Resultat 1 till 12 av 12

Facebook: Like versus share

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tänkte dra igång en liten diskussion gällande när man ska använda Like och när man ska använda Share. Jag har för mig att Share har en bättre spridning på Facebook medan Like är enklare att göra för användaren med bara ett klick på sajten. Like kan ju även se snyggare ut på sajten tycker jag. Att ha båda kanske är förvirrande.

    Vad tycker ni?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Jag tror att den gamla Share är utgången. Nu är det Like, Send eller Send Dialog som gäller.

    Såvitt jag kan förstå så skickar Gilla knappen alltid ut till användarens statusuppdateringar.
    Med Send kan man välja vem man vill skicka till, FB-vänner som man väljer ut i samband med att man trycker på Send, en Facebookgrupp eller en email adress.

    Har just testat runt med det här idag, Send Dialog verkar se likadant ut ur användarens perspektiv. Men du måste skapa en Facebook app för att använda Send Dialog vilket inte Send kräver och du får utökade möjligheter att styra saker o ting, som t ex return page när användaren klickat Send eller Cancel.

    När jag testar med att skicka till en emailadress så får jag det bara att fungera om adressen är länkad till en Facebookanvändare.
    För andra emailadresser får jag bara errormeddelanden.

    Och tro inte att meddelandet dyker upp i vederbörandes inkorg i eposten, för den dyker upp i inkorgen på Facebook!
    Senast redigerat av Susann Stjernborg den 2011-06-21 klockan 20:15. Anledning: Stavfel...

  3. #3
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    När jag testade tidigare i dag noterade jag att koden för Sendknappen måste innehålla den exakta URL'en för den aktuella sidan.
    D v s koden blir specifik för varje sida. Att bara sätta dit domänen när knappen visades på en undersida - fungerade inte alls.

    Nu testade jag på en Joomlasajt och om det inte redan finns ett plugin för det här så kommer det säkert snart.

    Men för mig som inte kan programmering,då undrar jag hur en kodsnutt skulle se ut för en Send knapp, där rätt URL för aktuell sida automatiskt hämtas så att knappen fungerar?

    Om man i Joomla inte använder SEO-friendly URL's får ju dessutom en sida olika sessions-id beroende på vilken länk på sajten man använder för att komma dit, det underlättar ju inte...

    Hmm, jag har inte kollat, undrar om Like beter sig likadant? Använder själv en plugin så att jag kan använda Facebook comments istället så övriga knappar har känts överflödiga så här långt.

  4. #4
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Share fungerar ännu, och för mina sidor ger den mycket fler besökare tillbaka till hemsidan än vad like-knappen gör. Det är annars enkelt att jämföra vad som ger mest om ni går till http://www.facebook.com/insights/ och klickar på den gröna knappen "insights for your website" och lägger till meta-taggen som ni får på er sida. Efter det kan ni kolla om like knappen eller share-knappen gett mest. ("organiska" share räknas också in, dvs de som inte gått via en knapp.)

    Ni kan kolla insightsen retroaktivt, dvs om ni sätter till meta-taggen idag så kan ni se data från månader tillbaka också..
    Där finns också statistik för send-knappen, men den har jag ingen personlig erfarenhet av ännu.
    Jonathans Facebook Tricks

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Skitbra tips Jonathan, + på rykte. Det hade jag missat.

    Den senaste månaden har jag 0 klick via gilla och 24 klick via share.

    Här är en bra artikel jag läste om detta:
    http://www.yourseoplan.com/ask-the-e...he-difference/

    I mitt fall är det lite så att jag vill att mina användare ska dela (share) sin affiliate URL för N.nu och jag tror inte det hade gått med Like.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Har ni hittat nånstans på Facebook developer där man fortfarande får tag i koden för Share och sökningen inte bara skickar en till Like-knappen?

  7. #7
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Handen på hjärtat, klickar ni alltid på Share om ni är på en bra sida om det nu är enda alternativet och det inte finns någon Like-knapp?
    Det gör inte jag.

