Resultat 1 till 4 av 4

Sökresultat i sitemap och plötsliga ökningar av sidantal

  1. #1
    Johanfreds avatar
    Johanfred Johanfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    2
    Hej!
    Jag har en sökfunktion på en av mina websidor. Sökningarna sparas i databas.
    Undrar om ni har någon uppfattning om ifall det är en smart sak att lägga in sökningarna i websidans sitemap?

    Ifall jag skulle lägga till sökningar till sitemappen så skulle det öka posterna där i med säkert 100%.

    Någon som vet att ifall en plötslig och stor procentuell ökning av antalet poster i en websidas sitemap kan påverka den generella söklisteplaceringen negativt?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Minns jag inte fel är det mot Googles riktlinjer att försöka "lura" dem att indexera sökresultat

  3. #3
    Johanfreds avatar
    Johanfred Johanfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    2
    Tack för svaret!
    Jag får förtydliga mig litet.
    Vad jag menar är min interna sök. Dvs sidor som ser ut så här:

    /search?q=question

    Ska jag lägga dessa till min sitemap? Är det bra, dåligt eller lika som alla andra sidor?
    Vad jag förstått efter att letat vidare är dynamiska sidor som denna räknas som alla andra sidor(?).
    Det bästa är om jag gör om URI till:
    /search/question
    va?
    Och att jag exkluderar alla /search?q=question från sitemap, för att undvika dubletter.

    Sedan har jag läst att en plötslig ökning av antalet sidor i sitemap kan leda till tillfällig avstängning(sandboxing) från Google. Stämmer det??

    /Johan

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Minns jag inte fel är det mot Googles riktlinjer att försöka "lura" dem att indexera sökresultat
    Du har rätt Stefan. Sökresultat på din interna sök ska inte indexeras alls. Källa: http://www.google.com/support/webmas...answer=35769#2

    @Johanfred:
    Sidorna ska inte ligga i sitemappen. Google rekommenderar som sagt att du ska exkludera alla söksidor med hjälp av robots.txt.

    Frågan om dynamiska sidor eller ej så säger google att det inte spelar någon roll. Men jag har för mig att det finns tester som visar att statiska urler är bättre. DVS /search/question

    Observera att om du har olika URL till samma sida så tolkar google det som två olika sidor. Du ska då använda Canonical-taggen.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Robots.txt: sitemap och filändelser
    Av adamsdotter i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 10:29
  2. både sitemap.xml OCH sitemap.html?
    Av Ekorren i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 23:54
  3. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58
  4. Automatiskt upptäckning av Sitemap i xml format
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 15:51