Resultat 1 till 24 av 24

Var kan man annonsera för en kostnad för 2,5 kr per klick eller mindre (till N.nu)

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag håller på att planera på att ta steget längre med N.nu och funderar på att köpa annonsering. Jag använder AdWords och jag känner till men har inte provat ännu annonsering på Facebook.

    Om man kollar på större svenska sajter så brukar de alltid ta betalt för antal visningar (CPM). Problemet är att jag inte vet hur många klick man får.

    Finns det någon som känner till ett bra ställe jag skulle kunna köpa en annons för N.nu, vad det skulle kosta och där jag får valuta för pengarna? Eller är det bara SEO/AdWords som gäller?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Facebook skulle ja rekommendera. Ligger med annons där idag för ca 1.50.
    Knepet med facebook annonser är att den ska vara attraktiv för användaren då fler klickar ju mindre kostar det. Samtidigt som du får fler som förhoppningsvis är intresserade av dina produkter. Viktigt är också att välja rätt målgrupp.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Använd statistiken från AdWords för att räkna ut CPM, bjud alltid lägre än vad AdWords kostar. Be att få testa billigt en kortare period (månad?) och betala ett högre pris om resultatet är bra (både klick och avslut)

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Det går att trixa riktigt mycket med kostnaderna på Facebook, Tror jag har ett par rapporter som beskriver hur man gör för att komma ner i pris och det ska vara en markant skillnad vad jag förstått. Om någon vill ha så skicka ett PM

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack så mycket för alla tips. Jag kommer definitivt att testa Facebook. Jag har hört att det ska vara dyrt och det har avskräckt mig men jag ska ge den en chans och se hur det går. Tack även Stefan för ditt tips! Just nu har jag en CPM på mellan 10-30 kr på AdWords. Tveksamt om jag kan köpa en annons så billigt som även är väl synlig above the fold?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Fördelen med Facebook jämfört med Adwords är framförallt bilder och att du kan välja exakt efter personernas intressen. På google är det mer sökordsriktat.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tiiias, den rapporten skulle jag gärna ta del av.

    Jim..... det är nog jag som oavsiktligt ljugit för dig verkar det som. Får be om ursäkt för det.
    Några annonser för 1,50 som dunken har låter helt sjukt jämfört med vad vi har betalat för våra annonser där. Vi har alltid betalat äckligt mycket för Facebook annonser och har helt enkelt tröttnat på att använda dom för att det var så dyrt.

  8. #8
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tiiias, den rapporten skulle jag gärna ta del av.

    Jim..... det är nog jag som oavsiktligt ljugit för dig verkar det som. Får be om ursäkt för det.
    Några annonser för 1,50 som dunken har låter helt sjukt jämfört med vad vi har betalat för våra annonser där. Vi har alltid betalat äckligt mycket för Facebook annonser och har helt enkelt tröttnat på att använda dom för att det var så dyrt.
    På Facebook så fungerar det som så att ju mer poppis din annons blir ju mer får du ner priset. Det märker du ofta genom att man ofta i början av en annons får betala mycket och sen efter hand så sänks den då de får in mer statistik på hur den ligger till jämfört med andra annonser.

    Kan ju vara så att vi lyckas locka många genom att slänga upp något snyggt och rockigt som vår målgrupp gillar. Men försöker man sälja tex A4 papper så kanske det inte är så sporrande att klicka på vilket gör att facebook får in samma pengar för lika många visningar som den med A4 papper.

    Förklaringen var från Facebook när jag pratade sist att dom ville ha så många attraktiva annonser som möjligt och de som inte ger något kommer då tas bort eftersom dom inte är lönsamma.

  9. #9
    dunkens avatar
    dunken dunken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    25
    Det är dock svårt att få lite mer sexigare bilder godkända då vi inte ens fick annonsera med bikini som var fotad på provdocka =)

  10. #10
    smsnetworks avatar
    smsnetwork smsnetwork är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    10
    Jag annonserar på Facebook för 16:- klicket och Google mellan 12-13:- klicket
    På dem utländska delarna, facebook på mina sökord för svensk trafik ligger mellan 6-7:- klicket

    Google är billigare på svenska sökord än Facebook.
    Facebook generar inte lika relevant som google enligt mina åsikter.

    Facebook langar upp dem för alla som har grupper osv där kompisar kan be dem joina grupper osv öka se värdigheten för folk som inte är intresserad google generar för varje person som verkligen söker efter den typen av produkten.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av smsnetwork Visa inlägg
    Jag annonserar på Facebook för 16:- klicket och Google mellan 12-13:- klicket
    På dem utländska delarna, facebook på mina sökord för svensk trafik ligger mellan 6-7:- klicket

    Google är billigare på svenska sökord än Facebook.
    Facebook generar inte lika relevant som google enligt mina åsikter.

