Resultat 1 till 7 av 7

"Read more"-teaser - förbättra bounce rate stats och därmed googleplacering

  1. #1
    ziggyzags avatar
    ziggyzag ziggyzag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    17
    Eftersom google tar hänsyn till bounce rate har jag lite funderingar kring detta. Lägre procent på sin bounce rate desto bättre resultat på google. Alltså vill man att folk ska klicka runt lite och inte lämna sidan på direkten.

    Jag har lite problem med detta, kring 70% bounce rate har jag. Jag driver en blogg som visar produkter som är på rea och en länk dit. Mina posts består av en stor bild och en relativt kort text som avslutas med länken till affären som har rean. Det uppmanar inte direkt folk att klicka in på själva posten.

    Därför undrar jag om det skulle hjälpa min bounce rate och därmed min googleplacering om jag skulle skaffa en "read more"-teaser så att själva länken inte syns på direkten i min post utan de måste klicka in på posten för att se länken.

    Funderar på denna wordpress plug-in: http://wordpress.org/extend/plugins/...re-right-here/

    Vad säger ni experter? Är detta något värt att satsa på?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag skulle säga att det är bra för din Bounce Rate, men frågan är hur mycket du tappar i konvertering. Jag antar att du tjänar pengar när folk klickar vidare?

  3. #3
    ziggyzags avatar
    ziggyzag ziggyzag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    17
    Jo, jag förstår att det är något man bör räkna på. Däremot finns det även plug-ins där man kan skräddarsy själva "read more"-texten. Alltså kan du klämma in ännu fler nyckelord i den texten. Det bör väl google tycka om?

    Sedan undrar jag om någon vet hur mycket bounce rate egentligen spelar in? Har någon annan haft problem med sin bounce rate och lyckats få ner den?

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Som Stefan säger: Vad är det du tjänar pengar på? Att ha låg bounce rate eller att besökare klickar på länkar till butiker? Troligtvis det senare.

    Om du gömmer "Gå till butiken"-länken bakom en "Läs mer"-länk då kanske du tappar klick på "Gå till butiken"-länken och därmed få en sämre konvertering.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    ziggyzags avatar
    ziggyzag ziggyzag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    17
    Självklart är det en avvägning. Jag säljer genom länkarna och det krävs ett extra klick på "Gå till butiken"-länken. Däremot undrar jag om jag får fler folk till min sida genim att jag rankar högre på google genom mina sökord som också genrerar klick till butiklänkarna. Därför är egentligen den slutgiltiga frågan - vad har ni för erfarenhet av bounce rate? Spelar det särskilt stor roll? Av det jag läst så verkar det inte ha särskild stor faktor.

    Tror inte jag kommer införa read more men är lite frestad att se hur mycket jag skulle öka i placeringarna.

  6. #6
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag har en MFA sajt med 80% i bounce rate och den finns fortfarande kvar i index och rankar bra på sökorden.

  7. #7
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Betvivlar bonch ratens betydelse rent ranking mässigt, Står mycket om att det är viktigt men det stämmer inte. Sen så är det en fördel att få besökarna att klicka av andra orsaker.

    Det är bara att tänka lite logiskt här, Vad använder vi Google för ? För att söka efter information och få den mest ( nåja ) relevanta information presenterad för oss, Skulle Google sätta ett negativt värde i sin ranking på bounch rate så skulle de motarbeta sitt eget syfte. Sök vi tex information, Vi får det direkt på sidan vi kommer in på, Då finns det ingen anledning att klicka vidare. Rätt logiskt, eller hur ?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  2. Bounce rate för dina konkurrenter?
    Av johjoh68 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 11:53
  3. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  5. "Read full post" i archive (wordpress)
    Av goo i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 13:20