Resultat 1 till 7 av 7

IDG:s nya form

  1. #1
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Tror inte någon har missat den nya formen på IDG.se, men jag har inte sett någon diskutera den ur ett SEO-perspektiv någonstans. Nu är väl inte IDG.se sådär jätteberoende av bra sökträffar, men jag undrar ändå hur man kan göra så mycket fel?

    Urlar som den här:
    http://www.idg.se/2.1085/1.73699;jse...84C8AB905D6281

    Sidor som är 68 K stora och där artikelns huvudrubrik föregås av 28 K kod.

    Mängder av länkar som ligger i divvar med visibility-attributet hidden...

    Till att börja med alltså... Ni kan nog hitta mer.

    // Nikke

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tittade lite snabbt, det är pinsamt ...

    Även: artiklarnas rubrik finns inte med i title

    Aftonbladets site är visserligen mycket ful men de har många grunder rätt inom SEO och ligger mycket bra på de svenska SERPsen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det finns fler exempel än idg.

    Bara de sensaste månaderna har jag sett ett annat exempel på en stor site som byggt om och försört allt vad som kan kallas sökmotorranking.

    Tyvärr (Fast jag ska ju inte klaga, mer jobb åt oss SEO konsulter) så verkar inte mjukvaruutveklare som jobbar med webblösningar ha fått upp ögonen för detta ännu.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Japp. Formgivare och de som bygger de stora sajterna har inte riktigt förstått att SEO är såpass viktigt som det är. Säg SEO till en designer och han tittar oförstående på dig.

    Jag lovar.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Är SEO verkligen betydelsefullt för IDG?
    Om vi räknar bort att det kan vara praktiskt för läsaren att kunna hitta information där med hjälp av sökmotorerna.

    Alla potentiella användare av IDG känner typiskt redan till webbplatsen.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tycker det är betydelsefullt. Med "lite" extra jobb kan de få in grunderna i SEO och på så sätt öka antal besökare till sajten från sökmotorerna till en stor grad. Det skulle till exempel vara intressant att se hur många besökare aftonbladet får in med hjälp av sökmotorerna. Det är en kaka som IDG missar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Är SEO verkligen betydelsefullt för IDG?
    Nä, som jag skrev så är det viktigare för IDG.se att ha bra funktioner för sina läsare och ett bra och lättöverskådligt sätt att sortera och kategoriesera det enorma informationsflöde som de trots allt hanterar.

    Det är inte ens säkert att IDG behöver tänka särskilt mycket på SEO för att få med sina sidor på bra positioner i sökresultaten.

    Jag sitter just ni i ett projekt där jag ska göra om två sajter som jag var med och byggde upp 1999-2000. Dessa två sajter är uppbygda för att vara så användarvänliga som möjligt utan att luta sig på cookies och javascript. Bra ur SEO-synpunkt. Och det är inte så konstigt eftersom sökmotorvänlighet fanns med på min agenda redan då.

    Titles är OK. Code2Text ratio är sådär. URLarna är bitvis OK, åtminstone för huvudsidorna, och dessa syns också mycket bra i sökresultaten.

    Men. När sajterna byggdes fanns det inga duplicate content-spärrar, ingen 301-problematik, inga problem med att ha 20-30 olika urlar till samma sida...

    Det finns massor att bita i. Massor av tillfällen då man måste fråga sig om man inte måste prioritera användarfunktionalitet över SEO. Och det gjorde det med all säkerhet när man byggde om IDG också.

    Men, som Jim säger skulle de ju kunna göra sajten bara _lite_ mer sökmotorvänlig om det bara fanns någon med i projektet som hade det perspektivet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Följer sökmotorer form urlar?
    Av Pierre i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 14:40