Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 40

Förslag på ny regel gällande signaturer

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vad tycker ni om att implementera följande regel:

    "Länkar i signaturen kan endast gå till sajter som handlar om SEO, presenterar dig själv eller som presenterar ditt företag." (eller en variation)

    Just nu är det rätt spammigt. Folk länkar till sajter om kalsonger, bingo osv. Ger ett väldigt oseriöst intryck av forumet men samtidigt förstår jag att det är en morot.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tycker det är en bra idé, det är både bra att få länkar själv från ett forum som inte länkar ut till vad som helst (övertygad om att alla här har något passande att länka till egentligen) och bra för forumet att inte just länka ut till vad som helst.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Låter som en bra idé Jim. Ger mervärde för "nya" besökare om vi länkar till våra företag / bloggar.

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det är med delad mening, men jag förstår ditt förslag.
    Jag ställer mig bakom detta.

    Hela forumet får en bättre touch!

    Petter
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  5. #5
    Karstens avatar
    Karsten Karsten är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Öresundsregionen (mest Helsingborg)
    Inlägg
    24
    Låter mycket förnuftigt tycker jag.

    Borde man fixa sin signatur också kanske, nu när trätt fram ur skuggorna

  6. #6
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Håller tyvärr inte med
    dock kan du ju lägga in en spärr på X antal poster innan man kan länka
    och så går det ju bara att lägga till 200 tecken som begränsa antal länkar
    (om jag kommer ihåg rätt)


    Många tråda handlar om att bygga länkar mm
    och då kan det ju vara trevligt om det även går att göra här

    Håller dock med att vissa länkar inte är ok
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Men bygger du länkar till din blogg om SEO tex eller personliga sida som i sin tur länkar till dina affilaitesidor så får du fortf. länkkraft :-)

  8. #8
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    hahah hur många bloggar ska det finnas om SEO
    tycker redan att det finns för många
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av MrB Visa inlägg

    Håller dock med att vissa länkar inte är ok
    Vart ska man dra gränsen? Det kommer bli problem att hitta och följa en sådan gräns.

    Det ger ett seriösare intryck om signaturlänkarna relaterar till SEO. Jag tycker det är en bra regeländring. @Fredrik har också ett bra argument.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  10. #10
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Är forumet bara till för SEO eliten och SEO företag ?
    om så så tycker jag absolut att bara SEO länkar ska tillåtas

    Är ni intresserad av en blandad mix av medlemmar så kan de ju vara en morot att bli aktiv i forumet
    och inte bara sitta å läsa vad proffsen säger
    Senast redigerat av MrB den 2011-06-01 klockan 20:28.
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  11. #11
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    sen som du säger blir det ju svårt med en regel

    har ingen bra ide där
    kanske att länkar ska gå till företag och inte till affe siter
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  12. #12
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Är det inte då bättre att helt och hållet skita i länkarna i signaturen och ha en klistrad tråd där alla "passande" länkar för forumet kan ligga?
    Samma som artikelkatalogerna och länkkatalogerna har?

    Personligen tycker jag inte det ser oseriöst ut med en liten länk i signaturen. Forumet är inte direkt jätte aktivt och känns som att alla nästan känner alla här och respekterar att de har sin länk i signaturen. Känns heller inte som random folk reggar sig här för att lägga in en länk i signaturen för att posta ett meningslöst inlägg.
    Tycker dessutom det är roligt att se vad folk har för projekt.

    Något som däremot känns väldigt oseriöst var adsense annonserna som var här för några dagar sedan. MFA optimerare som de flesta ändå verkar vara här och adsense reklam kan inte vara den bästa kombon antar att det var därför de försvann också...

    Jag kan däremot tänka mig att skänka en slant eftersom jag tycker det finns grymt mycket bra information här. Lägg upp någon slags donate funktion istället så kommer det garanterat trilla in mer pengar än adsense. Enligt mig ett seriösare intryck som ni verkar vilja eftersträva.

