Resultat 1 till 9 av 9

Bildnamn

  1. #1
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Jag har en teori som jag även läst på vissa ställen om att det är viktigt att ha bra namn på bilderna som man lägger upp på en sida. Alltså t.ex. döpa dem efter sökord och passande namn till vad de föreställer.

    Vad säger ni om detta och har för erfarenheter?

  2. #2
    MrBs avatar
    MrB MrB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    155
    jag gör alltid det
    och dom brukar dyka upp i bild söken
    antar att dom ger plus till din SEO
    Jobbar med webbaserad Schemaläggning mm

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av HemsidePortalense Visa inlägg
    Jag har en teori som jag även läst på vissa ställen om att det är viktigt att ha bra namn på bilderna som man lägger upp på en sida. Alltså t.ex. döpa dem efter sökord och passande namn till vad de föreställer.

    Vad säger ni om detta och har för erfarenheter?
    Bildnamnet är först och främst viktigt för googles bildsök, men det är rimligt att anta att det hjälper sidans relevans för ett givet ord/fras om det används rätt. Tänk också på att använda alt-text och title-text på ett bra sätt. Jag har skrivit en ganska utförlig guide här: http://www.abatopia.se/sokmotoroptim...der-img-taggen, där jag även testar (misslyckat) att få Google att snappa upp att bilden tillhör Creative Commons och är fri att använda. Om någon lyckats bättre får ni gärna hojta till :-)

  4. #4
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    @ Michael. En bra guide om hur man får Google att ranka och hitta dina bilder.

    @ Mr B. Ja, bilderna kan medföra kraft till din seo. Har du en nischad sajt, så får du kraft av bilderna, då "hela" webbplatsen handlar om samma sak. Samt bilderna driver ju även trafik till din sajt.

    @ HemsidaesPortalense. Du borde ju ha koll på detta då du skriver på din webbplats att du säljer seo
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  5. #5
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Michael B - Ja det är den erfarenheten och tankegångarna jag har med. Tack för länken, ska läsa igenom i lugn och ro senare!

    @Petter Hedman : Läs igen. Jag vill alltid lära mig mer och få än mer specificerad kunskap, därför jag är här + trevligt prata med likasinnade, och det var inte en fråga OM det var så utan mer om andras erfarenheter. Min fråga lede till en vad det verkar matnyttig länk, trevligt. Man blir aldrig fullärd!
    Senast redigerat av Joachim F den 2011-07-24 klockan 14:25.

  6. #6
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Michael Bingmerts-
    Det här med mapp-namnen var intressant, har du någon täckning för det, någon referens eller baserar du det på teorin "övertydlighet leder till djupare förståelse för robotarna"?!

    Följdfråga, när man jobbar med Wordpress-system, finns det något smidigt sätt att styra namnen på mapparna som finns och skapas eller är det FTP eller liknande manuellt jobb som gäller?

  7. #7
    pralbins avatar
    pralbin pralbin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    26
    Jag anser det mycket viktigt att ha en relevant bildtext och alt-text för bästa SEO
    Albin Stööp. Erbjuder professionell SEO.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har också skrivit en del om detta i min artikel. Namnet på mappen där bilden ligger är jag nästan säker på är helt irrelevant. Visa gärna källa om så inte är fallet. På N.nu så bevarar jag den ursprungliga namnet på bilden vid uppladdning.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Tack för era svar.

    Ja det mesta är rätt grundläggande och det här med mapp-namnen har jag aldrig stött på förr, men det var också en anledning till trådstarten att försöka höra något oväntat.

    Gärna referenser på det eller om flera här inne har erfarenhet från att det gett effekt på något sätt?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)