Resultat 1 till 10 av 10

positioner på sökord

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Hej, har en liten fråga om positioner nu när kära gserp inte fungerar fullt ut (i alla fall inte för mig).

    Så jag har tagit steget att söka på mina sökord manuellt i google (då utan att vara inloggad på google). Jag läser mycket om positioner o.s.v. här på forumet. Men när man ser att det står position 10 eller 100, Menar ni då sidor eller plats?

    Och i så fall. Om man har ett ganska konkurrenskraftigt ord (c:a 25 000 000 i resultat). Är placering 57 (nu enligt gserp) bra? Och då utan att anlita företag, Dock hade vi ett som inte gjorde ett dugg i princip.

    Inlänkarna är på runt 500. Finns det chanser att få bättre positioner om jag fortsätter som jag gjort hitills (planerar nu en mer SEO-optimerad design).

    /Ortax

  2. #2
    Rebecca Hanssons avatar
    Rebecca Hansson Rebecca Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    7
    Hej Mikael,

    Om det står position 10 eller 100 är det just positionen din träff har, inte sidan. Om en sida på din site exempelvis har position 18 återfinns träffen på sidan 2.

    Svårt att generellt svara om position 57 är bra eller dåligt för ett sökord/fras med 25 000 000 st konkurrerande resultat. Beror lite på vad det är för ord/fras, vad det ger att ha placering 57 enligt dina mätningar, hur placeringsutvecklingen har sett ut osv. Däremot tror jag det finns en god potential eftersom du hittills inte har arbetat aktivt med SEO på siten.

    Finns definitivt goda chanser till ökade placeringar om du ser över och analyserar sitens design. Ett tips är att med hjälp av analyser i ex Google Analytics, A-B tester osv, försöka skapa en site som besökarna verkligen uppskattar, kommer tillbaka till, surfar runt på och delar med sig utav. Det kommer du vinna mycket på.

    500 inlänkar låter spontant bra. Det viktigaste är att de är värdefulla och kan tillföra din site värde i form av trust.

    Lycka till! Finns mycket bra info på forumet att ta hjälp utav.
    /Rebecca

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    vad bra svar

    Nu vet jag vad ni menar med positionerna också. Det sökordet jag tänkte på är ju en av dom svårare vi har (enligt vad jag märkt). sökordet är vvs. Men på en del andra sökord så har vi bra placering och då en del på första sidan.

    Hur menar du med A-B tester? har aldrig hört talas om det innan. Våra inlänkar är främst från säkra sidor från olika aktörer som är nischade just för oss. Och självklart har vi en del länkar i diverse länkkataloger och skrivit några artiklar som vi nu hoppas på kommer bli indexerade den närmsta tiden.

    /Ortax

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag skulle säga att plats 57 är dåligt!

    Det är naturligtvis en bra start om ni inte har optimerat sidan, men hur många besökare får man egentligen från sidan sex? Jag gissar på nånstans mellan noll och inga.

    Det finns också sökord där det krävs mycket resurser (tid/pengar/länkar) för att komma upp på sidan 57, men då ställer jag mig frågande om det verkligen är ett sökord man bör satsa på? Tjänar du så bra på just det sökordet, eller skulle det vara bättre att satsa på "rörmokare i gnesta" där det räcker med två länkar för att ta förstaplatsen?

    A/B-tester går ut på att du har två varianter av något, och analyserar vilken som ger bäst resultat. Du kan till exempel jämföra avslutsfrekvensen om du har "Lägg i kundvagnen" eller "Lägg i kundkorgen" som text på köp-knappen. En butik som jag var inblandad i för länge sedan ökade sin avslutsfrekvens genom att kalla den kundkorgen.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Just det sökordet som jag menar för som har plats 54 i skrivandets stund har varit lite mer struligare än en del andra som vi har. Anledningen till att vi valde just det ordet är att det passar in så bra på vår bransch. som sagt så har vi en del sökord som har knipit 4.e och första platserna. Men det är då den verkliga utmaningen kommer när man ska gå om alla andra som ligger stadigt på plats nummer ett.

    Tänkte även säga att denna optimeringen börjades för 3 månader sedan, Och vi har ständiga och dagliga uppdateringar. När vi började med denna sökordsoptimeringen så fanns vi inte på någon av de 200 placeringar i Gserp.

