Resultat 1 till 4 av 4

Sökmotoroptimering av forum

  1. #1
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Jag startade ett forum för lite sen och fick erfara något som jag läst om på bl.a. Seomoz, att Google "cappar" antalet sökfraser man hittas på om man försöker synas på många long tail-fraser. På ett par veckor kom jag upp i ett visst antal besökare men sedan tog det stopp och det verkar inte som om det spelar någon roll hur mycket innehållet utökas av besökarna, antalet besökare som kommer från sökmotorerna står kvar på samma siffra.

    Så vad behöver jag göra nu för att få mer trafik? Något som är specifikt för forum? Bör jag vänta på att mer content skrivs, bygga fler länkar eller vadå? Och vad för sorts länkar - snarare djuplänkar än länkar till förstasidan?

    Finns någon magisk formel för hur man bör sökmotoroptimera forum?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har inte så mycket tid nu men ger kort ett bra tips: se till att du har kvar samma URLer på dina trådar även om du flyttar runt dem, byter namn på dem osv. Använd även rel canonical. vBulletin har tyvärr mycket som är fel.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    När du driver ett forum så har du fördelen att användare genererar innehållet. Fokusera på att underhålla forumet och få användare att stanna och skriva intressanta trådar. Du kan bygga länkar mot både framsidan och trådar i sig, Bygger du mot framsidan så får ju hela din domän ökat värde. Skrivs det bra innehåll brukar forum få naturliga länkar till sig också. Använd related topics likt under denna tråden. Försök få till fina länkar som innehåller trådnamnet.

    Utöver onpage saker så är väl den magiska formeln: Skaffa fler aktiva användare!

    (bara några snabba tankar)

  4. #4
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Tack för intressanta tankar!
    Använder ett helt handkodat forum som ska vara bra optimerat.
    Men har någon annan också märkt av den här cappningen tydligt? Att man först syns på fraserna x, y, z men sen när mer innehåll kommit till så halkar man ner från de fraserna och syns på fraserna p, q, r istället? Försvann det problemet vid fler länkar?
    En sak jag tänkt på är att folk skriver ganska få eller korta inlägg och det borde ju verka till ens nackdel eller?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. optimering av nytt forum
    Av tintinskoog i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 17:48
  2. För intresserade av opensource forum
    Av Patrik Berggren i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 19:26
  3. Uppdatering och Sökmotoroptimering av min site.
    Av Sundream Estate i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 12:45
  4. Intresse av sökmotoroptimering
    Av Leekay i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 11:59
  5. SEO Chat Forum bannat av Google ...
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:35