Resultat 1 till 11 av 11

Tips för att för att få många Facebook gilla/rekommendera till en URL

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Facebooks beräkning på hur många som gillar en URL är egentligen en summa på totala antalet shares, kommentarer och gilla-markeringar knuten till en viss URL.

    En e-butik kan alltså skriva och länka till en produkt-URL i sin e-shop på Facebook med en fråga. Där kanske han får 8 svar och 2 gilla-markeringar inne på Facebook. Han kan till exempel köra ut URLen till frågan på Facebook på Twitter.

    Sedan kan han med denna visa upp att det är 11 stycken som rekommenderar(!) hans produkt fast att det faktiskt är 0 personer som har klickat på knappen rekommendera i hans e-butik ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Hur får du ihop det? Borde vara 10 om det är som du säger eller räknar du med ägaren själv?

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja ägaren själv räknas som en share.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Japp antog det =)
    Vi kör mycket med FB och märker att de länkar man skickar upp och får gilla markeringar även får detta på sidan. Annonser är samma sak.
    Dock tycker jag det viktigaste är att folk klickar på gilla/dela på sidan då det blir så pass mycket mer spridning än om en produkt har 15 gilla markeringar mer än det annars skulle ha.

    Kommentarerna är också en sak som kan ge riktigt bra feedback. Då det blir personligare om kunder skriver på om produkten samtidigt som den hamnar i loggen. Vi får en kommentar och folk i personens umgänge börjar diskutera produkten.

    Tror det är inte spelar så stor roll när det gäller gilla markeringar om man ska få till ett avslut men jag blir gärna överbevisad om någon kan kan hävda annat.

  5. #5
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Är det så att dessa hamnar som en riktig Gilla / Like och att jag sedan kan skicka dem privata meddelanden & posta ut på deras wall ?

    Kommentar funktionen är riktigt riktigt bra och vid rätt integrering av den på sin webbsida så kan det ge en enorm exponering, Personligen har jag börjat byta ut alla tidigare varianter av comment's tex Wordpress inbyggda mot just Facebook's , Kan man få många att skriva så innebär det att varje gång en ny människa skriver kommer detta att bli en ny händelse för alla som skrivit innan, Inlägget kommer även för dessa att synas i senaste händelser och på wallen, Detta betyder att det är en enorm sannolikhet att en tidigare besökare väljer att åter-besöka min site och några upprepningar på detta så har denna människan skapats sig en ny rutin

    F.Ö "Facebook Admin" är ett kick-ass wp plugin som verkligen underlättar allt med FB OG m.m

  6. #6
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Är det så att dessa hamnar som en riktig Gilla / Like och att jag sedan kan skicka dem privata meddelanden & posta ut på deras wall ?

    Kommentar funktionen är riktigt riktigt bra och vid rätt integrering av den på sin webbsida så kan det ge en enorm exponering, Personligen har jag börjat byta ut alla tidigare varianter av comment's tex Wordpress inbyggda mot just Facebook's , Kan man få många att skriva så innebär det att varje gång en ny människa skriver kommer detta att bli en ny händelse för alla som skrivit innan, Inlägget kommer även för dessa att synas i senaste händelser och på wallen, Detta betyder att det är en enorm sannolikhet att en tidigare besökare väljer att åter-besöka min site och några upprepningar på detta så har denna människan skapats sig en ny rutin

    F.Ö "Facebook Admin" är ett kick-ass wp plugin som verkligen underlättar allt med FB OG m.m
    När det gäller kommentarerna. Har precis lagt in det på sajten. Finns det någon adminsida där man kan se vad alla skriver utan att gå in på specifik produkt för att kolla?

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Dunken,

    Du har rätt i att det blir mer spridning.

    Angående att använda det för att få högre procent i avslut så kanske det inte gör så stor skillnad med en vanlig e-butik. Men om vi tar till exempel en landningssida där man kan köpa en digital produkt och det står "139 personer rekommenderer detta" så tror jag nog att det kan göra roll. Jag använder det på detta sättet på www.n.nu och tror det gör skillnad även om det är rätt svårt att mäta.

    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Är det så att dessa hamnar som en riktig Gilla / Like och att jag sedan kan skicka dem privata meddelanden & posta ut på deras wall ?
    Nej, detta är till en URL och inte till en "Page".
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Jim
    Jag tror absolut inte att det skadar och som du säger så kan det även ge en del köp eller i ditt fall fler hemsidor som i sin tur leder till köp.