    Vårt mål just nu är att ligga på sida 1 på dom flesta sökorden. Vi har optimerat sidan en del men inte fullt ut i och med att en ny design är på G. Jag ska garanterat testa detta med A/B-tester. Har ni några tips på vart man ska börja med det? som till exempel då köp-knappen.

    Tack för jättebra svar förresten

    /Ortax
    Senast redigerat av Micke den 2011-08-10 klockan 11:34.

  6. #6
    Rebecca Hanssons avatar
    Rebecca Hansson Rebecca Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    7
    Det går åt rätt håll då i alla fall, trots inga aktiva SEO åtgärder

    Det är bra med uppdateringar, lockar och drar besökare till webbplatsen om den uppdateras och det visar sökmotorerna att här händer det grejjer.
    När det gäller A-B tester rekommenderar jag följande generella punkter:
    1. Fundera ut vad ni vill att besökarna ska göra på webbplatsen, ni vill antagligen att de ska köpa någon vara eller tjänst, ringa er eller ta kontakt på annat sätt. Det kan också förstås vara något annat.
    2. Analysera befintlig information som finns i Google Analytics (som jag hoppas och tror att ni använder som mätverktyg). Verkar det som att besökarna gör det ni vill att de ska göra, finns det någon trend var besökarna lämnar siten (utan avslut) finns någon trend på sida de återkommer till ofta. (Ofta är det också så att en besökare besöker en webbplats ett antal gånger och tittar på samma produkt, funderar och jämför med andra siter. I så fall kan det vara mycket bra att visa senast besökta produkter för den återkommande besökaren, med detta var en parentes.) Är avvisningsfrekvensen hög?
    3. A-B tester kan vara allt från att ändra text på knapp och färger på rutor till att ändra hela designen på en sida.

    När ni nu ska lansera en ny design rekommenderar jag att ni har detta i åtanke: Gör det så lätt som det bara går för besökarna att göra det ni vill att de ska göra

    /Rebecca

  7. #7
    Rebecca Hanssons avatar
    Rebecca Hansson Rebecca Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    7
    Kan också tillägga att det kan vara bra att inte göra för stora förändringar (för många) i ett A-B test. Då vet ni inte vad det var som faktiskt gjorde att det blev bättre eller sämre. Utan ta det steg för steg. Och utvärdera, mycket viktigt.

    /Rebecca

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Ortax.
    Jag förmodar att du har tillgång till statistik, typ Analytics, och att du då kan se lite mer information från själva sökordet.
    Där ska du ganska snabbt se om plats 57 (54) är bra eller inte. Men som Stefan säger är det nog inte särskilt bra då det inte är många som bläddrar 5 gånger i Google för att hitta vad de letar efter.
    Antalet konkurrerande resultat är inte särskilt viktigt. Saker jag hade fokuserat på istället är antal sökningar som görs, besökare ni får till sidan via sökordet och hur bra ordet är för "konvertering". Och om ordet är VVS så är det nog tveksamt att det kommer att konvertera även om ni hamnar högt. Vem skulle söka i Google för "VVS" för att anlita någon? Förhoppningsvis inte många..... man bör nog söka lite smartare än så.

    Lycka till!

  9. #9
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    hej igen. Jo vi har analytics till hemsidan, Dock har jag inte kommit underfund med hur mål fungerar riktigt. Jag vet att vi kan se potentiella sökord i webmaster tools. Men hur kan jag kolla detta i analytics?

    det jag tänkte på mest om sökordet "VVS" var bra var att vi på kort tid kommit till plats 54 från ingenting på kort tid. Dock förstår jag nu att det kanske inte är det mest sökta ordet på google inom den nischen. Jag ska nu börja analysera mer i detalj på vilka sökord vi skulle kunna ha. Och då med mer hjälp från analytics. Kan ju erkänna att jag har misstrott analytics lite och inte insett värdet av vad verktyget kan göra. Men det ska bli ändring på det nu.

    /Ortax

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det kräver lite jobb med Analytics innan man kan utnyttja dess fulla potential. Jag älskar dess e-commerce-funktioner till exempel, där jag kan se exakt vilka annonskampanjer eller sökord som ger pengar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. stämmer söktrafikmängd på sökord?
    Av Bonneville i forum Sökordsanalys
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 23:06
  2. Kolla ens rank på olika sökord
    Av BraMarknadsföring i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 05:24
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 20:13
  4. Garantera 1a sidan på sökord!
    Av alltimalmo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 14:59