Resultat 1 till 8 av 8

Jobbar med duplicate content problematik men hur försvarar jag mig?

  1. #1
    HigherSEOs avatar
    HigherSEO HigherSEO är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Hej på er

    Har en kund som länge spottat ut eget nytt content i flera år MEN i en Iframe. Content farmare har kopierat detta under lång tid och gjort det till sitt eget content.
    Detta har jag precis ändrat på (Ingen Iframe längre). Men hur förhåller jag mig till allt gammalt material. Om jag publicerar allt gammalt material i nya publicerings formen så kommer google tro att min kund snott allt detta fastän det inte är så. Vad kan jag göra?

    Ett tankesätt:
    Om allt gammalt content skrivs om så att varje mening för en annan ordföljd och varje mening får minst ett ord utbytt. Kommer google att tolka detta som nytt content eller kommer google att känna igen det som gammal skåpmat?


    Ev problem bild med nya content som publiceras:
    Nu publicerar min kund unikt content ca kl 14:00 varje dag. Detta indexeras av google inom 1 timme och därefter kommer våra content-tjuvar att kopiera och deras google indexering sker ca 2 timmar efter våran egen.
    Kan jag slå mig till ro att google vet att detta är vårat content fom nu och för alltid ELLER är det så att content-tjuvarna kan skapa en högre pagerank på de sidor där de listar vårat content och så vips "äger" de materialet utifrån google ögon/synsätt?

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Detta är ett städnigt problem. Eftersom er artikel indexerades först så har ni stor chans till att google tror ni äger innehållet. Problem kan dock ske om du återpublicerar samma innehåll på nya url'er dvs att du inte behåller samma länkstruktur. Det är bara spekulationer men kanske tycker google att innehållet tillhör er domän eftersom det är där den vart indexerat först.

    Du kan inte göra mycket mer än att sluta fundera på problemet, du har inte mycket mer altenrativ än att försöka återpublicera innehållet, gärna med samma länkstruktur, kan du inte behålla samma struktur försök 301 redirecta till nya urlen de viktigaste sidorna(dvs de som rankar bäst och ger trafik / har flest länkar till sig). Visst du kan uppdatera meningar med mera så att de blir unika dock så tror jag det är mer jobb än vad det kommer smaka. Upp med det gamla och fortsätt publicera nytt bra, unikt innehåll så kommer Google vara snälla med sidan :-)

  3. #3
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag vet att jag här om dagen hittade en post från Matt cutts som va rätt ny, där länkade han till en Google sida där man kunde anmäla om någon leecha ens content och rankade högre än en själv med detta, Har letat runt men hittar det inte nu, De finns iaf och det va någon sorts beta !

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du tänker nog på den här sidan av Google där man anmäler det. Länk.

  5. #5
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Nej inte den, Detta va något nytt som va i beta, Det handlade om att stoppa just detta som tråden tar upp om sidan rankade bättre än sin egen.

  6. #6
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag tror att Urban la ut rätt länk, Tiias. Fyll i Googles webbsökning --> Jag har ett juridiskt ärende som inte nämns ovan --> "Jag har upptäckt innehåll som eventuellt gör intrång i min upphovsrätt "

    Min erfarenhet av att content stjäls rakt av är att den som skrapar kan mycket väl hamna högre. Jag tolkat detta som att Google inte i sin algoritm bry sig om vem som är först eller vem som äger material. Sajt med högre "trust" rankar högre även om artikeln har skrapats.

    Det man kan göra är att försvåra skrapning. Om innehållet presenteras som feed går det att minska ner på texten, en sammanfattning. Studera ipnr som besöker webbsajten för att se om det finns ett mönster. Stäng ute ipnr som ni tror snor material regelbundet.

  7. #7
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    De va denna: https://docs.google.com/spreadsheet/...U0E6MQ&ndplr=1

    Inte riktigt rätt men skadar inte att anmäla sidor för att förenkla för google att förhindra detta !

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Eftersom att sno ngns artikel och posta runt den på massa skräp sidor hade varit ett utmärkt sett att tvåla dit konkurrenter så är det inte mycket Google kan göra mer än att titta på.

    Jag känner ett flertal personer som gör inget annat än lägger upp en artikel på sin sida, väntar till den har indexerats av Google och sen lägger upp exakt samma artikel på cirka 200-300 auto-approve artikel kategorier.

    Inte en har fått problem, men det har varit lättare att ranka högre på keywords med högre konkurrens om man ändrar om i meningarna (spinning)

    När det gäller spinning så är 30% ett minimum, för att "lura" Google men 50% rekommenderas.

    Jag brukar köra 200 - 300% för bästa resultat.

    En service som Article Samurai tar din artikel och gör 150 versioner av den och lägger upp den på 150 olika ställen och tar $197 dollar i månaden för det och tro det eller ej, men folk står i kö för att få komma in av den enkla anledningen att det funkar.

    Så länge den läggs upp på din sida först och indexeras där först är det inga problem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 17:17
  2. Hur tar jag mig hela vägen upp?
    Av Sweely i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 09:34
  3. Skribent/Content writer med prisgaranti, anlita mig nu!
    Av Scrach i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 18:46
  4. Hur tar man sig ur duplicate content-filtret?
    Av Anders Granström i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:20
  5. Hur ser jag om en katalog lagt till mig?
    Av Danielw i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 14:21