Resultat 1 till 11 av 11

Skriva om url i php på IIS

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Jag tittade igenom trådarna men tyckte mig inte se något som behandlade hur man skriver om en url till en sökmotorvänlig version, iaf inte när det gäller PHP på IIS. Grejen är den att jag inte kan använda mig att nåt ISAPI Rewrite eftersom jag inte har mer än FTP-access till servern ifråga.

    Här är en jag har hittat som använder PATH_INFO, det borde väl fungera på IIS?
    http://www.sitepoint.com/article/sea...-friendly-urls

    Om nu denna skulle vara rätt lösning, så tycker jag mig förstå att t ex adressen

    doman.tld/produkter.php?id=999

    blir

    doman.tld/produkter.php/999

    Men det är inte så snyggt. Hur skulle man i så fall kunna få det att bli utan .php-biten? Dvs så här:

    doman.tld/produkter/999

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har grävt i detta och kommit på ett sätt att göra det om man kör asp på IIS. Alltså inte för php på IIS (kan man över huvud taget göra detta??)

    Lösningen förutsätter två saker:
    Att man har tillgång till anpassade felmeddelanden
    Att man ligger på en IIS 5.0 eller nyare.

    Kort beskrivning:
    Genom att använda server.transfer() i sin anpassade fil för 404 felmeddelanden kan man skicka vidare alla anrop på webbplatsen till en och samma fil (index.asp till exempel).

    Detta skapar möjligheter att bygga upp helt sökmotorvänliga URL:er utan vare sig ISAPI_rewrite eller andra ISAPI filter.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2008-05-09 klockan 10:35.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vet inget om PHP på IIS, mer än att jag skulle välja Linux-server istället.

    Det Bernt ger tips om behöver en bra hantering av de filer/siro som faktiskt INTE existerar. Det tar även en hel del "extra kräm", och man får inte direkt någon bra statistik. Blir många 404 visningar .... men, funkar gör det, bara man är medveten om det "negativa" som detta orsakar.

    Däremot om man kan köra ASP.NET så går det att skapa UrlRewrite lekande lätt och som hanterar detta mer korrekt gentemot 404-visningar och skrivningar till logg-filerna.

    Bernts tips funkar naturligtvis även med ASP.NET )

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Joo. Med .NET finns det helt andra möjligheter.

    Och det är sant som MrWize påpekar, att man måste hantera de faktiska 404:a svaren på egen hand.

    Ska rota lite mer och se om det inte finns smartare lösningar. Återkomer med mer info om jag kommer fram till nåt bra

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En annan aspekt.

    Ser i din artikel att "respons statusen" inte ändras. Vad säger Google, MSN och Yahoo (andra sökmotorer) om att alltid få en 404-statuscode tillbaka istället för en 200 OK?

    Går ju att "skifta" från 404 OM sidan finns till 200 OK ..... dock så blir ju första statusen ALLTID en 404:a .....

    cya,
    /PatrikB

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Men det blir inte en 404. Jag har kollat i loggarna på IIS:en och den säger status code 200 på alla requests.

    Jag har som sagt inte testat det mot sökmotorerna, så helt säker går det ju inte att vara. Om sökmotorerna får en 404 tillbaka varje gång så är det katastrof, och inget man över huvud taget ska överväga. Men i och med att den fil som pekas ut som min "custom 404" inte ger response code 404, förutom i de fall då den efterfrågade sidan faktiskt inte finns, så tror jag inte att detta blir ett problem.

    Kräver fler tester innan jag kan avgöra detta helt och hållet.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har satt upp en testsida som pekar om alla 404r till index.htm och sedan testat med detta verktyg: http://www.windows-expert.net/WebSer...nse-viewer.php för att se hur svaret från webbservern faktisk ser ut.

    Och enligt detta så är response code 200, trots implementationen som diskuteras ovan.

    Så här ser svaret ut i sin helhet (Jag har ersatt det faktiska ipnumret med " borttagetipnummer"):

    Line 0 HTTP/1.1 200 OK
    Line 1 Cache-Control: no-cache,no-transform
    Line 2 Connection: close
    Line 3 Date: Sat, 09 Sep 2006 07:26:37 GMT
    Line 4 Accept-Ranges: bytes
    Line 5 Server: Microsoft-IIS/5.1
    Line 6 Vary: *
    Line 7 Content-Length: 319
    Line 8 Content-Location: http:// borttagetipnummer/index.htm?404;http:// borttagetipnummer/hejsan/du
    Line 9 Content-Type: text/html
    Line 10 Expires: Sat, 09 Sep 2006 07:26:37 GMT
    Line 11 Client-Date: Sat, 09 Sep 2006 07:26:33 GMT
    Line 12 Client-Response-Num: 1
    Line 13 X-Powered-By: ASP.NET
    Line 14
    Line 15 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
    Line 16 <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
    Line 17 <head>
    Line 18 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    Line 19 <title>Test</title>
    Line 20 </head>
    Line 21
    Line 22 <body>
    Line 23 Hejsan!
    Line 24 </body>
    Line 25 </html>

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    aha! ok .... det händer nog p g a Server.Transfer lösningen .....

    Gjorde en "liknande" för ett annat ändamål, dock ej med .Transfer lösningen och fick hela tiden 404r ...

    Se där. Man lär sig något nytt varje dag

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Faktiskt så har jag skippat server.transfer och helt enkelt pekat ut index.htm som custom 404:a i exemplet som visas ovan.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Låter konstigt ... 404:a sidan borde normalt ge en 404-status ... vad är annars vitsen med den? Custom eller inte?

    För, om sidan INTE finns, den som söks i adressraden, så SKA en 404-status skickas till klienten oavsett om det går till en "custom 404-sida" eller "standard 404-sidan". Annars är det en bugg i www-servern anser jag.

    Men ... bra för siteägaren/utvecklaren att veta ...

    Vilket OS används? Win2k3, w2k?

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    I mitt test använde jag WinXP och IIS 5.1.

    Jag antar att det är upp till utvecklaren att se till att ens custom 404 ger response code 404.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Subdomäner i PHP Link Directory?
    Av David Nilsson i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 20:29
  2. PHP och Mysql forum
    Av Anton Johansson i forum Optimering
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 12:22
  3. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18
  4. Freehosts med PHP, MySQL, Cron m.m
    Av dr phil i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 22:12
  5. Olika sätt att skriva en meta-keywords-tagg
    Av latehorn i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 10:31