Resultat 1 till 4 av 4

Hjälp till SEO-n00b

  1. #1
    Roxs avatar
    Rox Rox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    2
    Hej,
    Jag ska starta en e-handel och funderar på hur jag ska välja mitt domännamn. Jag är helt färsk på SEO så ursäkta om jag har missat eventuella självklarheter (och ja, jag har även sökt på forumet för liknande trådar men inte hittat vad jag söker).

    Låt oss säga att jag ska ska sälja magasin (de man läser). Spelar det stor roll, i SEO-bemärkelse, om jag istället väljer att kalla domänen "roxlitteratur.se" istället för "roxmagasin.se" eller kommer innehållet i sidan (som kommer innehålla relevanta nyckelord och förhoppningsvis bra SEO-kotym) att ändå hjälpa upp mig i träffarna?

    Självklart förstår jag att det är bättre att ha det man verkligen säljer som en del av domänen, men jag försöker förstå hur stor skillnad det gör att ha med produkten i domännamnet eller inte. Bakgrunden är att jag exempelvis vill utöka affären med att även sälja böcker i ett senare skede och därför vill göra namnet generellt.

    För människor som letar bland e.g. Google-träffarna så kommer det ju upp en kort beskrivning av sidan där jag till exempel kan skriva att jag säljer magasin (eller så visas träffar på sökordet (=produkten - så mina kunder kommer ju kunna se vad sidan har att erbjuda även utan att det står i domännamnet.

    Min andra fundering är om det är bättre med eller utan bindestreck mellan "rox" och "litteratur." Kommer rox-litteratur komma högre upp än roxlitteratur? Har för mig att jag såg att det inte spelade roll när jag läste en tråd här på forumet. Jag ser helst att jag kan skriva ihop det (även om det i mitt exempel ovan kanske ser bättre ut med bindestreck), för jag planerar att ha ett kort domännamn som är lätt att komma ihåg.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Rox,

    Om du ska satsa på en hemsida baserat ENBART på ett sökord så skulle jag absolut rekommendera att satsa på "rätt" sökord i domänen. Samma sak om sökordet är extremt populärt och du räknar med att få in majoriteten av trafiken på just det sökordet. Men då vi pratar om en e-handel där du kommer att satsa på många olika produkter, där du kommer att vilja optimera för 100 eller 1000-tals olika sökord / sökfraser så tycker jag att du ska ta den domänen du helt enkelt tycker passar sidan bäst.

    Med eller utan bindestreck har vi haft några diskussioner om här på forumet, http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6678 är väl den senaste vad jag vet.
    Jag tror inte du kommer att märka av skillnaden baserat på ett bindestreck i domännamnet eller inte. Men det går säkert att argumentera för / emot baserat på vad folk har för personliga erfarenheter. De som bör veta svaren, Google typ, använder inte bindestreck till sina Google relaterade domäner. Men sen har vi SEO-Forum som använder bindestreck, och det går ju utmärkt också.
    Använd det alternativ du själv gillar mest då det antagligen inte spelar särskilt stor roll ur ett SEO perspektiv.

    Lycka till!

  3. #3
    Roxs avatar
    Rox Rox är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    2
    Tack för svaret Niklas!

    Vad gäller bindestreck eller inet så undrade jag mest om det var viktigt att söksträngen (=nyckelordet) var separerat, men när jag läser i tråden du länkade till så ser jag att det inte verkar göra det.

    2 frågor till:

    Jag kommer satsa på en produkt bara men det viktigaste nyckelordet som är kopplat till produkten är väldigt populärt så jag kommer ha svårt att hamna högt upp i träffarna. Är det bättre då att försöka optimera sig för andra ord där man kan hamna högre upp i träffarna?

    Sen undrar jag om jag ska ta .se eller .com? Jag kommer väl rikta mig mest till svenska marknaden just nu, men i framtiden kommer jag nog att utöka detta (och då bör ju .com vara bättre). Men eftersom kostnaden är så pass liten så kanske det är värt att binda upp både .se och .com och bara länka vidare från den ena?

    Tack på förhand och trevlig helg!

  4. #4
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Rox Visa inlägg
    Jag kommer satsa på en produkt bara men det viktigaste nyckelordet som är kopplat till produkten är väldigt populärt så jag kommer ha svårt att hamna högt upp i träffarna. Är det bättre då att försöka optimera sig för andra ord där man kan hamna högre upp i träffarna?
    Handlar det om en produkt med tuff konkurrens är det en vettig strategi att satsa även på long tail sökfraser där konkurrensen är betydligt mindre. Säg att produkten du vill sälja är en plånbok, då vill du även optimera för sökfraser i stil med "köpa plånbok", "plånböcker på nätet", "billig plånbok" osv, du kan hitta sökordsförslag på Google Keyword tool (även om man får ta sökningsstatistiken med en nypa salt).

    En idé är att starta upp en blogg antingen på samma domän som e-butiken eller fristående och där fånga upp mer long tail sökfraser och sen länka vidare till produkten du vill sälja.

    Citat Ursprungligen postat av Rox Visa inlägg
    Sen undrar jag om jag ska ta .se eller .com? Jag kommer väl rikta mig mest till svenska marknaden just nu, men i framtiden kommer jag nog att utöka detta (och då bör ju .com vara bättre). Men eftersom kostnaden är så pass liten så kanske det är värt att binda upp både .se och .com och bara länka vidare från den ena?
    Du svarade nog lite på din egen fråga där, jag hade lätt valt .se om inriktningen är svenska marknaden. Köp .com också och redirecta till .se så länge.

    En nackdel förresten angående bindestreck i domänen är att du ändå behöver skaffa domänvarianten utan bindestreck och peka om till bindestreck-adressen (annars kommer någon annan göra det).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hjälp med SEO länkning samt andra lösningar till en spännande webbshop
    Av Drummy i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 00:37
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 18:00
  3. Sökes: SEO-hjälp till nytt finansprojekt
    Av hakone i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 14:23
  4. SEO-hjälp
    Av simonm i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 23:59
  5. SEO hjälp till Uniquepokerbid.com
    Av Fillkott i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 17:56