Resultat 1 till 8 av 8

Serven ligger nere. Hur påverkas rankingen?

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    I veckan hände det som inte får hända. En hacker bröt sig in och löpte amok på min server. Killen som tar hand om servern åt mig är dessutom på kurs i New York. Alla mina sidor har legat nere i tre dygn. Ett rejält inkomstbortfall som svider ordentligt. Vi har pekat om allt till en annan server och jobbar nu med att rädda det som räddas kan av databasen.

    Min fråga är om någon har erfarenheter av hur en sidans ranking i serpsen påverkas av att den ligger nere en längre tid (3-7 dagar). Har jag tur hinner Google inte spindla så många av mina siter, men Googlebot brukar vara på besök ganska ofta. Är det väldigt skadligt för rankingen, eller brukar en sida återhämta sig fort? Serverkraschen är en katastrof i sig, men hur är det ur seo-synpunkt?

  2. #2
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jag var i kontakt med några som drabbades av något liknande, deras site var nere i ungefär en vecka och det tog cirka 3 månader att återfå samma rank. Under denna tiden klättrade siten långsamt uppåt.

    Antagligen var detta ett extremfall dock, men du kan nog räkna med en hel del förluster, tyvär.

    Jag hoppas ni får ordning på siterna så fort som möjligt!

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ett tips är att peka om domänerna till en levande server som fångar * längst ned i konfig-filen för apache för domäner och sedan 301-ar sidorna till en "Ursäkta-vi-är-snart-tillbaka-sida". Då får du åtminstonde inte timeouts när google kommer och besöker.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  4. #4
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Det vore väl dock farligt att peka alla filer till en enda fil som säger "Ursäkta-vi-är-snart-tillbaka-sida". Vore det inte bättre i så fall att försöka behålla länkstrukturen så att "min-sida.html" fortfarande går till en "min-sida.html" på den nya servern som säger att hemsidan ligger nere. (går ju förstås fortfarande att läsa genom htaccess) På så sätt tappar du förhoppningsvis inte filer ur indexet. Och när google sedan kommer på besök igen så lägger han förhoppningsvis tillbaka originalsidan?

    Men frågan är iofs om det är ens är bättre? Om google får timeouts borde han ju kunna misstänka att det är något problem med servern. (förutsatt att hemsidan inte ligger nere väldigt länga, upp till en vecka) Och när sidan sedan kommer upp igen ge tillbaka all weight som sidan hade innan?

    Men jag har en väldigt bra idé till dig Gustav. Kan du inte ta tillfället i akt och göra en lite undersökning. Vissa hemsidor låter du bara ligga döda och vissa andra gör du redirect till "Ursäkta-vi-är-snart-tillbaka-sida" och återkommer med vilket som fungerade bäst.
    Senast redigerat av wiggin den 2006-09-01 klockan 00:02.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    Det vore väl dock farligt att peka alla filer till en enda fil som säger "Ursäkta-vi-är-snart-tillbaka-sida". Vore det inte bättre i så fall att försöka behålla länkstrukturen så att "min-sida.html" fortfarande går till en "min-sida.html" på den nya servern som säger att hemsidan ligger nere. (går ju förstås fortfarande att läsa genom htaccess) På så sätt tappar du förhoppningsvis inte filer ur indexet. Och när google sedan kommer på besök igen så lägger han förhoppningsvis tillbaka originalsidan?

    Men frågan är iofs om det är ens är bättre? Om google får timeouts borde han ju kunna misstänka att det är något problem med servern. (förutsatt att hemsidan inte ligger nere väldigt länga, upp till en vecka) Och när sidan sedan kommer upp igen ge tillbaka all weight som sidan hade innan?

    Men jag har en väldigt bra idé till dig Gustav. Kan du inte ta tillfället i akt och göra en lite undersökning. Vissa hemsidor låter du bara ligga döda och vissa andra gör du redirect till "Ursäkta-vi-är-snart-tillbaka-sida" och återkommer med vilket som fungerade bäst.
    Ska man ändå böka med att behålla länkstrukturen kan du ju lika gärna spegla upp en annan server på något webbhotell som reserv-.

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag tänkte (men uttryckte inte riktigt) ungefär som wiggin sa, dvs inte en 301 utan en felhanteringssida som svarar på alla möjliga urls bara.. ungefär som en 404.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jag tänkte (men uttryckte inte riktigt) ungefär som wiggin sa, dvs inte en 301 utan en felhanteringssida som svarar på alla möjliga urls bara.. ungefär som en 404.
    Det måste ju vara smart? Kanske skulle vi göra lika? Vad säger övriga? Är det här bra?
    Finns det risk för att Google tar innehållet från felsidan in i sitt index?

    Webbhotellet som vi köper tjänster från brukar gå ner 30 minuter - 1,5 h, 1/2 - 1 gång per månad. Drev mig till vansinne i början Men numera går jag ut och misshandlar min slagpåse varje gång det händer.

    Förvånar mig emellertid att de har det problemet. De har bra grejor i serverhallen och borde rimligen ha kompetens genom att de i alla fall tidigare hostade Flickr.

  8. #8
    the-million-dollar-mans avatar
    the-million-dollar-man the-million-dollar-man är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Thailand
    Inlägg
    62
    Det finns val inget hosting som ligger uppe 100 % vad man kan begara att de i alla fall talar om vad problet ligger. Att det har support 24/7 och att den inte ligger i Indien. Min forra server lag supporten nar USA sov i Indien och de svarade bara "we working on the problem" nar USA vaknade sa talade de om vad for problem de hade. Jag kunde lika val vantat till USA vaknade. Bytte server sa klart

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)