  13. #13
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Håller med om "Tycker dessutom det är roligt att se vad folk har för projekt."
    ganska kul å se vad folk gör
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  14. #14
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Visst skall det finnas en morot för nya användare och en sådan morot finns ju redan i form av gratis information och möjligheten för dig att ställa frågan som SEO konsulter svarar på kostnadsfritt.

    Som jag var inne på innan: Och efterhand man lär sig om SEO så förstår man hur viktigt det är med ett eget nätverk av sajter. Att ha en personlig sajt med kanske information om vem du är eller en blogg av något slag är en bra början på ett eget nätverk av sajter. Du skaffar länkar till din sida från ex. detta forumet, på denna sida som du samlar kraft till ger du i sin tur kraft till dina affiliate sidor. En stark personlig sida som du samlar kraft till och sen länkar till dina affiliate ger en bättre länk än den från forumet här.

  15. #15
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av MrB Visa inlägg
    Håller med om "Tycker dessutom det är roligt att se vad folk har för projekt."
    ganska kul å se vad folk gör
    Kanske en tråd där man kan visa vilka projekt man sysslar med om man vill det så kan man lista fler än vad man kan göra kring en signatur och skapa diskussion / frågor / feedback kring dem? ( Förövrigt: det är tillåtet att länka till sidor i sina inlägg också om jag inte har fel för mig ?)

  16. #16
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Ha!
    Nu hitta jag din blogg genom din signatur
    och hitta en intressant post om n.nu

    det är ju skit bra med en länk i signaturen
    (har sagt mitt om det nu så ja ska sluta tjata om att jag tycker det är bra )
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst kommer det att bli en del gränsdragningsproblem här när det gäller signaturer.
    Finns en hel del som har sin huvudsakliga inkomst via verksamheter att sälja olika typer av klädesplagg eller ha sidor om bingo som exempel.
    Är säker på att de flesta medlemmarna inte håller på med SEO i den formen att de har en blogg om det.
    Sedan får vi inte glömma bort de som inte är medlemmar utan bara läser forumet i största allmänhet.

    Just nu är de två inloggande medlemmar samt 18 gäster. Notera tidpunkten och se att det är en hel del som läser men inte loggar in eller med större sannolikhet inte ens är medlemmar här.

    Att då sätta SEO i för stort fokus när det gäller medlemmars signaturer gynnar inte ett öppnare forum som kan attrahera bredare grupper.
    Jag håller med om att signaturer kan vara olämpliga och inte ge en seriös bild av forumet för en utomstående.

    Plekis är inne på något där. Ta bort signaturlänkarna helt och kanske lägga en klistrad tråd där de som vill kan få presentera sig med länkar till sina sidor.
    Alternativt låta det vara som det är nu enligt som jag förstår är MrBs åsikt.

    Just det att forumet kanske inte är så jätteaktivt är det som skall ändras nu för övrigt.

  18. #18
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av MrB Visa inlägg
    Håller med om "Tycker dessutom det är roligt att se vad folk har för projekt."
    ganska kul å se vad folk gör
    Håller också med om detta, fast å andra sidan länkar ju många ändå till sina projekt på SEO- och presentationsbloggar.

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har funderat lite på detta och kom fram till en lösning som jag tror är smart. Visst är det intressant att se vilka projekt som medlemmarna driver. Jo, jag tänkte på att starta en ny sektion på forumet: "Medlemmarnas projekt". Och där kan vem som helst presentera sitt projekt och länka till sin sajt. Trådstartaren ska inte ställa frågor i den sektionen (görs i andra sektioner) utan vi vänder på det och låter användarna ställa frågor istället till trådskaparen gällande projektet. Vilken strategi inom marknadsföring använder ni osv.

    Sedan inför vi regeln ovan men tillåter även länkar som går till trådar i denna nya sektionen. Så i min signaturer skulle det kunna vara en länk "Mitt projekt N.nu" som ledde till en sådan tråd i den nya sektionen.

