Resultat 1 till 7 av 7

E-postmarknadsföring ett lönsamt och kostnadseffektivt sätt att kommunicera.

  1. #1
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Med detta inlägg vill jag förklara hur man kan tjäna pengar och samtidigt jobba på ett korrekt sätt med sin e-postmarknadsföring.

    När jag berättar vad jag jobbar med så rynkar många på näsan och hasplar ur sig en snäsig kommentar ”Jobbar du med SPAM”. Då har jag sagt att jag jobbar med nyhetsbrev.

    Men offtast så brukar jag säga att "Jag jobbar med e-kommunikation. Vilket betyder att hjälper företag att kommunicera med sina kunder digitalt". Då låter det i stället ”Vad spännande, hur gör du då?”. Svaret på denna fråga är ju att jag hjälper till att byga upp företagens strategi kring deras nyhetsbreve. Detta resulterar i att folk berättar om både den nytta de haft samt vilka nyhetsbrev de själva prenumererar på. Men även hur mycket de avskyr att få obäställd e-post skickad till sig.

    Efter som jag har samlat på mig en hel del kunskap i ämnet så beslutede jag mig för att starta Nyhetsbrevsskolan.se. Här går jag in på djupet med de möjligheter men också de faror som företagaren ställs inför när de funderar på att starta ett nyhetsbrev.

    Tänkte även dela med mig av en hel del handfasta tips till er här på SEO-forum om hur ni kan jobba på ett strukturerat sätt med era nyhetsbrev.

    Börja från början.
    Är du nystartade så finns det inga genvägar. Börja då från början och samla in e-postadresser. Detta kan ni göra via pappersformulär och web-formulär. Ta gärna hjälp av gamla kolleger, släkt och vänner, be dem tipsa vidare om ert nyhetsbrev. Signaturen i ert vanliga mail är ett annat bra ställe där ni kan berätta om ert nyhetsbrev. Jag har själv använt mig av Googles verktyg http://www.google.com/support/analyt...y?answer=55578 för att veta vilka extärna länkar som ger bäst ressultat.

    Har du en beffintlig kund databas?
    Då är ju hälften redan vunnet, när man jobbar mot beffintliga kunder kan man ha en lite annat upplägg. Dessa kunder vet redan vad ni gör och vad de kan förvänta sig utav era tjänster/produkter.

    Konsten att få sitt nyhetsbrev läst.
    Börja med att skriva en lockande rubrik och använd dig av en preheader. Detta ger dig extra utrymme när din prenumerant läser e-posten i till exempel sin Iphon.
    Jag brukar likan ämnesraden med en löpsedel, de har båda samma ändamål. Vi vill att prenumeranten läser nyhetsbrevet och löpsedeln vill att vi läser tidningen.

    Innehåll i nyhetsbrevet.
    Håll dina artiklar så korta som möjligt i nyhetsbrevet och jobba med att länka dem till relevant innehåll/hela nyheten inne på din hemsidan. Men rellevanta inlänkar behöver jag väll inte prata så mycket om
    Här brukar jag också prata om att nyhetsbrevet är företagets förlängda arm som hämtar in de motagere som inte ’Googlar’ eller ’söker’ efter er hemsida var dag.

    Ställ frågor så uppdaterar jag denna nyhetsbrevs guide efter hand.
    Senast redigerat av alle9134 den 2011-05-27 klockan 16:43.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Trevligt att få en start på det här ämnet. Jag tog och klistrade tråden.

  3. #3
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Tack Urban,

    Vi har ju redan smyg startat lite och avhandlat huruvida man bör ställa sig till SPAM och obeställd e-post. Detta hittar ni här http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6931

    Ställ frågor om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring så ska jag svara på dem på bästa sätt.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Intressant, jag jobbar (delvis) i samma bransch. Eftersom jag inte sett dig här på kontoret antar jag att det är ett konkurrerande företag

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Tycker det är underligt att denna tråden inte fått mer uppmärksamhet. Varför börja från noll varje dag när man kan fånga in 2-10% av besökarna och få dem till att bli återkommande?

    Jag håller i skrivande stund på att utveckla ett schema för nyhetsbrevet på en av mina bloggar och därför vore det uppskattat med kritik från er som är mer erfarna.

