Resultat 1 till 5 av 5

Straff med för många LIKNANDE undersidor?

  1. #1
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Ska bygga en site med många sidor som är snarlika varandra och är skraj för straff av Google för duplicate content. Det är inte identisk text, men väldigt lika varandra med både text och bilder. Vill höra vad ni andra tror: finns risk för straff av Google?

    Vi antar att det handlar om strumpförsäljare runt om i europa, men all text är på svenska. Dessa försäljare ska visas på en egen undersida och ligga bra till när någon söker på tex "strumpor i London". Då kommer sidan idag upp med mycket bra placering och på sidan finns ett par bilder där en är döpt till "strumpor i london". Här finns också sex-sju meningar med fakta om säljaren och ytterligare fem-tio meningar om London.

    Min fundering är att sidan för "strumpor i Madrid" är väldigt lik den som gäller i London. Det finns ju inte så mycket att skriva om säljarna annat än om "hur bra de är" och utformandet av meningarna skiljer sig ju lite och deras kontaktuppgifter och att självklart ordet "madrid" och "london" bara förekommer på respektive sida (så det skiljer ju absolut).

    Sidan är redan igång med ett 40-tal såna här undersidor, men nu ska det tankas på med ungefär 150 ytterligare städer/undersidor med den här utformningen. Och lite skraj är jag för att google ska anse att det är duplicate content, trots att det inte är kopierat varken från någon annans site eller rent av kopierat mellan mina undersidor; men ganska snarlikt däremot.

    Jag har lagt upp en del andra undersidor för att "visa" google att det inte bara är massa snarlika undersidor, utan även finns en del informationssidor om produkterna. (ingen affiliatesida).
    Sidan är ungefär 2månader gammal, och placerar bra på alla undersidor och index och klättrar dessutom lite då o då.

    Vad tror ni: finns det risk för något straff?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Verkar ha en viss likhet med alla dessa kataloger på nätet som, Enrio, Rejta, Reco, etc, den uppbyggnaden.
    Men du nämner att det skall vara ett antal meningar på varje undersida. Unika för varje enskild sida får man förmoda då.
    Lägger du sedan till bilder, med beskrivande alt-texter och filnamn så bör du få tillräckligt mycket unikt innehåll på varje sida för att undvika trassel med Google.

    Duplicate content skall det inte bli med ett unikt upplägg. Sedan kan det hänga lite på om det finnas andra webbplatser inom samma område som är bättre.

  3. #3
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Tack för svaret Urban!
    Ja, de meningarna jag skrivit om är unika för varje sida. Skulle en annan sida kunna göra att google plockar bort sidan helt menar du, eller bara sänka mina placeringar? För varje undersida jag lägger ut plockar google upp direkt på bra placeringar, så ännu fler sidor (som då inte störs av duplicate content) borde väl google gilla istället?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Min reservation där förutsätter en massa om. Om nu dödsängeln (Pandauppdateringen) kommer och Om det finns en webbplats i samma stil med mer unik information så kan din halka ned, Om nu Google anser att det räcker med en sida inom området.
    Men med unika information så skall det inte vara några problem. Så det är bara att köra på som jag ser det.

  5. #5
    SEONeTs avatar
    SEONeT SEONeT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    20
    Det finns diverse program där du kan jämföra sidorna och se till vilken grad de är unika. Sök på google. Jag läste någonstans om en tum regel att innehållet bör vara unik till åtminstone 50%. Jag har liknade problem men jag skulle inte oroa mig för de 150st sidor. Min site map modul räknade fram till ca 700.000 innan de la av. Är du orolig för Panda kan du lägga till ett tag noindex, follow för de sidor som du anser har för lite unikt innehåll.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inte straff för spam?
    Av Maria S i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-11-09, 17:01
  2. Tips för slippa straff
    Av Jumjum i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 21:28
  3. Straff för omdirigering
    Av Christer Erenlöf i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 23:02
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 18:13
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33