Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 41 av 41

Perfekta texten?

  1. #31
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av mercz Visa inlägg
    Om vi pratar onpage optimering så kan jag bara inte hålla med om detta. Man försöker ju skapa ett varumärke av sitt namn. Det ser ju helt enkelt inte bra ut att börja optimera felstavade ord då. När man tänker efter så skulle jag nog inte vilja ragga länkar på det sättet heller...

    Som ni kommer fram till i inläggen efter så skriver man ju artiklar och onpage content för läsaren. Jag har en känsla av att många stör sig på felstavningar och framför allt felaktiga böjningar på ord.
    Nej du ska ju inte optimera startsidan mot felstavat namn / ord. men om det är felstavad så är det troligtvis 0 konkurrens, och då kan man enkelt få upp en djup undersida i SERPen som kan dra till sig besökare, i stil med: Menade du blabla istället balbal? och drar till en länk m.m då inser folk att de har stavat fel men detta är ju inget som man ska lägga stor tid vid. Men KAN vara bra. Men självklart inte stava fel på startsidan.

    Du kanske inte behöver göra en ny undersida med det felstavade ordet, de kan ju även räcka med att länka ett par bloggkommentarer med felaktig ankartext till din startsida.

  2. #32
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Håller med dig om att man kan fixa länkar i form av kommentarer på andras bloggar där nivån på de övrigas kommentarer kanske inte heller är 100%. Men jag skulle aldrig få för mig att med en baktanke, stava fel på min egna hemsida. Tycker inte att det spelar någon roll om sidan är djupt i urlen. Med tanke på hur dåligt tålamod folk har så kan det vara en så pass enkel sak som får dig att förlora en eventuell kund på hemsidan. Detta gäller ju framför allt hemsidor som säljer saker. Jag skulle aldrig få för mig att handla på en sida med felstavningar. Det ger ju ett intryck av att ägaren är väldigt oseriös som inte ens orkat kolla igenom sin text efter stavfel.

    Jag tror i alla fall att felstavningar ger en negativ effekt. Även fast du kanske kommer synas lite mer på serpen så kommer antagligen färre klicka på just denna sida. Speciellt med tanke på Google's rättstavnings system. Vill man verkligen synas på ett sökord som är förknippat med slarvfel?

  3. #33
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Angående felstavningar, ett klassiskt exempel är ju Blu-ray där fler personer faktiskt tror att det heter Blue-Ray. Som en seriös säljare vill du ju inte trycka in en massa felstavade ord i dina titlar för produkterna bara för att du ska ranka på fel ord, men det finns ju andra lösningar.

    Här är ett exempel på hur man kan göra: Om man skapar en "Blue-Ray eller Blu-Ray? - Visste du att...." sida, där man sen skriver en bra text om varför det stavas Blu-Ray och inte Blue-Ray så kan man på ett naturligt sätt optimera till det felstavade ordet utan att det ser dumt ut.

  4. #34
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Angående felstavningar, ett klassiskt exempel är ju Blu-ray där fler personer faktiskt tror att det heter Blue-Ray. Som en seriös säljare vill du ju inte trycka in en massa felstavade ord i dina titlar för produkterna bara för att du ska ranka på fel ord, men det finns ju andra lösningar.

    Här är ett exempel på hur man kan göra: Om man skapar en "Blue-Ray eller Blu-Ray? - Visste du att...." sida, där man sen skriver en bra text om varför det stavas Blu-Ray och inte Blue-Ray så kan man på ett naturligt sätt optimera till det felstavade ordet utan att det ser dumt ut.
    Mycket bra exempel! Då håller man ju sig fortfarande på den professionella nivån, samtidigt som man då kan lite löst optimera mot det felstavade ordet.

  5. #35
    KeepMeAlives avatar
    KeepMeAlive KeepMeAlive är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    16
    Exemplet med Blue-Ray var bra, riktigt bra. Jag har t.ex. inte ens haft en sitemap på hemsidan (jag la upp den i google häromdagen)... och - jag vet inte om det är en tillfällighet men jag hamnar minst som nr 6 i träffarna... men på själva huvudordet som det är sjuk konkurrens om så hamnar jag fortfarande på plats 200 typ inte så roligt. Däremot kombinerar med huvudordet med andra ord som kan associeras med de här produkterna så hamnar jag förhållandevis ofta som nr 1. Jag har inte ens särskilt många inlänkar, de kan räknas på händerna mina...