    Vad tror ni om det förslaget?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Utmärkt Jim. Det blir faktiskt som att både ha kakan kvar och äta upp den. På det sättet behöver ingen känna sig missgynnad över att de inte får länka till just sin sida då den kanske faller utanför ramen.

    Tillägg
    Kom på en sak bara. En del invändningar kanske kommer om att det kommer bli många affiliatessidor som dyker upp med en presentation. Övervägande delen t.o.m. i början. Men det är knappast något som de som har den typen av sidor skall behöva lida för.
    Målsättningen är inte att minska affiliaterepresentationen i forumet utan att tunna ut deras andel med fler medlemmar med andra inriktningar.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-06-02 klockan 13:55.

  21. #21
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Vad tror ni om det förslaget?
    Jag tycker det är ett utmärkt förslag eftersom det skulle leda till mer intressant läsning, både för dem som redan jobbar med seo och nybörjare som då får en möjlighet att läsa om hur andra jobbar i praktiken.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  22. #22
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Man får helt enkelt ha 1 projekt tråd per person, i den tråden så postar man alla sina projekt och folk kan ställa frågor där rörande projekten.

    Sätt regeln som du föreslog på signaturer och lägg till så man kan "visa" sin projekt tråd antingen under inlägg ort osv eller i signatur, tror där uppe blir snyggare.

  23. #23
    SEO-Ts avatar
    SEO-T SEO-T är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    x
    Inlägg
    64
    x
    Senast redigerat av SEO-T den 2011-08-29 klockan 12:45.

  24. #24
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Både bra och dåligt. Jag förstår vikten av att det skall vara ett seriöst forum. På alla sätt. Både innehållsmässigt och länkmässigt.
    Ibland kan jag uppfatta oss inne i seo världen som lite petiga, med alla detaljer, men det är ju mina högst privata åsikter.
    I vissa fall är det ju väldigt bra att vara petig.

    Att använda sig av omvända strategin som Jim nämner ovan, verkar vara ett vettigt och roligt sätt!
    Bra förslag Jim!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  25. #25
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Personligen tycker jag inte att det är något problem. När jag läser Petters inlägg (som syns ovanför här just nu) så ser jag kryddor och nätdejting. Inget av dessa är intressant för mig (har sambo och behöver därför inte bry mig om varken kryddor eller dejting) och därför klickar jag inte. Länkarna är inte stora så de stör på något vis.

    Hade det varit en länk till Petters personliga blogg hade jag kanske varit intresserad, den hittar vi istället om man klickar på Petters namn. Där får man däremot inte välja länktext själv, dessutom är det nofollow på den. Regler för den egna hemsidan finns ju, varför inte framhäva den lite mer?

    Att det bara skulle behöva handla om SEO tycker jag inte! Jag tror att för de flesta här är SEO en bisyssla. Jag är programmerare till exempel, och min blogg handlar mycket om programmering och sport.

  26. #26
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det var en bra betraktelse Stefan.

    Det skulle dock vara spännande och lärorikt att följa ett projekt som Jim nämnde tidigare och att man får reda på mer hur personen ifråga har arbetat med sin optimering. Om denne nu är villig att släppa på sina yrkeshemligheter...
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  27. #27
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Jag har funderat lite på detta och kom fram till en lösning som jag tror är smart. Visst är det intressant att se vilka projekt som medlemmarna driver. Jo, jag tänkte på att starta en ny sektion på forumet: "Medlemmarnas projekt". Och där kan vem som helst presentera sitt projekt och länka till sin sajt. Trådstartaren ska inte ställa frågor i den sektionen (görs i andra sektioner) utan vi vänder på det och låter användarna ställa frågor istället till trådskaparen gällande projektet. Vilken strategi inom marknadsföring använder ni osv.

