Resultat 1 till 19 av 19

PHP och Mysql forum

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag och min kompis har tänkt att starta ett forum nu i höst. Målgruppen är unga killar och verktyget ska gå att bygga ut och ändra i rätt mycket själva.

    Någon här på SEO- forum som vet något bra och helst gratis php mysql forumverktyg? Helst ska det självklart vara ganska så SEO anpassat.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag rekommenderar vBulletin med vBSEO som detta forum använder, men det kostar dock lite ($309).
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Okej. Det ligger lite över vår budget. Hade redan kollat in det eftersom jag tycker det fungerar så bra ... Både jag och min kompis läser ju just nu så vi har inga större pengar att röra oss med.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Någon mer som har tips? Eller är det någon som har erfarenhet av http://www.punbb.org/ ?

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Gamla hederliga phpbb finns ju också. Tror det ska vara seo vänligt efter lite modefiering.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Okej. Vi bestämde oss för att köra med det igår. Verkar vara det bästa alternativet.

  7. #7
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Jim: Hur tänker du själv angående vBullitin med uppdateringar och så? Ska du uppgradera varje år eller det kommer inte så många ändringar så det är värt det?

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jim: Hur tänker du själv angående vBullitin med uppdateringar och så? Ska du uppgradera varje år eller det kommer inte så många ändringar så det är värt det?
    Jag har tittat på de ändringar som har kommit med de nya uppdateringarna men jag ser inga ändringar som jag behöver och det är inte värt min tid.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ett problem med phpbb som jag upplever är att man måste kontinuerligt patcha för att slippa scriptkiddies .. det kan vara jobbigt om man har modifierat sin kod. Samma problem uppkommer rimligtvis med vbulletin osv.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ah okej. Vad exakt menar du med "scriptkiddies"? Är inte så särskilt haj på sånt här..

  11. #11
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Småkids som läst om nån lucka i phpBB och testar det på något forum.

    För övrigt är mitt största problem alla spammers som postar skitinlägg eller bara skapar skräp-användare

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ajdå! Hur råder man bot på det? Massor moderatorer som är aktiva?

  13. #13
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Jag brukar köra en rensningsrunda lite då och då och ta bort dom manuellt. Plus att jag uppdaterar listan med blockade mailadresser samtidigt. Naturligtvis kan man göra andra ändringar för att förhindra det men jag tycker inte det varit lönt än så länge...

  14. #14
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag driver bara ett forum som är synnerligen inaktivt, trots detta så registrerar sig fakeanvändare (manuellt, vi har captcha) för att få en backlink eller två via sin profil-sida tex. Helt sjukt vad desperata en del är... Det är ett 100% svenskt forum och det är internationella spammare..
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  15. #15
    freakaliss avatar
    freakalis freakalis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Någon mer som har tips? Eller är det någon som har erfarenhet av http://www.punbb.org/ ?
    Jag kör punbb på receptforum. Det är hyffsat lätt att integrera om man vill bygga vidare. Tyvärr så har dock utveckling varit rätt död i nästan ett år.

  16. #16
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Tror inte Captcha stoppar de värsta spammarna. Tror de kommer runt det på något sätt. Kör också det och det hjälper bara lite. Tyvärr...

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det värsta problemet är väl knappast att någon registrerar en länk på sin användarsida. Jag är helt övertygad om att Google algoritm har kännedom om hur forum fungerar. Jag gissar att Google

    1) I praktiken struntar kapitalt i användarlistorna i välkända forumplattformar och följer länkar i postningar till användarsidor, vilket i så fall innebär att värdet av en utlänk på en användarsida beror av hur aktiva du är. D.v.s. användare som postar länge refererar till sin sida.

    2) Inget forum som här är aktuellt bör någonsin få en väsentlig trustranking. Därmed krävs att länkarna åldras. För ett forum kommer det ju primärt knappast berör länken ut från användarsidan utan snarare den interna länkning till användarsidan.

    Skulle det inte vara på det här sättet skulle ett forum med 100 användare som gör 10 postningar per dag rankas sämre än ett forum med 10 användare som gör tio postningar per dag. Någon väsentlig skillnad mellan exemplen är det emellertid inte när den externa länkningen till forumen är jämförbara.

    Vad som däremot kan vara ett högst väsentligt problem är om ditt forum är känsligt för XSS-angrepp och codeinjection. Den som vill missbruka ett forum för bättre rankning, via hacking, skulle:
    1) leta rätt på känsliga forum och sedan göra sökningar i forumet där han gör injektion av länkar i söktermen så att de visas på resultat sidan.
    2) Länka in söksidorna från diverse spamsidor så att de indexeras.
    Hence att Google ogärna indexeras länkar med söktermer men fortfarande har jag sett att det missbrukas och att målsajterna vinner på det. Så det här bör man se upp med för de som missbrukar det som jag identifierat är sidor som samlar på sig oseriösa länkar för att sedan länka vidare till huvudmålssajten som typiskt är:

    1. På stark första plats har vi pokersajter.
    2. Bloggar som marknadsför prylar.
    3. Porrsajter.

    I samtliga fall är uppsamlingssidorna för spamlänkarna tämligen oseriösa och bör ämnen som en seriös webbsajt förlorar på att länka till...

  18. #18
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    phpbb:s säkerhet är riktigt dålig och folk hackar forumen ständigt. Så du måste vara noga med uppdateringar till phpbb, samt rätt rättigheter på filerna.

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Japp... Får väl bli så. Har dock inte hittat nåt bättre verktyg än phpBB om man inte vill bygga eget, vilket vi inte har kompetensen till för tillfället.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO World Championship - Team SEO Forum?
    Av David Nilsson i forum SEO-tävlingar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 10:47
  2. Har 1 Forum. Vill ha 4.
    Av KrukaaN i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 14:40
  3. SEO forum?
    Av j0han i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:44
  4. Freehosts med PHP, MySQL, Cron m.m
    Av dr phil i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 22:12