    Om jag skapar en hemsida och skapar generella artiklar och med länkar till min hemsida innebär detta att jag skulle klättra vad gäller huvudordet... eller behöver jag - gudbevars - köpa länkar från någon stor sida som behandlar ordet med stort O? Eller skall jag fortsätta med att jobba med mina texter...

  6. #36
    KeepMeAlives avatar
    KeepMeAlive KeepMeAlive är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    16
    Jag har arbetat lite grann med mina texter och en del nytt material har tillkommit och jag har åkt upp ett par placeringar på vissa nyckelord, i vissa fall 20 platser inom en vecka. Andra ord tar längre tid verkar det som. Eftersom jag aldrig tidigare har intresserat mig för SEO tidigare - annat än skrivit intressanta texter vilket verkar räcka långt - har jag naturligtvis inte tidigare följt utvecklingen i serpen. Nu gör jag lite uppföljningar och det går åt rätt håll... men vad jag förstår så kan det ta lång tid innan man ser verkliga resultat?

  7. #37
    KeepMeAlives avatar
    KeepMeAlive KeepMeAlive är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    16
    För att göra en liten återkoppling. Jag har inga fler inlänkar än de jag hade från början. Jag har bara tweakat texterna lite granna och eftersom jag inte halkade upp i serpen så tröttnade jag på det hela - visserligen hade jag annat att göra som var viktigare - men nu när jag får för mig att kolla resultaten så har jag gått från >600 plats till 111... så helt klart måste man ha tålamod... skall jag låta texterna vara som de är nu och försöka få mer sidor på sajten - just nu har jag bara 26 st
    indexerade?

  8. #38
    Idas avatar
    Ida Ida är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    9
    Oerhört intressant diskussion! Speciellt för mig som är ny inom SEO och dessutom upplärd med matteformler för antal keywords per antal hundra ord etc etc. Rikitgt roligt blev det när man fick tre keywords (gärna tre substantiv) som absolut skulle stå i direkt anslutning till varandra och upprepas i var och varannan mening. Det var en litterär balansgång dömd att misslyckas.

    Nåväl, då vet jag att det inte stämmer. Skönt!

    Det jag funderade på när jag läste diskussionen, speciellt i början av tråden, är detta med längden på texten. Jag har surfat runt en del på sidor gjorda av SEO människor och undrar var all denna text är någonstans? Jag menar, 1000 ord är ändå lite drygt en A4 - det borde synas tycker man. Kan nån ge ett exempel på en sajt där man snittar på 1000 ord per sida så att jag kan se hur det är fördelat?

  9. #39
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Ida, 1000 ord på en hemsida betyder inte 1000 ord content. Varje länk är ett ord. varje ord i sidebaren räknas också, så man måste tänka lite så också, sedan läser ju sökmotorerna källkoden också, och då kommer alt taggar på bilderna också att räknas till content då kommer man rätt snabbt upp i en 1000 ord om man räknar med allt i sidebar m.m.

    I en perfekt värd är det 1000 ord som är unika per sida men de är i stortsett omöjligt att få till.

  10. #40
    Idas avatar
    Ida Ida är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    9
    Achso! Så långt tänkte jag inte ens men nu när du säger det så känns det ju självklart. Är, som märks, ganska grön på det här och väldigt tacksam för alla vänliga svar jag får på mina märkliga funderingar

  11. #41
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Håller med Patrik:

    Long Tail ger i mina fall alltid mer trafik på sikt än att bara fokusera på ett eller två sökord.

    Krydda texterna vad gäller sökord och synonymer etc.
    Skriv längre texter.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar med samma färg som texten?
    Av Guitarkalle i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 17:54
  2. Den perfekta Sökmotorn??
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 21:12
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 12:59