Resultat 1 till 8 av 8

Styra landsdomän/land till ett annat land än toppdomänen?

  1. #1
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Hej!

    Jag har ett litet problem med en landsdomän. Jag har en sida som är domän.fi, där innehållet är på finska, allt ok. Sedan har den lika mycket svenskt innehåll på domän.fi/se/. Google vet att innehållet är svenskt, sidan hittas på "sidor på svenska" på Google, men sidan hittas inte alls på sökningar på "sidor från Sverige", och det är ju fullt förståeligt eftersom sidan inte är i eller från Sverige. Det skulle jag däremot vilja att den gjorde eftersom hela /se/ är helt riktat mot Sverige. Finns det något sätt att berätta åt Google att /se/ delen av sidan "hör till Sverige"?

    Vad jag har testat:
    Via Webmaster Tools kan man ställa in "länder" på subdirectories, såsom denna /se/, men endast på språkneutrala domän som .com och .net, inte på landsdomän. Så det gick inte.

    Ett alternativ jag tänkt på, och tror att är bäst, är att boka en .se domän och flytta över allt svenskt dit och göra redirects från gamla. Men det är sista utvägen eftersom kunden inte vill göra det. En annan lösning skulle va att sätta hela sidan på en .com domän och då få möjlighet att styra subdirectories till olika länder med Webmaster tools. Men det kräver också en massa redirects.

    Så ni som är mer inkomna i domäner och sånt, vet ni något annat som kunde funka? Serverplacering? DNS-nånting?
    Jonathans Facebook Tricks

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Min första tanke var att svenska länkar från svenska sajter som pekar mot /se/ skulle kunna hjälpa. Är dock mycket osäker.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Hej Jonathan

    Jag har själv forskat i saken då jag också har finska/svenska/engelska siter och har haft liknande problem.
    I ditt fall pekar din /se segment av siten det svenska språket inte landet. Enligt mig (detta är min personliga åsikt, sett ur systemutvecklarperspektiv) ska man separera domäner per språk, inte ha en domän med flera språk i olika sub directories då det helt enkelt blir rörigt och betydligt svårare att separera om behov skulle uppkomma senare

    De två alternativen du nämnde är nog de bästa ni har att välja på.


    Alternativet att köpa en .se domän kan bli lite onödiga kostnader i längden och även juridiska problem om sidan ska börja presenteras på andra språk vars ccTLD(landskodsspecifika topdomän) kräver att ni tex har adress i landet.

    Ni kanske inte heller vill peka en site specifikt mot Sverige utan endast riktar er mot svenska språket, då det bor en hel del svensktalande i Finland.


    Mycket beror ju förstås på vilken typ av verksamhet det är.
    Fysiska butiker? Ska ett svenskt kontor på svensk mark öppnas?

    Är /se delen av finska webbsiten en exakt kopia på finska siten eller är det bara små delar som är översatta till Svenska?

    Just i detta specifika fall ,baserat på de jag vet, är min rekommendation att ni skaffar en global TLD och skapar en subdomän för svenskspråkiga delen, men behåll .fi som den är, bara peka om /se delen.

  4. #4
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    "Men det är sista utvägen eftersom kunden inte vill göra det."

    Detta måste jag opponera mig mot!! Det är DU som ska berätta för kunden vad dom ska göra, inte tvärt om!! :-)
    Jag vet, verkligheten är inte så optimal... Eller så får du helt enkelt vänta ut dom. Det kan funka det med.

    ***
    Jag skulle rösta på subdomän på den finska sidan.
    En svenskt URL kostar 80 spänn, så det är inga stora pengar...
    Webhotel har ni ju uppenbarligen redan för den finska sidan, så i teorin skulle ni kunna lägga den svenska på samma hotell.

    Jag har en kund med svensk, engelsk, finsk, tysk, spansk och kinesisk hemsida. Spanska och tyska är subdomäner, engelska ligger under EU och FI och CN för Kina ligger allt på samma hotel, Binero.
    Lycka till!!!

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Men vänta nu här...

    Sök på Webben - Hittar hemsidor för alla valda språk i inställningarna? (oftast Engleska och Svenska för google.se)
    Sidor på Svenska - Hittar alla hemsidor som är skrivna på Svenska.
    Sidor från Sverige - Hittar alla hemsidor som ligger på ett ip-nummer som tillhör Sverige?

    Detta är väl ett klassiskt problem med att ha svenska sidor på servrar utomlands - att man helt enkelt går misste om de som söker "från Sverige".

    I övrigt kan du precis som du säger inte ändra inriktning på land-specifika domäner så länge de inte ofta används som generiska topp-domäner (exempelvis .nu). Det var ganska nyligen som jag fick för mig att köpa en .us domän och rikta mot svenska marknaden. Jag tänkte att jag ändå kunde ändra vilket land domänen ska rikta sig mot i Verktyg för Webbansvariga, men den var helt enkelt låst till USA. Och jag tänker inte jobba i uppförsbacke

    En lista över vilka domäner som Google anser är generiska och där du kan ändra landsinriktning i "Verktyg för Webbansvariga" hittar du här.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Man brukar nog hittas i "sidor från sverige" även om servern är utomlands, om man har en .se domän. Men när både domänen och servern är utländska så hittar jag inga bra lösningar förutom att byta domän..
    Tack för listan med generiska domän, den var bra!
    Jonathans Facebook Tricks

  7. #7
    Jonathan Björkskogs avatar
    Jonathan Björkskog Jonathan Björkskog är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av plana Visa inlägg
    Jag har en kund med svensk, engelsk, finsk, tysk, spansk och kinesisk hemsida. Spanska och tyska är subdomäner, engelska ligger under EU och FI och CN för Kina ligger allt på samma hotel, Binero.
    Lycka till!!!
    Bara en fråga, blir ni indexerade i Baidu i kina med servern i Sverige?
    Jonathans Facebook Tricks

  8. #8
    barje47s avatar
    barje47 barje47 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    92
    en fråga från en glad amatör som har noll koll hehe.Jag har då en .com inom dating. sen har jag sidan på flera språk som du kan välja då. Alla sidor har egna meta i resp. språk,slogan, text på startsidan osv på respektive språk. Jag är lite osäker hur jag ska göra med ofsite seo?ska jag ex köra länksubmt i respektive land/språk? google adwords på varje språk?menar en annonskampanj för varje land?bygga backlinks på varje språk? eller bara köra på engelska?förslag ?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Sverige - Litet land
    Av Peder Molin i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 19:29
  3. Val av land för hosting av internationell sajt
    Av Mangee i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 17:57
  4. Se i vilket land servern står?
    Av ThomasA i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 21:18
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 14:55