Resultat 1 till 10 av 10

Öka CPC

  1. #1
    daaajMs avatar
    daaajM daaajM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    36
    Hej,

    min CPC har legat runt 1,50;-, men de senaste dagarna har den Hamnat 0.35-0.45;-.

    Vad finns det att tänka på för att öka CPC för Google Adsense. Vad är det för faktorer som påverkar annonserna på min sida? Är det bara "innehållet" på sidan och URL'n?

    Vart hittar jag sökord med hög CPC?

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Jag ser du har mkt frågor ang din sida och den är ny, jag rekommenderar dig att fokusera på besökarna och inte pengarna nu, pengarna kommer när besökarna kommer :-)! Glöm bort adsense i en månad eller två, arbeta upp sajten med riktigt bra content istället!

    Men generellt så är det fel strategi för dig att jaga sökord som är bra betalda. Du bör istället rikta dig mot rätt målgrupper, förbättra innehållet.. Bättre relevant innehåll ökar din CTR, och kan även öka din CPC.. Men och andra sidan kan du inte kontrollera dina bilder som laddas upp av användare. CPC'n kan du aldrig styra, det finns div. saker du kan påverka, men med din typ av sida så blir det svårt. Du bör ist fokusera hur du kan få bäst CTR.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    CPC styrs av antal annonsörer som vill annonsera för specifika sökord. Det google sedan gör är att MATCHA de sökorden mot sidor som de ANSER passar just det begärda sökordet.

    Just under somrarna brukar CPC dyka då en hel del annonsörer "försvinner", speciellt småföretagare som annars INTE hinner med att hålla koll på sin annonsering och istället väljer att pausa sina kampanjer under "semestertiderna" ...

    Bättre relevant innhåll är alltid bra (Content is not king, it's KONG), men får inte vara så pass fullständigt att det LÖSER besökarens "problem" (vad den söker efter) utan istället bör bli "tvingad" att klicka sig vidare via AdSense-annonserna. Detta gäller även för många som vill börja bygga Affiliatesiter ...

    Den enda viktiga siffran att hålla koll på vid AdSense är eCPM, dvs hur mycket tjänar du per 1 000 besökare.

    Vill man öka sina inkomster via AdSense kan man göra på flera sitt:

    1) öka trafiken
    2) öka CTR

    Ökar du trafiken och CPC och CTR är oförändrat tjänar du statistiskt mer. Ökar du CTR (antal klick) med samma trafik, tjänar du mer.
    Formeln för inkomster blir m a o: CTR * Trafik * CPC = Inkomst.

    eCPM = (Inkomst/Sidvisningar) * 1 000

    (OBS! för MFA-siter vill man endast ha 1 sidvisning per besök)

    CPC brukar oftast vara väldigt "stabilt" i mogna nischer, endast i nya hypade nischer som det snabbt kan bli skyhöga CPC för att sedan direkt dala till väldigt låg CPC (finns ingen längre som "köper" den trafiken så att säga). I nischer med HÖG konkurrens har man i stort sett väldigt hög CPC konstant ...

    Själv tycker jag inte strategin att "jaga" sökord med hög CPC är felaktig, det är ju liksom hela affärsmodellen OM man väljer att bygga MFA-siter, siter enkom för att tjäna pengar i en specifik nisch.

    Det kan även vara så att ditt konto blivit "smart priced" vilket är googles sätt att säga de inte gillar ditt innehåll av en eller annan orsak, men väljer ändå att visa annonsörer där för rejält rabatterade priser.

  4. #4
    MiniAntons avatar
    MiniAnton MiniAnton är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    32
    Jag har hört att ett färre antal adsense-annonser på ens sida skulle höja CPC. Teorin skulle vara att annonsörerna "tävlar" om det färre antalet annonser och att det skulle då höja CPC.

  5. #5
    smsnetworks avatar
    smsnetwork smsnetwork är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    10
    Utan besökare = Utan pengar :P säger sig själv
    CPC beror ju helt och hållet på va annonsörerna betalar du behåller bara 60% av summan som företaget betalar.

    Så om CPC är på typ 1:- för företagen så får du ut ungefär 60 öre.

    När jag annonserar på Google adsens. så har jag min CPC rörligt google får ta ändra summan hur dem själv känner för det.

    Ibland betalar jag 12-13:- klicket ibland betalar jag 2:- klicket, beror på hur många konkurrenter som finns för tillfälligt.
    Google har full rättighet styra summan hur dem själv vill, låter aldrig tvinga ner google till max tak.

    Så jag vill ligga först när konkurrenter försöker komma över mig.


    Sedan så tar ju Google ut annonser efter sökord och det för anpassa reklamen mot din sida.
    Med dåliga sökord så blir CPC också lägre.

  6. #6
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Har ungefär samma uppfattning som MiniAnton, nån som kan bekräfta eller skjuta ner?

  7. #7
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Det är egentligen logiskt att sannolikheten för högre CPC/PPC ökar i takt med färre AdSense-fält. Ponera att följande annonsörer finns:

    1: AA - 0.8
    2: BB - 0.7
    3: CC - 0.6
    4: DD - 0.5
    5: EE - 0.4
    6: FF - 0.3

    Säg sedan att varje fält har 3 annonsörer (1-3 & 4-6). Använder du endast 1 fält så blir lägsta möjliga CPC/PPC 0.6 kr. Använder du två fält så blir istället lägsta möjliga CPC/PPC 0.3 kr per klick. Det handlar alltså inte nödvändigtvis om att annonsörerna tävlar utan att "sämre" annonsörer får komma fram.

  8. #8
    Grenfeldts avatar
    Grenfeldt Grenfeldt är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    62
    Bra förklarat Stefan!

  9. #9
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jobba med split testing i kombination med flera olika kanaler så kan du hela tiden jämföra och försöka optimera dina annonser, färger, placering osv. Tänk bara på att enbart justera en eller något fåtal saker åt gången så du kan se vad det är du har förändrat som får effekt.

  10. #10
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jag säger som ovanstående. Först och främst ska du fokusera på besökare, för fler besökare = potentiellt mer pengar. Att tänk omvänt i banor om bara pengar är aldrig vinnande. Och mitt nästa tips är att splittesta. Gör det ofta! Du kan öka intäkterna enormt bara genom att ändra en färg eller placering.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Öka CTR
    Av Mattzaun i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 17:08
  2. Varierande CPC
    Av Legendarisk i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 22:43
  3. Analytics visar inte Cpc som trafikkälla
    Av Maltie i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 16:47
  4. Adwords, sjukt hög CPC
    Av grossank i forum Google AdWords
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 12:38
  5. Öka pagerank saftigt!!!
    Av lamadjuret i forum PageRank
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 16:13