Resultat 1 till 7 av 7

Vad säger sökmotorer om att skriva om url för Affiliate?

  1. #1
    xtremes avatar
    xtreme xtreme är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    34
    På flera Affiliate-sidor har jag sett att de skriver om sin url när när det är en affiliate-länk. Ex om en länk www.domän.com/SDF34543 går till en affiliate ändrar de den så när besökaren för pekaren över länken ser det ut som adressen är www.domän.com/köphär för att besökaren inte ska se att det är en affiliate-länk och inte klicka där på grund av den anledningen.

    Vad säger sökmotorer (google etc) om att skriva om url för affiliate som är skrivna på det här sättet? Påverkar det SEO?

  2. #2
    xtremes avatar
    xtreme xtreme är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    34
    Efter en del sökning har jag kommit fram till att det heter "link cloaking" Dock har jag inte hittat några artiklar som inte är jättegamla som beskriver vad google tycker om link cloaking eller om ens google ser att länken är justerad. Eller ser google det så som användare ser det? Någon som vet?

  3. #3
    Andgu83s avatar
    Andgu83 Andgu83 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    5
    Detta satt jag och försökte hitta info om senast igår, men blev inte mycket klokare jag heller..
    Så är det någon sm har mer info om detta blir jag också glad!

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Google har inga problem med det.
    Jag använder utan problem och flera jag känner använder det också utan problem.

    Det är en plugin som lurar webbläsaren och inte google.
    Kodningen brukar ser ut så här på ett ungefär:

    <!--cloak--> : <a href="http://example.com/" ><!--cloak-->Link Text</a>

    Länken till affiliate sidan syns när Google söker igenom sidan så den ser inga problem med det.
    Vissa av cloak pluginsen har t.om integration med Google Analytics så man kan se vilken "Link Text" som funkar bäst..hehe

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ska också tilläga att det funkar så länge man använder sunt förnuft.
    Att länka till Bamses hemsida som igentligen tar användaren till en 18+ sida får en att hamna i trubbel hoppas jag alla förstår...hehe

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det finns flera sätt att göra det på och anledningen kan vara allt från att ge ett seriösare intryck, lura besökaren eller för att spåra på vilka länkar användaren klickar på.

    En affiliate-länk pekar väldigt sällan direkt mot den avsedda adressen ändå eftersom någonstans på vägen måste en spårning registreras. Så om det är bara är affiliatenätverket eller både nätverket och du som skickar vidarbefodring spelar ingen roll. Dock skulle för många vidarbefodringar i rad få Googles sökbot att sluta följa länken, vilket nästan skulle vara en fördel framför nackdel.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Pluginet jag använder gör länkarnarna till ngt som heter 302 direct har jag för mig.
    Det är som en 301 direct men talar om för sökmotornas spiders att inte följa länken.
    Dvs en no-follow 301

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 10:19
  2. Metoder för trafik vid sidan om sökmotorer
    Av hans99 i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 21:34
  3. Kan det vara negativt att skriva om url?
    Av Kocken i forum URL-omskrivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 14:09
  4. Skriva om url i php på IIS
    Av seattlegrunge i forum URL-omskrivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 06:58
  5. Vad säger google om omskrivning av urlen
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 01:01