Resultat 1 till 14 av 14

Info och lite regler gällande våra träffar

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    En av de största ändringarna med den nya versionen av detta forum är att vi kommer regelbundet att ha träffar runt om i Sverige. Detta kan vara allt ifrån Afterworks med 5 personer till stora konferenser med över 100 deltagare. Alla träffar kan ses i forumsektionen träffar.

    För den som vill komma till en träff så skriv i tråden att du kommer. Men det är ok för andra som inte är medlemmar på forumet att komma.

    Nedan är struket:
    Sponsorer

    Forumet har numera en del sponsorer, dessa kan ses med loggor nedanför alla trådar. Vid varje träff, oavsett storlek, så skulle jag verkligen uppskatta om en del av tiden avsattes för att tacka och prata om varje sponsor. Detta är viktigt för att det är en av anledningarna till varför företaget väljer att sponsra. (Kontakta mig om du är intresserad av att sponsra.)
    Lite regler för den som vill starta en tråd

    Vem som helst kan ta initiativet och starta en tråd och är varmt välkommen att göra så. De enda kraven är:

    • En tid och plats är redan bestämd.
    • Trådstartaren har redan organiserat minst 2 andra personer som är medlemmar på detta forumet som kommer att komma på träffen.
    • Trådstartaren ser till att man tackar och pratar lite om sponsorerna enligt ovan på själva träffen.

    Lite tips

    • Om träffen ska ske i en större stad som Stockholm så ha gärna ett tema för träffen. Till exempel länkbygge, marknadsföring genom Facebook osv så kan det kanske bli mer intressant för andra att komma.
    • Ha gärna en introduktion i början där alla kan presentera sig, säga vad deras användarnamn på forumet är och berätta lite om sig själva.
    • Hjälp gärna till att sprida tråden med träffen via sociala medier så att fler ser den och kommer.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2014-09-04 klockan 17:55.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Tycker du verkligen att det är relevant att prata om dina företag på en SEO träff? Är det inte bättre att "sponsorerna" fixar lokal,mat och dryck? Känns lite konstigt att prata om två företag som har sina länkar på ett forum. Jag menar dessa träffar är en social grej där vi delar med oss av information.

    Förstår inte riktigt syftet med sponsorerna faktiskt. Är det inte roligt att användarna startar upp träffar genom hjälp via ditt forum eller måste du ta betalt för detta?

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Plekis,

    Tack för feedback. "Mina" företag är det inte. Meningen är att jag nu ska skaffa fler sponsorer för forumet och träffarna. Loggan för N.nu syns just nu som sponsor mest för att jag bara har 1 sponsor. Mvison är den enda egenliga sponsorn just nu och visst jag är inhyrd konsult hos dem men de sponsrar forumet med pengar specifikt för forumet. Med "en del tid" så menar jag att det inte behöver vara mer än 5-10 minuter. Om någon sponsrar med pengar så är det inte mer än naturligt att de får någon reklam för det. Och jo sponsorn kommer att stå för lokal, mat och dryck men bara i vissa större träffar.

    Att jag får någon slags ekonomiskt kompensation för att jag lägger ner mycket tid för att driva och utveckla forumet ser jag inget speciellt konstigt med.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2011-08-04 klockan 10:19.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Att jag får någon slags ekonomiskt kompensation för att jag lägger ner mycket tid för att driva och utveckla forumet ser jag inget speciellt konstigt med.
    Nej det är verkligen inga konstigheter. Det som är konstigt är att du ska ha betalt för saker som sker på folks fritid utanför forumet.

    "Vid varje träff, oavsett storlek, så ska en del tid avsättas till att tacka och prata om varje sponsor.". Skulle det inte vara trevligare om det stod "Vid varje träff, oavsett storlek, så skulle jag verkligen uppskatta om en del av tiden avsattes för att tacka och prata om varje sponsor".

