan har rullat ut på någon front i Sverige än?
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Än så länge har jag inte sett eller hört något om att den har passerat igenom Sverige. Om den kommer och ger ett genomslag så lär vi nog får rapporter om det snabbt.
    Finns lite om det på Googles officiella AdWordsblogg svenska webbplats här per den 16 maj. Och där nämner de att den enbart gäller engelskspråkiga användare.
    Det finns där drygt 20 punkter uppradade som en ledtråd i vad Googles anser vara kvalitet på en webbplats. Punkter som är intressanta att ta del av.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag tror det är kört för mynewsdesk. Förutom duplicate content problemet så är "artiklarna" rätt värdelösa, ingen källkritik och bara reklam. Finns gott om exempel i USA på sådana sajter som tappat rejält.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det är ju inte artiklar, det är pressreleaser. Självklart är det ingen källkritik och bara reklam! När mitt företag gör något som jag vill berätta om så skriver jag en pressrelease, och publicerar på MyNewsdesk.

    Ärligt talat så tror jag inte att de tappar så mycket på att förlora trafik från Google heller, eftersom jag kan prenumerera på mina intresseområden, och jag vet journalister som gör det. Det är journalisterna jag vill åt när jag publicerar på MyNewsdesk.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    David,

    Nu ska panda ha kommit till Sverige. Hur har det påverkat er? Eller är det något ni inte vill/kan uttala er om? Det hade varit kul att se ett lite större case från Sverige.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    davidwennergrens avatar
    davidwennergren davidwennergren är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    2
    Vi har sett en nedgång i den organiska trafiken från Google med cirka 10% sedan utrullningen i Sverige. Under sommaren gjorde vi ett stort arbete med att bli av med rent SEO-spam, både i Sverige och utanför.

    Vi används idag av över 3000 kunder som primärt kommunikationsverktyg för deras PR-arbete (vi har faktiskt google som kunder också). Vår slutsats är att detta inte har påverkat våra kunder nämnvärt men att vi måste engagera oss i denna utvecklingen och fortsätta arbetet med vår plattform.

  12. #12
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det var bra jobbat tycker jag. Det finns ju tjänster utomlands av denna sort, som fått se trafiken i stort sett försvinna.
    Fortsätt att arbeta med ert SEO arbete, stärk er plattform och få bort stora delar av ert spam, så tror jag att ni är relativt trygga.

    Pandan kommer förmodligen att uppdateras och komma tillbaka med nya vågor in över Sverige, så det gäller att stå redo.

    Lägg till en signaturlänk nere i din användare här inne, som pekar mot er sajt, så har du tagit ett litet steg mot bättre SEO.

    Lycka till!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #13
    Erik Stenmans avatar
    Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Några fler med liknande sidor som vill dela med sig? Ska själv kolla projekt jag är inblandad in påverkats.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kommer mycket SERP straffas av Google?
    Av HenrikB i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 21:41
  2. En till kommer ut ur garderoben
    Av mindphaser i forum Introduktion
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 14:41
  3. Hur kommer det att gå för Getupdated?
    Av parisian i forum Nyheter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 11:48
  4. En Linus kommer lastat...
    Av LRantalainen i forum Introduktion
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 18:49
  5. Kommer vi att försvinna?
    Av SEOhans i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 08:29