Resultat 1 till 16 av 16

Vad är det optimala sättet att skapa en två-språkig sida på?

  1. #1
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Jag kommer använda Wordpress.

    Finns det något system man kan använda för att göra en översatt version? ett plugin eller liknande som hanterar mycket av speglingsjobbet?

    Jag förstår att jag måste översätta allt text för hand så klart. Men jag menar. Bilder. Osv osv.

    en domän med en annan mapp för det ena språket?

    två olika domäner med olika språk på varje?

    är ej glad för subdomäner. Av flera anledningar. så det är inget alternativ.

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Det finns ett plugin som heter WPML. Det har funkat riktigt bra och ger massor av möjligheter. Jag har dock bara testat den för wordpress <3.0. Men jag skulle bli förvånad om den inte fungerar för den senaste versionen av wordpress.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    http://wordpress.org/extend/plugins/...p?q=wpml&sort=

    Hittar inte det, har kollat flera sidor...

    du menar inget av dessa som finns på länken?

    har testat o söka på andra sätt efter bara WPML men hittar inget.

    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Det finns ett plugin som heter WPML. Det har funkat riktigt bra och ger massor av möjligheter. Jag har dock bara testat den för wordpress <3.0. Men jag skulle bli förvånad om den inte fungerar för den senaste versionen av wordpress.

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jo,
    Jag menar WPML Multilinguale CMS. http://wordpress.org/extend/plugins/...tilingual-cms/

    Det står "WPML 2.2.2.1 includes full support for WordPress 3.1.2" och att pluginet bara stödjer WP 3.0.2. Det kan vara så att dem vill ha betalt för pluginet numera. Testa om det funkar för senaste versionen av WP.
    Kolla videon på deras webbsida. Det är verkligen så enkelt att lägga till översättningar.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Jag har i mitt 15 åriga liv in webmaster/datorspelsutveckling sett Många sådana pitch-videos. Som är roliga o fantastiska att se. Sedan brukar det ta mig ungefär 5 minuter av praktisk använding innana jag upptäcker ett Stort, vitalt problem. Men det ser bra ut absolut!

    ska ge det en chans. Allting handlar om hur det går ihopa med andra plugin för SEO osv osv

  6. #6
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Jag betalar gärna 79 dollar per år om det fungerar. Eftersom det ger mig rätt att ha det på fler än en sida. Hur många jag vill.

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Kör multisite supporten i standar WP och när du byggt siten på svenska, sen skapar du engelsk version ex. så e den ju inte "speglad" då kan du exportera alla inlägg + sidor + bilder med standard exporterings verktyget i WP och sedan importera det på den engelska versionen och sen får du översätta det till engelska. Så gör jag och det fungerar riktigt bra. Har flertalet kundsidor med 5+ språk

  8. #8
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    det låter smart!

    men vad menar du med multisitesupporten? http://codex.wordpress.org/Installing_Multiple_Blogs Multiple Blogs?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Kör multisite supporten i standar WP och när du byggt siten på svenska, sen skapar du engelsk version ex. så e den ju inte "speglad" då kan du exportera alla inlägg + sidor + bilder med standard exporterings verktyget i WP och sedan importera det på den engelska versionen och sen får du översätta det till engelska. Så gör jag och det fungerar riktigt bra. Har flertalet kundsidor med 5+ språk

  9. #9
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Det står att WPML skall kosta för nuvarande versioner av WP, men jag kör senaste versionen och har pluginet aktiverat, och det fungerar som en dröm utan att man betalat. Det står dock en röd text på adminpanelen att man borde betala för att få tillgång till alla funktioner. Men är det bara korrekt spegling och tillgång tlll en "översätt" länk som behövs så fungerar versionen man kan ladda ner gratis också till nya versioner av WP. Har faktiskt inte kollat vad mera man får om man betalar, nån som vet?
    Jonathans Facebook Tricks

  10. #10
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej, vet att tråden är lite gammal nu men jag skrev precis ett inlägg om just detta och hur du speglar in nuvarande sajt. Läs här: Wordpress multisite och hur du skapar fler språk

  11. #11
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Ingen fara jag läser fortfarande =) SKa kolla igenom det. Låter intressant.

  12. #12
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Efter många års provande så har jag kommit fram till att hålla allting helt separat med unika Wordpress-installationer så får jag det bästa resultatet. Det är mer arbete att spegla sidorna för hand för varje enskilt språk självklart. Men för att få allting korrekt med översättningar som tar olika mycket plats på olika språk t.ex., och de många fördelarna med att faktiskt ha sidorna(språken) helt 100% separerade ifrån varandra, så är jag i dag efter flera års användning mycket glad av valet och använder mig utav detta tillvägagångssättet på ett flertal sidor.
    Senast redigerat av Markus Lövdell den 2015-05-15 klockan 10:34.

  13. #13
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Hej Markus!
    Wpml är ett himla bra plugin och du verkar ha fått bra svar där så jag fokuserar på andra delen av din fråga rörande vilket upplägg som är bäst.
    Detbästa upplägget beror lite på om du fokuserar på språk eller land. Det skrevs ett inlägg på Moz för ett par år sedan, tyvärr är det ju ett par år sedan så brister finns ju men har länge tyckt det varit himla användbart och om jag någon gång varit osäker på något har jag märkt att jag återvänt till denna. För dein fråga specifikt så scrollar du ner till punkt 3 i infografiken https://moz.com/blog/the-international-seo-checklist .

    Ha en bra dag och lycka till!

    /Alex

  14. #14
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Tack så mycket aleand det var en himla bra infographic det där!

    Som tur är så är det så som jag har haft det genom åren också. Informationen har 2 år på nacken men jag tror fortfarande det är det bästa sättet ur SEO-synvinkel.
    Senast redigerat av Markus Lövdell den 2015-05-18 klockan 21:50.
    Markus Lövdell, grundare: Actiweb

  15. #15
    Kras avatar
    Kra Kra är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    2
    https://wordpress.org/plugins/qtranslate-x/

    qtranslate-x utan tvekan, det är både gratis och enkelt - jag tycker att det fungerar hur bra som helst, har använt det till ett flertal projekt. Jag har inte testat WPML men har fått höra att det slöar ner sidan rätt bra.

    Jag kan ju även tillägga att qtranslate-x fungerar utmärkt med YOAST SEO för wordpress

  16. #16
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Det låter intressant. Det är ett plugin som jag inte själv har använt mig av särskilt mycket mer än att bara installera det snabbt.

    (Och YOAST SEO är ju verkligen ett av de bättre SEO-pluginen för Wordpress.)
    Senast redigerat av Markus Lövdell den 2015-05-19 klockan 16:03.
    Markus Lövdell, grundare: Actiweb

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Varför är min sida straffad och hjälper det att byta domän?
    Av Ronnie79 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:59
  2. Vad kostar det att anlita en seo konsult?
    Av oklok i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 08:40
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 14:54
  4. Bästa sättet att bygga en site med flera domän-namn
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 15:11
  5. Är det en katalog - eller vad?
    Av Susann Stjernborg i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 08:11