    25% av besökarna kommer kanske från seo-forum.se, 25% från något annat forum och resten från kollegor och bekanta. I detta fall skulle vi i så fall tacka 20 olika sajter istället för att ha trevligt och prata om något vettigt!

    Anordnar du eller någon annan som driver seo-forum.se en träff är det däremot en helt annan sak.

    Ja detta är bara min åsikt och därför det finns forum så man kan diskutera Hoppas du inte tar illa upp och förstår min poäng.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag kanske formulerade mig klumpigt, jag ska se över det.

    Tråden här handlar om forumets träffar som jag gör reklam för genom dels forumet men även twitter osv. Det kommer även max finnas 4 sponsorer samtidigt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Lite konstigt är det faktiskt att prata om forumets sponsorer när man träffas utanför.
    Om forumet eller sponsorn är officiell arrangör av träffen, så fine, då är det inga konstigheter.
    Om du eller en representant för forumet eller sponsorn kommer och berättar vad sponsorn håller på med så funkar det också.

    "Just ja, vi skulle prata lite om n.nu också, är det någon som har provat? Jo det verkar gå snabbt och enkelt att ranka högt med dom, framför allt premium kontot. Jahapp, då går vi vidare"

    Nä inte naturligt

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag håller med de andra fast jag måste säga att jag tog det för givet. En afterwork som den som hölls innan idag (uppskattar deltagarna till en handfull) så blir det väldigt konstigt om man ska dra in sponsorerna i det hela när de egenltigen inte har något med det att göra (förrutom att de deltog, men då då kan de själva styra in det på det ).

    Men för större evenmang och träffar så är motsatsen en självklarhet tycker jag. Man går ju inte in som sponsor utan att få något tillbaka, även om man kanske får lite reklam på forumet.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag ska förklara lite situationen. Innan jag startade min nysatsning för forumet så var jag på väg att sälja forumet och fick ett attraktivt bud från Getupdated. Varför sälja? Jo forumet tar mycket tid och tankekraft från min sida när jag egentligen borde fokusera 100% på att utveckla N.nu och kunder. Nu när jag har fru och barn (mitt andra barn kommer nu i september) så är min livssituation mycket annorlunda än den jag hade när jag startade forumet i februari 2006. Nu är det max 40 timmar framför datorn i veckan som gäller.

    Jag funderade väldigt mycket på att sälja forumet men beslutade istället att ge den en ny chans. Saken är bara den att jag måste få något tillbaka från den tid som jag lägger på att driva forumet annars är det varken motiverande för mig plus även korkat rent affärsmässigt. Istället för annonser eller att tvinga medlemmar att betala för att kunna vara medlem så kom jag fram till att sponsorer måste nog vara det bästa. Haken med sponsorer är dock att om de inte får någon exponering på träffarna så är de inte intresserade. Det är nu jag ska sälja in till sponsorer och jag vill kunna säga att vi kommer att snacka lite om er och göra lite reklam för er på träffarna. Om det endast gäller de större träffarna så även om jag nu gör klart min nysatsning och nylanserar så tror jag inte att vi kommer ha fler än 1 stor träff per år. Och jag vill få in sponsorer på 6-månaders basis, kanske till och med 3 månadersbasis.

    Jag fattar att det är konstigt att på en Afterwork plötsligt säga typ: "Ok, nu måste vi snacka om och göra lite reklam för sponsorerna 5 minuter". Jag fattar det lika mycket som ni. Men jag tror att det är ett väldigt litet pris att betala med tanke på alternativen. Och det måste nog vara så om jag nu ska sälja in till och få in sponsorer. Eller kanske någon här har något annat förslag på hur jag skulle kunna få in pengar på den tid jag lägger på att driva forumet? Jag har provat att sälja VIP-medlemskap via seo-guide.se + forumet men det gav knappt något.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Spontant bara, kan man ju skicka iväg ett sponsorkit med lite brochyrer från sponsorföretagen, en SEO-How-To guide och dylikt som man kan dela ut bland deltagarna vid träffen. Den personen som anordnar tillställningen kan ta emot paketet som sedan delas ut bland deltagarna. En kul grej, informerande och kanske lite sales. Borde inte kosta sponsorföretagen så mycket heller. Eller?

