Resultat 1 till 9 av 9

Länkar från och till min sida

  1. #1
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Jag kanske hittar svaret om jag söker men det är mycket att läsa här så jag kommer forstätta med det.

    Min fråga är hur länkarna ska se ut.

    Om jag skriver hur en bilmotor fungerar och istället för att skriva allt själv om avsnittet förgasare länkar jag till http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rgasare ?
    Nu tog jag bara ett exempel till en sida.

    För att uppnå bästa resultat bör sidan ha en länk till mig oxo på något vis?

    Hur bör länkarna se ut igentligen?
    Ska min länk se ut såhär http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rgasare
    Eller såhär? förgasare
    Eller finns det bättre alternativ?

    Länken från den andra sidan bör kanske vara samma vad min sida ska heta... exempelvis www.saabbilmotor.nu

  2. #2
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Om du ska länka till annan sida än din egen så tycker jag att du ska undvika att använda ankartext som består av ord du själv vill synas på. I fallet ovan innebär det att du inte ska använda "förgasare" som ankartext (texten som länkas) om du själv vill nå positioner på förgasare...osv. När du länkar till till en annan källa så skulle jag även förtydliga källan i länken. I detta fallet t ex Läs mer om förgasare på Wikipedia Hoppas detta var till lite hjälp.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Se även till att du har en no follow länk ut till wikipedia.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Håller inte med dig riktigt Petter. Tycker det är en bättre lösning att undvika att ha med konkurrerande sökord i ankartexten. Det är även bra att länka ut, vilket ger en naturlig dynamik till sidans fördel.

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag sade inget om att inte länka ut eller att inte använda sig av sökord.
    Jag sade bara att använda sig av nofollow länk ifall du länkar till wikipedia.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Persson Visa inlägg
    Om du ska länka till annan sida än din egen så tycker jag att du ska undvika att använda ankartext som består av ord du själv vill synas på. I fallet ovan innebär det att du inte ska använda "förgasare" som ankartext (texten som länkas) om du själv vill nå positioner på förgasare...osv. När du länkar till till en annan källa så skulle jag även förtydliga källan i länken. I detta fallet t ex Läs mer om förgasare på Wikipedia Hoppas detta var till lite hjälp.
    Tackar. Jag förstår dig till 99%
    Vad är nofollow länkar?

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nofollow är ett "attribut" man kan sätta på en länk. Det ska göra, väldigt förenklat, att Google inte följer länken och därmed inte skickar någon kraft vidare från din sida till målsidan för länken.
    Det stämmer inte helt och hållet, Google följer faktiskt länken, och det finns exempel där man har sett att även Nofollow-länkar har effekt för målsidan, men i grund och botten är det åtminstone syftet med att sätta Nofollow på en länk.

    Attributet skapades från början för att minska kommentarsspam genom att göra det möjligt för sajtägare att inte skicka iväg länkkraft via kommentarer. Nu används det till fler saker, bland annat tycker Google att man ska sätta Nofollow på länkar man betalar för (tanken är då att se dem som annonser).

    Taggen ser ut såhär:
    < a href="länken" rel="nofollow" >

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Ok för att man inte ger målsidan någon direkt fördel av länkningen seomässigt om man väljer nofollow men påverkan negativt för den egna sidans ranking om man låter länken vara dofollow tror jag är näst intill obefintlig så länge man inte länkar till någon konkurrent med konkurrerande sökord i ankartexten. Den uppfattning jag inte höll med om Petter är att jag inte ser någon fördel med att sätta nofollow på länk till Wikipedia om avsnittet inte är direkt konkurrerande. Så gjorde jag tidigare men ser ingen anledning till det längre.

  9. #9
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ok, I see your point.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Från sida 1 till sida 5-6 på ett dussin av mina sidor!
    Av thodah i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 23:37
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:00
  3. Livstids länkar och banners på min poker sida + forum
    Av Robingbg i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 13:55
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 10:16
  5. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05