Resultat 1 till 11 av 11

Skicka mail till hundratals personer

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Under en längre tid har jag samlat in personers mailuppgifter med mål att meddelade dem när en lansering / uppdatering sker. Under nästa vecka är det dags och frågan är då hur jag bäst hanterar situationen? Att skicka ut ett mail till närmare 1000 personer genom Gmail känns som idioti och min tanke är därför att importera samtliga adresser i Aweber.

    När detta är gjort så skickas det automatiskt ut ett mail för att be om deras bekräftelse. I detta så skriver jag vad jag vill nå ut med avslutar med att om man vill fortsätta få uppdateringar så klickar man på länken längst ner i inlägget.

    Någon som har stått inför samma problem?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Du kan inte skicka fler än ca 50 - 70 st inne hos GMail, så det skulle bli en nedrans massa mail att skicka ;-)

    Din tanke med att importera dina 1000 mail till aWeber är ingen bra lösning. När du importerar till aWeber så kommer ett bekräftelsemail att skickas ut till varje mailadressägare. Klickar inte personen på den länken (bekräftar att du får skicka mail) så kommer du inte kunna skicka email till den personen.

    Min egen erfarenhet, från just att importera till aWeber/GetResponse, är att du endast får behålla ca 20% av alla emailbekräftelser, och oftast de som bett om information de senaste månaderna.

    Har dock för mig att iContact INTE skickar ut ett sådant bekräftelseemail när du importerar, men helt säker är jag inte, OCH det viktigaste. Det strider mot de "oskrivna SPAM-reglerna" ...

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ta en titt på Mailchimp. Du kan importera utan att det skickas bekräftelsemail. Jag tror det är samma för den svenska varianten Get a newsletter.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det är också samma för Paloma (också svenskt).

  5. #5
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Så samtliga menar alltså att det vore bättre med mailservice utan krav på bekräftelse med anledning att man annars tappar några procent?

    Inga andra fördelar / nackdelar man bör tänka på?

  6. #6
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Förslagsvis, om du vill behålla listan (vilket man ju vill), så väljer du redan från början en leverantör som kommer att hålla framöver så att du får enhetlig design osv. Min erfarenhet är att man tröttnar på mailchimp av en massa skäl som nästan förtjänar en egen tråd. Get a newsletter ska enligt uppgift vara helt ok, själv kör jag epostservice (multinet) för en del kunders räkning och är nöjd.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Adresserna du har är ju opt-in adresser, dvs där mottagaren har bett om att få mail från dig. Att kräva att de ska göra ytterligare en bekräftelse verkar ju rätt omständigt, och du kommer att tappa några helt i onödan.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Så samtliga menar alltså att det vore bättre med mailservice utan krav på bekräftelse med anledning att man annars tappar några procent?

    Inga andra fördelar / nackdelar man bör tänka på?
    Ska man bygga en lista för att "alltid" kunna driva trafik oavsett om man rankar högt i sökmotorerna eller betalar för annonsering så BEHÖVER man en eposttjänst med "rätt funktionalitet" för att kunna marknadsföra (eDRM). De 2 jag själv använder är GetResponse och aWeber. aWeber är lite mer "kinkiga" för "spam complaints" (de kommer alltid några, oavsett) än vad GetResponse är.

    Ska du samla epost/namn så SKA man egentligen ha en s.k double opt-in. En single opt-in bekräftar ALDRIG att det är mailadressägaren som fyller i emailen, ingen bekräftelse för det krävs. Enligt "spam reglerna" (de outtalade) bör man ha "double opt-in".

    Att de stora tjänsterna kör en "double opt-in" när man importerar är just för att de INTE VILL vara leverantörer för SPAM:are. Att fixa listor på emailadresser är lätt, går att köpa CD-skivor med flera hundra tusen emailadresser som då lätt skulle kunna importeras i vilken eposttjänst som helst ... DIT vill nog ingen av oss

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har läst en källa (hittar tyvärr inte nu var) som sade att aWeber är den som är mest strikt men är även den som har bäst leverans.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Tack för alla svaren.

    Bestämde mig för att importera hos Aweber vilket gick hyfsat enkelt. Hade dock önskat ett eget bekräftelsebrev för dessa men eftersom där är relativt låg aktivitet så spelade det inte så stor roll eftersom jag snabbt kunde ändra tillbaka. Nu inväntar jag resultatet för det går väl inte att se hur många som raderade mailet? Bara antalet som inte har valt att prenumerera, oberoende av orsak?

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Jag har läst en källa (hittar tyvärr inte nu var) som sade att aWeber är den som är mest strikt men är även den som har bäst leverans.
    De 2 stora är GetResponse och aWeber. Deras leveranser är likvärdiga, hugget som stucket. Däremot finns en del trevliga funktioner hos aWeber som inte GetResponse har, men då snackar vi om "advanced e-mail marketing" ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. skicka in och registrera länkar till norska, danska och svenska länkkataloger.
    Av claudia schreiber i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 10:11
  2. Strategi för att skicka in till länkkataloger
    Av Tina Isola i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 15:54
  3. googlebot, info besök via mail
    Av Mats Hellstadius i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 19:16
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 23:32
  5. "Skicka ett meddelande via e-post till xx" - funkar inte..
    Av Björn i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 01:29