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Bra idé Green!
    Ge sponsorerna möjlighet att presentera sig på träffarna, i form av "goodie-bags" som skickas ut, eller i form av att närvara och prata om sig själva.

    Kanske går det att ge sponsorerna lite större utrymme i forumet? Många nya medlemmar presenterar ju sig själva, varför inte låta sponsorerna göra samma sak?

    Om jag ska se till mig själv och hur jag kan bidra till att forumet får pengar, är medlemskap uteslutet. Spelar ingen roll hur billigt det är, kostar det pengar då drar jag. Däremot tror jag absolut att du kan ta betalt för extratjänster. Varför inte till exempel ta betalt för do-follow på signaturlänkarna?
    Tittar man på webforum.nu så kan man donera pengar, och det verkar fungera ganska bra där. Det är inte så många som donerar och inte så mycket, men det rullar in lite pengar varje månad.

  11. #11
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Forumet har numera en del sponsorer, dessa kan ses med loggor nedanför alla trådar. Vid varje träff, oavsett storlek, så skulle jag verkligen uppskatta om en del av tiden avsattes för att tacka och prata om varje sponsor. Detta är viktigt för att det är en av anledningarna till varför företaget väljer att sponsra. (Kontakta mig om du är intresserad av att sponsra.)
    Jag är intresserad av att bli sponsor. Kan jag sponsra med en produkt i fokus eller måste det gälla mina SEO-tjänster?

    mvh Anders
    Senast redigerat av Anders Tibbling den 2011-08-18 klockan 02:58. Anledning: stavfel

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Bra idé Green!
    Ge sponsorerna möjlighet att presentera sig på träffarna, i form av "goodie-bags" som skickas ut, eller i form av att närvara och prata om sig själva.

    Kanske går det att ge sponsorerna lite större utrymme i forumet? Många nya medlemmar presenterar ju sig själva, varför inte låta sponsorerna göra samma sak?

    Om jag ska se till mig själv och hur jag kan bidra till att forumet får pengar, är medlemskap uteslutet. Spelar ingen roll hur billigt det är, kostar det pengar då drar jag. Däremot tror jag absolut att du kan ta betalt för extratjänster. Varför inte till exempel ta betalt för do-follow på signaturlänkarna?
    Tittar man på webforum.nu så kan man donera pengar, och det verkar fungera ganska bra där. Det är inte så många som donerar och inte så mycket, men det rullar in lite pengar varje månad.
    Nu har jag inte varit medlem här så länge. Men kan bara hålla med dig om att en "donera-knapp" och kanske lite större fokus för sponsorerna vore en bra idè.
    Om nu forumet ska ha sponsorer så måste dom ha en central plats på forumet, Bra om medlemmar kan lämna feedback o.s.v. Det blir lite att bita i. Annars en bra idè, Hoppas det kommer snart också. Personligen ser jag fram emot en afterwork-möte i Blekinge med.

    /Micke

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag har funderat en hel del kring detta med sponsorer och beslutat att vänta med det tills vidare. Kostnaden för att sponsra var annars 19000 kr + moms för 6 månader för de som ändå är intresserad (samma som mvision betalade).

    Istället har jag gjort en liten satsning med annonser istället. Der är även mycket billigare så att alla har möjlighet. Se här tråden om det.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det blir bra med annonserna hoppas jag!
    Har sagt det förr men såger det igen:
    Tack för detta forum.

    Sälj det inte. Du sköter det såpass bra!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Diskussion kring nya regler gällande länkning på forumet
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 17:52
  2. Säljes lite com,net,info domäner
    Av nicklas i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 09:55
  3. Nya regler gällande försäljning
    Av Jim Westergren i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 23:01
  4. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03