    Facebook langar upp dem för alla som har grupper osv där kompisar kan be dem joina grupper osv öka se värdigheten för folk som inte är intresserad google generar för varje person som verkligen söker efter den typen av produkten.
    Det var snarare detta vi kom fram till också. Men det handlar väl om vilken bransch man är i förstås. För oss och våra kunder var Facebook ad's dåligt och dyrt jämfört med Adwords, som i sin tur också är ganska dyrt.

  12. #12
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Problemet med att jmf CPM med Adwords är att du inte hittar den CTR nån annanstans. Du kan ju lätt köpa både above the fold banners och RON banners för mellan 4 - 20 kr CPM. Men CTR kommer ju vara 0,01% om du har bra CTR...så jämförelsen med Adwords blir rätt meningslös.

    YahooSearch finns ju såklart. Annars kan man också förhandla med flera om att köra CPC istället för CPM men nivåerna kommer ju ligga över 2,50 kr. AdBid till exempel men då är det 3-3,50 kr minimum.

    Dessutom har Adwords en tendens att vara de som har högst CR också. I alla fall för mig.

    Om du ska köra banners finns ju iofs vissa saker som kan höja parametrarna såsom reTargeting (ReMarketing i Adwords) och vertikaler och behovsbaserade lösningar.

    De som brukar vara med på CPC dealar är ju fota lite mindre sajter såklart. Men Googles display ger billiga klick men dålig CR.

  13. #13
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Du kan alltid annonsera på någon av mina sajter Jim.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  14. #14
    tap1ons avatar
    tap1on tap1on är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Allt med facebook annonsering handlar om att få hög ctr. Har dina annonser en ctr på över .1 så börjar dina klickpriser att gå ner. Får du en ctr över .2-3 så kommer du kunna betala kronor eller till och med ören för dina klick.

    Skapa annonser som får folk att klicka(annonser som sticker ut) och du får dina klick i princip gratis.

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har nu startat annonsering med banners via AdWords och AdBrite. Lagt upp en kampanj på Facebook och kommer även att lägga upp en annons på tankafetast.com.

    Jag återkommer med info hur det har gått!
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Jag har nu startat annonsering med banners via AdWords
    Var aktiv för visningarna kan gå snabbt (beroende på hur du riktat den såklart). Finns också en tendens att man får börja med högre CPM bud för att sedan gå ner för att få en bra CTR direkt och sen kunna bibehålla den fast med lägre CPM.

    Börjar du får lågt kommer visningarna dröja mer och det tar längre tid att småhöja allt eftersom. Lycka till.

  17. #17
    catchs avatar
    catch catch är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    79
    Ska bli intressant och se vad det blir för resultat.

  18. #18
    AndersJs avatar
    AndersJ AndersJ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    20
    Affiliatenätverk är inte intressant eller? Där kan du betala per klick, och de flesta som erbjuder klick där ger ju bara 0,5-1 kr / klick.

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jodå, det kan vara intressant. Jag ringde Tradedoubler för ett tag sedan och det skulle kosta riktigt mycket bara för att lägga upp sin kampanj så jag bortsåg sedan från affiliatenätverk. Dock såg jag nyligen att det fanns ett program på adrecord med betalning per klick. Jag ska höra med dem vad det kostar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    AndersJs avatar
    AndersJ AndersJ är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    20
    Finns flertalet mindre aktörer som inte tar fasta kostnader / månad, utan enbart en % av vad affiliates tjänar. Exempel är Wordon och Affelix.

  21. #21
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Tradedoubler har ju en hel del fasta kostnader, jag tycker du ska gå på någon av dem som bara har rörlig. Adrecord tror jag fungerar så och Wordon (jag är själv delägare så det är lite egenreklam) vet jag fungerar så.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  22. #22
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Tack så mycket för alla tips. Jag kommer definitivt att testa Facebook. Jag har hört att det ska vara dyrt och det har avskräckt mig men jag ska ge den en chans och se hur det går. Tack även Stefan för ditt tips! Just nu har jag en CPM på mellan 10-30 kr på AdWords. Tveksamt om jag kan köpa en annons så billigt som även är väl synlig above the fold?
    Kanske kan ordnas ... vad har du för budget?

  23. #23
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack, ska ta en titt även på Wordon och Affelix. Jag ringde även Johnny på Adrecord.

    Patrik, jag ringer dig.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  24. #24
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    En intressant tråd som förtjänar en egen avdelning på forumet, dvs där vi pratar om olika nätverk med CPM, CPC osv.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Var kan man köra Ruby on rails?
    Av Kimpo i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 14:56
  2. Kan man korslänka för mkt internt?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 08:59
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 23:41
  4. Forum layout köpes! Eller råd var detta kan köpas?
    Av swedph i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 20:28
  5. När kan man utge sig för att vara SEO-konsult?
    Av Håkan Liljeqvist i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 12:15