    För det första surfar jag en hel del under en dag. Share lägger ut en hel länk som syns väl för den som ser det som kommer upp på min wall. Väldigt många av mina FB-vänner skulle antingen dölja mig eller ta bort mig om jag regelbundet delar med mig via Share kanske 20-30 gånger på en dag. Like-knappen är mer diskret och jag tror inte resultatet av min diskreta Like alltid dyker upp i flödet för mina vänner. Betydligt mindre irriterande för alla andra.

    Dessutom så har vi alla många olika intressen. Och vi vet med oss att långt ifrån alla våra intressen delas av våra FB-vänner.
    Ytterligare en anledning att inte fylla upp folks flöden med sånt som råkar intressera mig men som mina FB-vänner betraktar som störande "noice".

    Samtidigt vill jag kunna lämna min kommentar till det jag sett i form av en Like. För att tala om för sajtägaren att jag tyckte det var bra, inte mina FB-vänner.

    Share är något jag helst bara använder om det är något jag verkligen vill att mina FB-vänner ska se. Och det är ju till syvende o sist inte särskilt mycket under en dag jag stöter på som uppfyller det villkoret.

    Like blir då min lite mer anonyma o privata uppskattning av någonting. Som jag ser det så är det mer min privata lilla kommunikation mellan mig och den som skapat sidan.

    Med både Like o Share/Send så är sannolikheten större att jag klickar på något.

    Men jag kanske är den enda som tänker i dom här banorna?

  8. #8
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Jag har både like och share, och share blir mera klickat på än like. Människor klickar faktiskt på den, även om jag själv mycket sällan klickar på någon share-knapp. Det beror förstås mycket på vad sidan handlar om och så, vissa ämnen är ju lättare att gilla och vissa är lättare att sharea.

    Mitt blogginlägg om hur man gör en facebook banner är ett helt vanligt blogginlägg som nu fått 146 shares. Inte en chans att jag skulle ta bort shareknappen från den bloggen..
    (Ni hittar det från min signatur om ni vill se).
    Jonathans Facebook Tricks

  9. #9
    Sebbs avatar
    Sebb Sebb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    9
    Är det inte så att Share knappen uppdateras automatiskt ifall man delat det på Facebook och sen får man låt oss säga 10 likes på den delning? Alltså, de 10 like på den statusen sätts till på antalet shares som syns på hemsidan?

  10. #10
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Jag har en del spelrelaterade sajter. Det är med spel kan ju vara lite känsligt, tänker jag. Så jag tänker en diskret gilla knapp är bättre än share och verkar funka. Men helst hade man sett att besökarna delar med sig till sina vänner. Men jag är kanske lite försiktig här och borde testa share ett tag, för att se hur det funkar. Hos andra spelrelaterade sajter har jag bara sett like knappar ännu.

  11. #11
    JohanLs avatar
    JohanL JohanL är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    6
    "Like" är den absolut bästa metoden att sprida saker på FB... den är så enkel, det krävs bara ett klick på någon sajt någonstans och alla dina vänner kan se det på din wall =)

  12. #12
    Musclemans avatar
    Muscleman Muscleman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    11
    Vill man få många nya besökare så har väl share varit den bästa vägen att gå under lång tid. Nu ändras det ju mycket på facebook och det verkar som att like får fler funktioner, bättre räckvidd och tar över share. Rätta mig om jag har fel.

    Hur som helst så är like är med fördel kopplad till en facebook page så att man kan kommunicera med sina fans. Driver man en webbshop så är denna typ av likes oumbärliga; detta eftersom emails har så dåligt genomslag i dessa dagar och lätt blir rapporterade som spam eller går direkt till skräpkorgen.
    Senast redigerat av Muscleman den 2012-02-16 klockan 05:04.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Facebook likes till facebook page
    Av plekis i forum Sociala medier
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:17
  2. Facebook Edgerank
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 18:42
  3. Efterlyser Facebook-vänner!
    Av Donny Byström i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 17:03