Resultat 1 till 6 av 6

Påverkar kommatecken/punkter mellan keywords?

  1. #1
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    I en text optimerad för "hund kostnad", lägger Google något värde på kommatecken/punkter mellan orden? Alltså, är "hund, kostnad" "hund. Kostnad" och "hund kostnad" likvärdiga?

    Edit: Ser nu att det här inlägget kanske bör ligga under "Nyckelordsundersökning", ber om ursäkt i så fall.

  2. #2
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Hej Tauer.

    Keywords sökorden skall vara separerade med kommatecken!

    Dvs, >hund, kostnad, katt, koppel< är samma som >hund,kostnad,katt,koppel<. Du ska undvika punkt i keywordsen, endast kommatecken.
    Däremot går det bra att ha två ord som keywords, ex: >hund koppel, katt kostnad, osv osv...

    Google och de andra stora sökmotorerna är "smarta" och tar i hänsyn till de enkla sakerna som mellanslag efter kommatecknet i keywordsen mm.

    Dessutom så ska du inte fokusera för mkt tid på din meta keywords, då Google inte ens tar i hänsyn den taggen. Dvs den påverkar inte din seo alls!

  3. #3
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av SEO-philippe Visa inlägg
    Hej Tauer.

    Keywords sökorden skall vara separerade med kommatecken!

    Dvs, >hund, kostnad, katt, koppel< är samma som >hund,kostnad,katt,koppel<. Du ska undvika punkt i keywordsen, endast kommatecken.
    Däremot går det bra att ha två ord som keywords, ex: >hund koppel, katt kostnad, osv osv...

    Google och de andra stora sökmotorerna är "smarta" och tar i hänsyn till de enkla sakerna som mellanslag efter kommatecknet i keywordsen mm.

    Dessutom så ska du inte fokusera för mkt tid på din meta keywords, då Google inte ens tar i hänsyn den taggen. Dvs den påverkar inte din seo alls!
    Fast jag syftar alltså på nyckelord/fraser i löpande text och rubriker, inte i meta keywords. Alltså, är "En hund kostnad." lika bra som "...en hund. Kostnad..." eller "...en hund, kostnad..."?

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det känns som att du frågar om sökmotorerna kan läsa? Det får man förmoda med tanke på hur mycket träning dom har haft under åren!

    I titel / rubrik hade jag absolut inte haft ett komma tecken eller en punkt mellan Hund och Kostnad i ditt exempel. I texten på själva sidan hade jag inte brytt mig lika mycket. En väl optimerad text för Hund Kostnad behöver inte ha de 2 orden i följd överallt på sidan, då är det bättre att se till så att du har båda orden ett antal gånger och sen lägger du fokus på att det blir användarvänligt och lättläst istället.

    Hoppas det svarade på dina frågor.

  5. #5
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Tauer,
    Ja! Det har lite betydelse...

    Specifikt så spelar det roll vilket ord som kommer först om det gäller header-taggar som h1, h2, h3 osv... Som Niklas skriver så kan alltså Google crawlers "läsa", och de förstår punkter mm, likaväl som de förstår när texten är i fet stil, vilket betyder att orden som är fetstilta är viktigare.

    Jag föreslår att du blandar orden lite i texterna, men att du använder orden i rätt följd när det gäller rubriker och annat som google tar extra hänsyn till.

    Men försök inte att lura sökmotorerna, då det inte lönar sig. Det är nämligen så att stavningsfel, och grammatik-fel också är sådant som google bl.a. märker av.

  6. #6
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Tack för era svar. Anledningen till att jag frågar är att vissa kombinationer av nyckelord (t.ex "hund kostnad") är rätt svåra att få in grammatiskt korrekt utan att leka med punkter och kommatecken. Gäller väl att hitta en bra balans mellan läsbarhet och att få in rätt nyckelord på rätt platser antar jag.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics påverkar SERPen??
    Av Maria S i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 09:11
  2. Påverkar webbhotell SEO?
    Av Xeonz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 10:36
  3. XML-Sitemap påverkar rankning??
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 08:18
  4. Subdomäner påverkar huvuddomänen?
    Av WingeN i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 15:40
  5. Punkter i URL>döden för optimering?
    Av PeterWem? i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 18:50