    Min nuvarande tanke:

    1) Gratis hårt nischad e-bok (25-30 sidor) för att anmäla sig.
    2) Tacksida med förklaring hur man bekräftar prenumeration
    3) Bekräftelsemail med länk
    4) Tacksida med länkar (nybörjarguide) till olika sektioner på bloggen.

    När personen väl är anmäld och bekräftad börjar följande cirkel:

    1) Sammanfattning av veckans inlägg med länkar till bloggen.
    2) Marknadsföring (min e-bok av hög kvalité, ca 200-300 sidor + andras produkter)
    3) Sammanfattning av veckans inlägg med länkar till bloggen.
    4) Sammanfattning av veckans inlägg med länkar till bloggen.
    5) Mail som länkar (knyter samman) alla inlägg på bloggen om ett särskilt ämne.
    6) Sammanfattning av veckans inlägg med länkar till bloggen.

    När man väl kommit till slutet så börjar cirkeln om igen.

    Tanken med sammanfattningarna av veckans inlägg är dels att hålla kontakt med prenumeranterna men även att få dem till att klicka in på bloggen för att ta del av informationen och därmed öka antalet dagliga besökare.

    Marknadsföringen av min e-bok kommer börja med att ta upp vad boken handlar om för att sedan fylla på med testimonials (översättning?). Därefter skulle jag kunna börja förklara olika delar i boken ganska översiktligt och hänvisa till boken om man vill veta mer.

    Cirkeln kommer ursprungligen från digital-photography-school.com som jag följt under en längre tid och jag gillar formatet men det vore intressant att höra dina åsikter.

  6. #6
    alle9134s avatar
    alle9134 alle9134 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    +1 till ditt schema. (Och då menar jag det gamla hederliga forum +1 )

    Det är precis så har man ska använda sig utav nyhetsbrev.

    Har planerat ett tag att göra nyhetsbrev.eu till en länk katalog för nyhetsbrev. Har dock kört fast lite i mitt tänk hur man på ett enkelt sätt skulle kunna registrera sina nyhetsbrev här. Jag har dock märkt en positiv seo effekt av att publicera utskicken på denna sida.

    Någon som har mer erfarenhet av detta får gärna komma med tips.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det många inte förstår är att ett "Nyhetsbrev" och "direct e-mail marketing" är två helt skilda saker!

    Stefan, ditt "schema" fungerar, för ett nyhetsbrev, kommer fungera mindre bra för att marknadsföra din e-bok.

    För att framgångsrikt marknadsföra din e-bok behöver du en "follow-up" sekvens, som är förprogrammerad, där du UTBILDAR om vad din e-bok innehåller (ämnet) och där du inte HÅRDSÄLJER!

    "Follow-up"-sekvensen kan se ut lite olika, vara lite olika lång. Man brukar rekommendera att ma har mellan 5 - 8 st emails förprogrammerade till en början, där man sedan fyller på. Schemat kan se ut så här:

    Dag 0 - info om vad deras "opt-in" innebär, vad som kommer hända den närmaste tiden + levererandet av det du erbjuder för "opt-in"
    Dag 1 - grundläggande info om ämnet + länk till din e-bok
    Dag 2 - bygger på mer om ämnet
    Dag 5 - mer info om ämnet + länk till din e-bok
    Dag 7 - ännu mer info om ämnet
    Dag 10 - ännu mer info om ämnet
    Dag 15 - mer info + länk till din e-bok
    Dag 21 - mer info
    Dag 28 - mer info + affiliateerbjudande som kompletterar din e-bok

    ... fyll på fler och fler upp till 2 - 3 st i veckan, vart 3:e email kan innehålla "pitchar" till din e-bok alt. kompletterande produkter inom samma ämnetsområde eller intilliggande områden ...

    Utöver den förprogrammerade emailserien så går det att sicka s.k. "broadcasts", t ex info om ett nytt blogginlägg, en video som hör till ämnet, video från din vardag, info om vad du sysslar med just nu ... dvs, bygga upp en mer personlig kontakt där epostlistmedlemmarna VILL köpa saker ifrån dig, så slipper du hårdsälja ;-)
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2011-11-10 klockan 14:40. Anledning: tillägg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 23:52
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 14:48
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 21:20
  4. Söker finsktalande SEO expert för ett mycket känt och lönsamt företag!
    Av Darthmag i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 14:33
  5. Att följa ett nyckelord och besökare
    Av Urban G i forum Sökordsanalys
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 20:26