    Tror dock inte att det hade skadat med en kommentars flik på startsidan där folk hade kunnat kommentera då jag känner att det skulle ge en bättre upplevelse. Och det även om det är en negativ beskrivning så ser man den som ärlig och då tror ja även kunden är mer införstådd om vad det är som gäller.

    Dunken Se denna länken och jämför med någon av våra andra som inte hunnit bli kommenterade. Den har endast haft kommentarer i lite mer än en dag och som du ser har vi även gilla, skicka, tweet och google+ med för att även kunna ge mer spridning. Vi håller på att göra om alla sidor nu inför julen och detta är nog en av dom mest positiva jag har varit med om än så länge.

  9. #9
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av dunken Visa inlägg
    Jim
    Jag tror absolut inte att det skadar och som du säger så kan det även ge en del köp eller i ditt fall fler hemsidor som i sin tur leder till köp.

    Tror dock inte att det hade skadat med en kommentars flik på startsidan där folk hade kunnat kommentera då jag känner att det skulle ge en bättre upplevelse. Och det även om det är en negativ beskrivning så ser man den som ärlig och då tror ja även kunden är mer införstådd om vad det är som gäller.

    Dunken Se denna länken och jämför med någon av våra andra som inte hunnit bli kommenterade. Den har endast haft kommentarer i lite mer än en dag och som du ser har vi även gilla, skicka, tweet och google+ med för att även kunna ge mer spridning. Vi håller på att göra om alla sidor nu inför julen och detta är nog en av dom mest positiva jag har varit med om än så länge.
    Grymt, FB comments är värt sin vikt i guld så som funktionen fungerar nu. Ja du kan kontrollera allt på samma ställe. Tror man sätter ett ID på alla comment's boxar, Jag ska kolla upp det så snart jag har några minuter över.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Dunken,

    Du har rätt i att det blir mer spridning.

    Angående att använda det för att få högre procent i avslut så kanske det inte gör så stor skillnad med en vanlig e-butik. Men om vi tar till exempel en landningssida där man kan köpa en digital produkt och det står "139 personer rekommenderer detta" så tror jag nog att det kan göra roll. Jag använder det på detta sättet på www.n.nu och tror det gör skillnad även om det är rätt svårt att mäta.



    Nej, detta är till en URL och inte till en "Page".
    Du kan skicka till alla som har gillat / likat ett url, Det är dock inte helt enkelt att få tillgång till den sidan. Om man configurerat och intrigerat Facebook OG fullständigt genom att skapa en app så skapas en admin sida för varje enskilld sida som gillas / likas på din webbsite, Denna admin sida har bara admins tillgång till och kan då skicka PM till alla som gillat just det specifika url:et, Denna funktion tsm med en smart setup gör att tex en E-shop kan skicka erbjudanden / nyheter till precis dem som är mest intresserade av det.

  10. #10
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    tiiias vill du kolla de så vore det riktigt snällt.

  11. #11
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av dunken Visa inlägg
    tiiias vill du kolla de så vore det riktigt snällt.
    För att kunna utnyttja en social integrering ordentligt behöver du skapa en Facebook app. Om man gör detta ordentligt så får du flera bra funktioner så som att

    - Kunna administrera kommentarer m.m på ett ställe och för hela sidan.
    - Kunna skicka ut meddelanden till alla som har "Gillat" eller kommenterat på en viss sida, värdefullt vid tex kampanjer eller rea m.m
    - Och många andra funktioner.

    Vad som sker när detta är korrekt inställt är att varje gång någon gillar en ny sida på din webbplats så skapas automatiskt en fanpage på facebook som är direkt kopplad mot denna sida, Denna fanpage har bara adminstratörer tillgång att komma åt, alla andra skickas direkt till din webbplats. Så detta innebär även att i söket på Facebook kommer dina produkter, sidor m.m att finnas med och du kommer exponeras på ett bra sätt.

    Hoppas det gav någon sorts svar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nya tips för att komma med i DMOZ?
    Av craj i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 20:53
  2. Smart sätt att få många opt-in
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 10:11
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 12:00
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:54
  5. Idé för att få fler forummedlemmar
    Av Mastermind i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 16:02