Resultat 1 till 7 av 7

Cloaking?

  1. #1
    Henning Halls avatar
    Henning Hall Henning Hall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    13
    Allmänt känt är ju att om man markerar sina sökord med fet stil eller kursivt onpage får man fördel SEO-mässigt. I många sammanhang ser det dock dumt ut om man fetstilar eller kursiverar sina sökord men alternativet är ju att dölja det:

    strong {font-weight:normal}
    em {font-style:normal}

    Känns inte som ett lika allvarligt brott som att dölja en hel text, så räknas det verkligen som cloaking? Känns som att många måste ha tänkt den tanken och det borde ju förekomma rätt ofta, eller?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Rent tekniskt så visar du visar en sak för spindeln och en annan för en besökare. Nu är jag osäker på om just det du beskriver anses som cloaking i meningen som det normalt brukar avses.
    Om du döljer det så där så bör ju spindeln även se att du sätter visningsläget på texten att det inte skall synas för en besökare.

    Om det förekommer ofta eller inte är kanske inte så väsentligt. Rent principiellt skulle jag inte använda mig av den tekniken i synnerhet inte att ge kunder det rådet.
    Avsikten är trots allt att dölja något för en besökare men låta Google se det.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Kan inte annat än hålla med Urban (som så ofta). Varför vill du göra så?

  4. #4
    Henning Halls avatar
    Henning Hall Henning Hall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    13
    Inget jag tänkt eller vill göra men tanken slog mig att det borde förekomma.
    Är väl knappast bara jag som tycker att det ofta ser dumt ut att fetstila sina sökord mitt i en text? Är det inte då bättre att google lägger extra vikt på sökorden utan att man stör sig på att orden sticker ut ur texten? Men som sagt borde det ju räknas som en mildare grad av cloaking och därför tänker åtminstone inte jag använda det.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst kan det se dumt ut ibland med fetstil i texten t.o.m. spammigt också. Och om det gör det så avstår man från det.
    Man skall kanske inte överdriva betydelsen av fetstil på nyckelord i text på det sättet att det skall råda över utseendet.

    Titta på webbplatser som ligger högt upp på tuffa nyckelord och se hur det ser ut där. Högst ovetenskapligt tror jag att förekomsten inte är speciellt hög.
    På samma ovetenskaplig sätt verkar det som förekomsten av texter nedspammade med fetstil mer ligger hos MFA-sidor.

    Men som sagt passar det i texten och se bra ut så sätt fetstil.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Fet- och kursiv stil ska ju (typografiskt) användas för att betona något, så bör du använda det på din sajt också. Google väger in dessa eftersom det är så de ska användas, ofta är ju ditt nyckelord viktigt för sidan. Användare kommer garanterat att reagera negativt om du spammar med fet-/kursiv stil, och antagligen Google också. Rätt använt gör det dock texten mer lättläst.

  7. #7
    xtremes avatar
    xtreme xtreme är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Rent tekniskt så visar du visar en sak för spindeln och en annan för en besökare.

    Om du döljer det så där så bör ju spindeln även se att du sätter visningsläget på texten att det inte skall synas för en besökare.
    Du säger att det rent tekniskt är på ett sätt men ändå att spindeln bör kunna se att visningsläget ändrats. Kan google se om ex fet text gjorts om till normal text med css? Dvs ser google det som visas i källkoden <strong>fetstil</strong> eller som användaren <strong> gjorts om till normal med css?

    Samma sak undrar jag om rubriker. Har sätt en del sidor som har <h1>text</h1> men med css gjort om <h1> så den mer kan liknas som vanlig text än rubrik. Frågan är då om google tolkar det som vanlig text eller rubrik?

    Känns inte som ett lika allvarligt brott som att dölja en hel text
    Ang dölja text (texten har samma färg som bakgrunden) läste jag för ett tag sedan att google helt enkelt inte läser den texten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Diskussion om cloaking
    Av gotfredsen i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 16:05
  2. Cloaking-diskussion i Matt Cutts blogg
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 02:34
  3. Är detta cloaking?
    Av PA Ulander i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 03:53