    Sedan inför vi regeln ovan men tillåter även länkar som går till trådar i denna nya sektionen. Så i min signaturer skulle det kunna vara en länk "Mitt projekt N.nu" som ledde till en sådan tråd i den nya sektionen.

    Vad tror ni om det förslaget?
    Tycker du har flera poänger men missar målet
    Det är först och främst den enskilde länkaren som ser mindre seriös med skabrösa länkar, inte forumet. (inom vissa ramar förstås) Visst vill vi nog alla ha en bra och seriös plats som gagnar syftet men publiken är ju trotts allt allmänheten. Förslaget gör förvisso att forumet kan se mer proffsigt ut men samtidigt mindre öppet för alla deltagare att ta plats och ta del av debatten vilket inte sällan kan vara nog så intressant. SEO är en kunskap som kan beröra alla som rör sig på nätet och är intresserade av vilka avtryck det sätter.

    Personligen tycker jag det är mycket värdefullt att se att det finns oproffsiga personer med andra intressen än SEO på forumet som jag själv kan identifiera mig med, tycker redan att många här verkar så duktiga att det inte behöver förstärkas. Tvärtom, med flera icke-proffs så ökar nog allmänhetens villighet att själva ta del av debatten i olika vinklar, vilket leder till att debatten som helhet breddas.

    Däremot är jag kan man vara betydligt mer stringent när det gäller kalsonger, trosor och andra mer kommersiella beklädnader om det inte är personen själv som syr dem själv. Dvs har ett personligt engagemang i att klädsamt betäcka allmänhetens underliv.

    Vill man komma åt finnarna efter ryggslutet är det nog mer här man ska börja. Kläm åt dem och hindra att länkarna inte baktalar forumet genom en Cler-Ass-Il paragraf. -Sluta pimpa mitt forum med dina otäcka länkar-


    Senast redigerat av pow den 2011-08-28 klockan 14:01. Anledning: Citera rätt post & såntdär ordentliga människor gör

  28. #28
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Tycker det är bra som det är. Jag jobbar och sköter SEO för mina förtag, så varför måste jag ha ett SEO företags namn i signaturen?
    Jag har väl samma rättighet som Ni övriga med att profilera mina företag. jag tror att jag kan lika mycket SEO som de flesta medlemmarna och kan bidra med ideer och tankar.

    //Lennart

  29. #29
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Vad tycker ni om att implementera följande regel:

    "Länkar i signaturen kan endast gå till sajter som handlar om SEO, presenterar dig själv eller som presenterar ditt företag." (eller en variation)

    Just nu är det rätt spammigt. Folk länkar till sajter om kalsonger, bingo osv. Ger ett väldigt oseriöst intryck av forumet men samtidigt förstår jag att det är en morot.
    varför länkar folk till kalsonger om det inte är deras företag? är det bra ha länkar i sin signatur om man skriver massa inlägg? blir det inte spam då?
    Sorry men jag vill bara veta?

  30. #30
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av snulle Visa inlägg
    varför länkar folk till kalsonger om det inte är deras företag? är det bra ha länkar i sin signatur om man skriver massa inlägg? blir det inte spam då?
    Sorry men jag vill bara veta?
    1/ Den som vill ha länkar till en sida om kalsonger gör nog så.

    2/ inte om det bara är spaminlägg, då försvinner de.

    3/ Jo och det leder till att personen blir avstängd efter en tid.

    Om en person länkar och skriver en massa spaminlägg är det inte speciellt bra för någon.

    Tråden handlar om just det, att få ett bättre mer kvalitativt forum med mindre spaminlägg, det låter väl inte så tokigt?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Regel 8 och bortmodererade länkar
    Av Michael Bingmert i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 11:46
  2. Förslag på att ta bort titlar på forumet
    Av Erik Bergman i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 13:05
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 11:43
  4. Diskussion kring nya regler gällande länkning på forumet
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 17:52
  5. Förslag på namn
    Av kredit123 i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 02:17