Resultat 1 till 5 av 5

Vill varna för Ipeer.se (strongbox)

  1. #1
    Masse33s avatar
    Masse33 Masse33 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    1
    Jag har drivit webbsajter i snart 13 år och hunnit beta av en del webbhotell genom åren. Även VPS, dedikerad server har jag viss erfarenhet av och tycker mig kunna bedöma vad många av företagen erbjuder och kunna jämföra dem med varandra.

    Jag har haft Ipeer som en av mina huvudleverantörer av webbhotell under flera år. De är betydligt dyrare än andra konkurrenter men i hopp om att de levererar ett stabilt hotell för mina sajter så har detta varit acceptabelt. Under flera år har detta skötts exemplarist av Ipeer. Men så för en tid sedan så startade problemen, minst sagt underliga problem.

    Det började med att de gång på gång försökte få mig att konvertera mina sajter på webbhotellen till deras nya, betydligt dyrare VPS system. Jag tackade nej till detta vilket de då tycktes acceptera. De försökte dock åtskilliga ggr sälja på mig deras andra system men jag förklarade gång på gång att det inte var intressant eftersom VPS kräver mer kunskap om serverdrift för kunden och att vi var nöjda med hur saker fungerade idag.

    Då de inte lyckades sälja på mig detta bytte de strategi och anklagade mig plötsligt för att dra aldeles för mycket trafik och resurser på deras webbhotell. Jag svarade då med statistik bevis på att jag haft samma mängd trafik på sajterna sedan 4 år tillbaka och pekade också på att jag drog endast 8% av den trafikmängd som webbhotellet skall tillåta.

    Därefter dröjde det inte många dagar förrän diverse olika tekniska problem gjorde mina sajter obrukbara och onåbara för både google och besökare. Ibland fungerade det och ibland inte. Ofta var felen av sådan karaktär att sidan fungerade för besökaren ca 1-2 minuter för att därefter visa ett "internal apache error" under 30s, för att därefter fungera igen.
    Jag felanmälde detta till Ipeers support men de hänvisade bara till att felet var på mina sajters sida och att jag borde uppgradera till deras VPS!?

    Då blev jag förbannad på riktigt och gjorde en serversökning för att ta reda på vilka andra domäner som låg på samma IP (server och hårdvara) som mina sajter och jag fick då fram en lista på ca 150 andra sajter. Jag kontaktade ca 20 av dem och frågade om de upplevt tekniska problem eller övertalningskampanjer från Ipeers säljavdelning. Döm av min förvåning då 3 av dessa 20 hade upplevt exakt samma tekniska problem samt övertalningskampanj på att går över till VPS som mig själv. Alla tre hade också svalt Ipeers övertalningsbete och accepterat att flyttas till en svindyr VPS, vilket de alla var missnöjda med.

    Det skall också tilläggas att den trafik som jag + dessa andra 3 sajter drog var långt långt under den utlovade trafiken som webbhotellet skulle klara av enligt Ipeers säljargument.

    Jag kontaktade därefter Ipeer och begärde en förklaring till ovan och de kunde/ville inte svara tillbaka, till synes besvärade över att jag hade en lista på alla andra kunder på samma hårdvara. Då bad jag om att få prata med ansvarig chef och fick då prata med ansvarig person på strongbox som tydligen är ansvarig för den tekniska driften på Ipeer. Chefen erbjöd oss då att få använda deras VPS gratis under 2 års tid. Det kändes helt klart som ett sätt att få oss nöjda igen och hålla tyst om det inträffade. De sa att de skulle utföra flytten av våra sajter från webbhotellen till VPS inom kort. I samma veva upphörde också de tekniska problemen att plåga våra sajter på webbhotellen. Man kan undra varför!!

    Efter tre veckors tid, och problemfria webbhotell, hade de fortfarande inte utfört flytten. När vi frågade varför flytten inte påbörjades sa de plötsligt att de inte kunde utföra flytten för oss pga tekniska svårigheter!? Vi svarade då att vi inte brydde oss så mycket om det eftersom webbhotellen nu fungerade okej igen. Efter kontroll såg jag dock att de flyttat de andra tre kunderna (men de fick ju också betala dyrt för detta).

    Men då händer det: Dagen efter upphör plötsligt flera nyckelfunktioner på våra domäner att fungera. Då har de tagit bort både php_flag_error samt mod_rewrite samt ett flertal andra självklara funktioner som våra sajter använder sig av. Ca 80% av våra internsidor på alla sajterna var nu inte nåbara.

    Vi felanmälde detta och fick raskt till svar att dessa funktioner inte längre var tillgängliga för webbhotellskunder av säkerhetsmässiga skäl.
    Förvånad av deras svar kontaktade vi återigen ca 20 slumpmässigt utvalda sajtägare som låg på samma webbhotells server och hårdvara som oss och bad dem kontrollera ifall de hade samma problem. Ingen av dem hade problem med dessa funktioner.

    När vi då återigen konfronterade Ipeer och deras chef om vad som försigick, så fick vi inget svar alls tillbaka!

    Som ni förstår av historien ovan så tröttnade vi på Ipeer och deras bedrägliga, snudd på kriminella, beteende att behandla utvalda kunder på. De som inte vill flytta sin sajt från webbhotellet till ett svindyrt VPS system med tillhörande svindyra support, kan få stora problem som synes.

    Jag vill av detta VARNA alla att använda sig av Ipeer.se och även Strongbox. Vi har under många år varit nöjda med Ipeer och kanske är orsaken till deras helomvändning och oseriösa agerande att de haft stora interna svårigheter med ägarskap samt personal (enligt rykten)

  2. #2
    pralbins avatar
    pralbin pralbin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Jag kan intyga att iPeer skapat stora problem även för en verksamhet som jag är involverad i. Driftstopp flera gånger om dagen vissa perioder. Bytte relativt fort.
    Albin Stööp. Erbjuder professionell SEO.

  3. #3
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Tack för informationen. Det var lite av vad jag kände när jag blev uppringd av säljare för att flytta samtliga av mina kunders domäner till just att få stora fördelar som webbutvecklare att kunna tjäna pengar på webbhotellet, men jag avböjde pga. Undersökte med hjälp av Google innan jag ville välja att ev lägga nya domäner till just box. Känns skönt nu i efterhand att jag valde rätt. Beklagar för din del hur illa behandlad du har blivit. Förstår inte hur de tänker när de arbetar på det sättet. De behöver ge 100% service till sina kunder eller snarare 150% service när de generellt sätt är okända för slutkund. Igenom att de arbetar med återförsäljar system.

  4. #4
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    Bra att du delar med dig
    sjukt vad vissa företag kommer undan med

    har testa en del hosting firmor genom åren
    och kundvård är sjukt viktigt

    Är det ingen Ipeer som har nått att tillägga ?
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kod:
    Det skall också tilläggas att den trafik som jag + dessa andra 3 sajter drog var långt långt under den utlovade trafiken som webbhotellet skulle klara av enligt Ipeers säljargument.
    Oftast slår man i begränsningarna för minne/cpu först. Eller det är alltid så. Hur många besökare har du per dag samt ungefär vad gör de på din sida?
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google+ Invites för er som vill prova
    Av Mathias GBM i forum Google
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 18:33
  2. Hur vill vi ha SEO-företag.se?
    Av Joakim i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 06:15
  3. Är det något ni vill veta ang SEO för Wordpress?
    Av Marcus Westberg i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 17:20
  4. Om man inte vill berätta för hela världen...
    Av Christer Erenlöf i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 12:30