Resultat 1 till 7 av 7

Relevant länk? Ang. content

  1. #1
    PeterGrons avatar
    PeterGron PeterGron är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    19
    Vi säger att jag har en blogg handlar om restaurang och mat. Jag vill att en viss restaurang ska ranka bra på termen "restaurang stockholm".

    Givetvis så ska inlägget vara relaterat till söktermen och innehålla ett visst antal ord. Länken ska ha anchortexten "restaurang stockholm".

    Men för att den länken ska bli så relevant som möjligt borde inte då blogginlägget innehålla den EXAKTA termen "restaurang stockholm" ett antal gånger?(Vi kan ju bortse från den exakta procenten då den är minst sagt omdebatterad)

    Eller räcker det med att de separerade orden "restaurang" och "stockholm" finns med x antal gånger?

    Tack!

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det går väl lite delade meningar här, säkert. Men i mitt tycke ska du fokusera på "Restaurang Stockholm" i titeln, gärna i en Description också så att sökaren ser att det är ett relevant svar på deras sökning. I själva texten är det viktigt att du nämner båda orden ett visst antal gånger. Google kommer att läsa hela texten, och om du pratar om både Stockholm och Restauranger så kommer sökmotorn förstå att din sida är relevant för den gemensamma sökningen. Men du ska inte behöva göra texten dryg att läsa för besökaren genom att skriva Stockholm direkt efter ordet restaurang varje gång i texten.

    Hoppas det svarade på frågan.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag är inte helt säker på om du vill att ett inlägg på din blogg, om en viss restaurang, ska ranka på "restaurang stockholm", eller om du undrar hur du bäst skriver ett inlägg som ska länka ut till en sajt du vill ska ranka på sökordet.

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Först ord i titel, Densitet 2-3% i texten, och som ankartext.

    Då får du ett starkt länk värde mot i det här fallet restaurang Stockholm

  5. #5
    PeterGrons avatar
    PeterGron PeterGron är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag är inte helt säker på om du vill att ett inlägg på din blogg, om en viss restaurang, ska ranka på "restaurang stockholm", eller om du undrar hur du bäst skriver ett inlägg som ska länka ut till en sajt du vill ska ranka på sökordet.
    Ursäkta om jag var lite otydlig. Gäller det senare alternativet.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Det går väl lite delade meningar här, säkert. Men i mitt tycke ska du fokusera på "Restaurang Stockholm" i titeln, gärna i en Description också så att sökaren ser att det är ett relevant svar på deras sökning. I själva texten är det viktigt att du nämner båda orden ett visst antal gånger. Google kommer att läsa hela texten, och om du pratar om både Stockholm och Restauranger så kommer sökmotorn förstå att din sida är relevant för den gemensamma sökningen. Men du ska inte behöva göra texten dryg att läsa för besökaren genom att skriva Stockholm direkt efter ordet restaurang varje gång i texten.

    Hoppas det svarade på frågan.
    Som du gissade på så fanns det helt riktigt en hel del olika åsikter i frågan.

    Om vi skulle göra det lite enklare för oss och säger att sökordet var "Restaurang i Stockholm"? Då är det enkelt att få in sökordet naturligt x antal gånger i ett 500-600 ords blogginlägg och det blir mer läsarvänligt. Då måste det väl vara bättre att skriva sökordet "Restaurang i Stockholm" x gånger än att nämna orden var för sig lika många gånger? Förstår konceptet att Google läser texten i sin helhet men det känns ju ändå som texten borde bli mer relevant för den exakta söktermen "Restaurang i Stockholm" om den också skrivs så ett antal gånger i texten. Eller har det ingen betydelse?

    Tack för alla hjälpsamma svar!

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ok.

    I så fall skulle jag säga att det inte spelar så stor roll. Skriv en text som handlar om restauranger i Stockholm helt enkelt, och skriv den för att människor ska läsa den, inte sökmotorer, så kommer det bli alldeles utmärkt.

    Lycka till!

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Exakta ankartexter är inte längre en nödvändighet och för hög andel är faktiskt inte heller önskvärt. Varierande länktexter är mer naturligt, men fortfarande vill du ha med "restaurang" och "stockholm" i lejonparten av dem. Men du kan kallt räkna med att länktexter som "God mat i stockholmsområdet", "Äta ute på Södermalm" eller "Lunchrestauranger i huvudstaden" funkar utmärkt.

    Vad beträffar relevans så måste ju Google vara smartare än att bara gå på "nyckelord == nyckelord". Fundera på vilka ord som förekommer på sidor relevanta för restauranger. Man kan tänka sig hur många som helst, men ta några uppenbara - "mat", "meny", "kött", "fisk", "bar", "dryck" osv. En sida som innehåller en mix av dessa ord och andra relevanta restaurangrelaterade fraser, kommer vara relevant för ordet "restaurang" även om ordet inte förekommer en enda gång. Jag tar gärna en länk från en målare som inte nämner "tapet" en enda gång om jag säljer tapeter, bara för att jag vet att Google blandar ihop tapeter och målerier av erfarenhet.

    Så leta länkar utanför boxen, det kan gå lättare. Kolla på matlagningssidor, receptsidor, fest/partysidor, catering, event mm. Alla dessa har goda chanser att vara relevanta till restaurang. För "Stockholm" är det ännu lättare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Planera ett relevant länknätverk
    Av Stefan Nilsson i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 11:46
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 14:15
  3. Kinnevik ökar sitt ägande i Relevant Traffic
    Av Sökmororgurun i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 10:35
  4. Orelevant domännam med relevant sökväg
    Av hamochi i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 22:35
  5. Köpes - relevant mot verkstad/industri
    Av Bengt i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 20:20