Resultat 1 till 7 av 7

Rel=canonical vs 301

  1. #1
    adamsdotters avatar
    adamsdotter adamsdotter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    32
    Hallå!

    Två intressanta artiklar ang rel=canonical vs 301:

    http://www.mattcutts.com/blog/rel-canonical-html-head/

    http://searchengineland.com/why-i-st...anonical-48317


    Jag tror att man, precis som Matt säger, ska använda sig av 301r i den mån det går och att det är bättre än canonical, i vissa fall.

    Om man vill visa att sidan är flyttad eller finns på ny adress känns en 301 som det enda rätta: www.mindoman.se -> www.min-nya-doman.se

    Där känns det ju bara dumt att använda sig av en canonical-länk.

    Däremot är det ju lite tveksammare med t ex www.min-nya-doman.se/post1.php och www.min-nya-doman.se/post1.php?=query eller www.min-nya-doman.se/POST1.php.
    Är lite osäker på hur 301 sätts, eller när jag sätter dom med php måste jag ju sätta dom i httpheadern på den specifika sidan. Om www.min-nya-doman.se/post1.php?=query och www.min-nya-doman.se/POST1.php inte är fysiska sidor borde det mao vara svårt att säga att dessa ska 301:as till post1.php, eller? Och således borde man välja canonical-länk i dessa fall.

    Vad säger ni?

    Alltid intressant att bolla sånt här :-)

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Du har rätt i din tankegång. 301 är ju när en sida är flyttad och rel canonical är till för att påpeka till sökmotorer vilken sida som faktiskt är den som är "kanon". Det finns ett antal fall där rel canonical är att föredra framför 301 och jag har skrivit en del om det i min guide: http://www.seo-guide.se/canonical

    Är lite osäker på hur 301 sätts, eller när jag sätter dom med php måste jag ju sätta dom i httpheadern på den specifika sidan. Om www.min-nya-doman.se/post1.php?=query och www.min-nya-doman.se/POST1.php inte är fysiska sidor borde det mao vara svårt att säga att dessa ska 301:as till post1.php, eller? Och således borde man välja canonical-länk i dessa fall.
    Du kan ju kolla med en if-sats i PHP om en viss query är på ett visst sätt och i så fall skicka en 301 header.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    adamsdotters avatar
    adamsdotter adamsdotter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    32
    Jim! I din artikel står det "Canonical-attributet fungerar enbart internt inom webbplatsen (dock möjligt mellan olika subdomäner) medan en 301 redirect kan skicka vidare till vilken sida som helst." Är du säker på att detta fortfarande gäller? Jag har förstått det som att Google tillåter crossdomian canonical-länkar nu förtiden..

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Du har rätt. Jag måste uppdatera min artikel (hela min guide). Får bli lite senare.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    adamsdotters avatar
    adamsdotter adamsdotter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Du kan ju kolla med en if-sats i PHP om en viss query är på ett visst sätt och i så fall skicka en 301 header.
    Smart! Men, det känns kanske inte helt optimalt prestandamässigt sett? Då kanske en canonical är bättre istället..?

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men det beror ju helt på syftet. 301 och rel canonical är olika saker som används för olika ändamål.

    Rent prestandamässigt spelar det ingen roll. En enkel if-sats och skicka en sådan header versus en rad mer output till webbläsaren.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    adamsdotters avatar
    adamsdotter adamsdotter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    32
    Jo det är sant. Ang prestandan kanske det inte påverkar speciellt mkt. Hur koden ska skrivas eller inte skrivas är ju faktiskt ett annat forum ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Canonical - ???
    Av McDavid i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 21:06
  2. canonical link
    Av icet i forum Hjälp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 10:52
  3. Canonical - öppen fråga
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 12:37
  4. autogenererad Canonical tagg
    Av Kimpo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 20:34
  5. Rel nofollow och google
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 00:44